Storbritannia.gif Tyskland.gif Frankrike.gif Sverige.gif Danmark.gif Finland.gif Spania.gif

SEILmagasinet

Adresse:
Leangbukta 40
1392 Vettre
Tlf: 66 76 49 50
Epost: post@seilmagasinet.no

Bestill abonnement

Sidene er utviklet av
07 Web AS
Siste nyheter/ pressemeldinger fra regatta
Stor seglehelg på gang [16.09.14 10:14] (RAN Eintype Regatta)
Ran Eintype Regatta streamer seglasane [12.09.14 10:22] (RAN Eintype Regatta)
TRACKING AV REGATTAEN HER [03.09.14 17:02] (Henri Lloyd Bergen Singlehanded)
TRACKING ved RaceQs [02.09.14 13:07] (Henri Lloyd Bergen Singlehanded)
RAN Eintype Regatta utvider tilbudet [01.09.14 23:41] (RAN Eintype Regatta)
ENDRING I STARTOPPSETTET [01.09.14 11:57] (Torsdagsregatta Bærum)
Registrering før torsdagsseilaene [28.08.14 09:07] (Torsdagsregatta Bærum)
Høststormseilasen er nå åpen for påmelding [27.08.14 13:52] (Høststormseilasen)
Siste kommentarer
Common sense - not !! [22.10.2014]
Sikkerhetslina? [22.10.2014]
Kartene er farlige!! [20.10.2014]
Feil i kommentarer [20.10.2014]
Kommentar til Paal [17.10.2014]
Enig med Audun [16.10.2014]
Enig med Audun [16.10.2014]
Lese manual? [15.10.2014]
Brukerfeil??? [15.10.2014]
Shorthanded ranking
Lik 1 Jørund Fjøsne
Opp 2 Rune Aasberg
Opp 3 Elling Rishoff
Ned 4 Per Ottar Skaaret
Ned 5 Lars Petter Karlsen
Ned 6 Karl Otto Book
Ned 7 Bjørn Forslund
Lik 8 Ludvig Daae
Opp 9 Simen Løvgren
Opp 10 Pål Øyvind Holst
ENDA STØRRE: SEILbåtkatalogen - som kommer til abonnentene som årets 10. og siste utgave – er større enn noensinne.
ENDA STØRRE: SEILbåtkatalogen - som kommer til abonnentene som årets 10. og siste utgave – er større enn noensinne.
Over 1800 seilbåter på ett brett

Rekordstor SEILbåtkatalog

SEILbåtkatalogen 2007 blir rekordstor; hele 308 sider. I alt har den informasjon om over 1800 ulike seilbåttyper fra 1970-årene og frem til alle 2007s nye modeller. Nærmere 1000 av dem er redaksjonelt omtalt i ord og bilder. Og rett over nyttår dumper den – bokstavelig talt – ned i postkassen til SEILmagasinets abonnenter. Nytt av året er at katalogen har en seksjon om gummijoller og RIBer.
Jon Amtrup - 21.12.2006, 09:31

– Puh! Det har vært et kjempeløft, sier redaktør Morten Jensen.

– 308 sider er veldig mange sider, og ettersom vi i motsetning til de fleste andre kataloger behandler de båtene vi presenterer redaksjonelt, tar det atskillig tid og er et virkelig møysommelig arbeid. Jeg er virkelig stolt av redaksjonen i SEILmagasinet som har gjort en fantastisk og ikke minst svært omfattende jobb, sier han.

Den nesten 1 kilo tunge katalogen er nå inne i siste fase; limfresing og innbinding av de 308 sidene. I romjula går den til Posten, og om de er kjappe på labben, skal den være i postkassene i første uke av januar.

STØRSTE OVERSIKT. SEILbåtkatalogen er en årlig publikasjon og 2007-utgaven er den 8. i rekken. Den er Nordens største oversikt over seilbåt-modeller.

– Ja, det skulle egentlig ikke forundre meg om den er verdens største. Vi kan ikke dokumentere det, men jeg har til nå ikke sertt noen publikasjon som er større, sier Morten Jensen.

I år er 975 seilbåtmodeller nærmere presentert, mens det fins data på over 1800.

Båttypene spenner fra tidlig i 1970-årene og frem til 2007-nyhetene.

– Den siste modellen vi fikk på plass var Jeanneaus nye Sun Fast 3200, som dukket opp på Paris-utstillingen i begynnelsen av desember og som få visste om, sier Morten Jensen.

En annen tankevekkende sak han trekker frem, er at det er nærmere 450 ulike, nye seilbåt-modeller å få kjøpt på det norske markedet i dag. Alle er presentert i SEILbåtkatalogen.

– Det er et utrolig mangfoldig utvalg som viser at båtproduksjon ikke bare er hundre prosent rasjonell industri. Det er ennå rom for nisjeprodukter og båter fra små verft. Trenden er dog klar; de store produsentene tar en stadig større markedsandel, sier Morten Jensen.

