Volvo Ocean Race 2008-2009

Vi lager seilsportens «krigsreportere»

Vi lager seilsportens «krigsreportere»

Southampton (SEILmagasinet): Knut Frostad mener vi får se den største endringen i Volvo Ocean Race’ historie under det neste racet; Mediapersonen som skal være med hele veien rundt.

Publisert Sist oppdatert

Under Volvo Ocean Race 