De som skal kjøpe båt har med andre ord litt av en jungel å orientere seg i i jakten på familiens nye båt.

REDAKSJONELL OVERSIKT. – Jeg har lyst til å understreke at SEILbåtkatalogen er en redaksjonell oversikt. I motsetning til de fleste andre guider og kataloger, der produsenter og importører kjøper seg plass, slik at det hele i realiteten er en reklamekatalog, så er SEILbåtkatalogen SEILmagasinet-redaksjonens eget verk. Vår motivasjon er å lage en så komplett katalog som mulig, og ikke bare vise frem båtene til dem som vil betale for det. Og det er vi stolte av, sier redaktør Jensen.

Å samle inn alle dataene er en nitidig jobb som strekker seg over hele året.

– Gudene må vite hvor mange telefoner vi har tatt og eposter vi har sendt. Jeg må si at jeg stadig forundres over hvor langt inne informasjonen sitter hos mange av markedets aktører. At det er en sammenheng mellom graden av profesjonalitet og dyktighet i å informere og hvor mange båter de enkelte får solgt, er jeg ikke i tvil om. Noen aktører må vi nærmest lirke ut og nesten true til oss informasjon om båtene de selger. Hadde jeg vært båtkjøper og fått så dårlig service, ville jeg ha avskrevet dem som aktuelle å kjøpe av, men vår oppgave har vært en annen; å skape en komplett oversikt over båter som er til salgs i Norge. Og da kan vi ikke gi oss, sier Morten Jensen.

PRIS-STATISTIKK. Prisene på de nye båtene som er til salgs er innhentet fra produsenter og importører, og i den grad de er blitt oppgitt i euro, svenske eller danske kroner, er alle prisene blitt omregnet etter samme kurs. På den måten er de blitt mest sammenlignbare, skjønt det er store forskjeller i innholdet hver enkelt aktør legger i begrepet «standard-pris».

Når det gjelder alle utgåtte modeller – båter som nå kun er få kjøpt på bruktmarkedet – så stammer prisantydningene fra SEILmagasinets Bruktpris-statistikk. I over 10 år har bladet ført statistikk over utropsprisene i bruktbåt-annonsene, og SEILmagasinet har nå et tett samarbeid med Norges største marked for brukte seilbåter; finn.no. Gjennomsnittspriser og høyeste/laveste utropspriser er medtatt i katalogen.

– Vil du se nærmere på prisutviklingen på en modell, ligger hele det statistiske grunnlaget tilgjengelig for våre abonnenter på Internett. Der får man et inntrykk av hvordan prisen har utviklet seg med årene og om det er en modell det omsettes få eller mange av, sier Morten Jensen.

GUMMIJOLLER OG RIB'ER. Årets nyhet i SEILbåtkatalogen er en egen seksjon – 32 sider – viet gummijoller og RIBer.

– Mange seilere har gummijoller som slepejoller, og den som har bivånet for eksempel en Norges Cup-regatta i Optimist- og Europajolle, har med selvsyn kunnet se at også RIBer er noe som opptar seilere. Under slike regattaer er det nesten like mange RIBer som det er joller utpå. Derfor har vi funnet det helt naturlig å ta med slike båter i katalogen, sier Jensen.

– Vi har faktisk gått så grundig til verks på dette området at vi ikke fikk plass til alt stoffet om slike båter i SEILbåtkatalogen. Derfor kommer vi med et eget blad – RIBmagasinet – som kommer i løssalg utpå vinteren. Der vil man virkelig få bakgrunnskunnskap dersom man går i tanker om å anskaffe en gummijolle eller en RIB, slutter redaktør Morten Jensen.

SEILbåtkatalogen 2007 kommer til abonnentene i første uke av januar, mens løssalgskjøperne må vente til midten av februar med å kjøpe publikasjonen.

SEILmagasinet on Facebook

 


 

Alt innhold på www.seilmagasinet.no er opphavsrettslig beskyttet – © SEILmagasinet. 
SEILmagasinet arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.
SEILmagasinet har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
SEILmagasinet på Twitter
Siste nytt

Nyeste 10 artikler fra forsiden:

Romjulseilas for tredje gang [24.10.2014]
Kompakt trimaran [24.10.2014]
Har du tatt et skøytebilde? [23.10.2014]
Bedre for Android [23.10.2014]
Hansker for fuktige miljø [22.10.2014]
Gøy i oktober [21.10.2014]
Brett ut jolla [21.10.2014]
Pass på båten din [20.10.2014]
Fart på salget i vest [17.10.2014]
Privat bensinstasjon [16.10.2014]
Dagens SEILfoto
Morten Jensen
01.10.14
Sesongen er på hell og det begynner å nærme seg høstopplag for mange.
SEILfoto: Morten Jensen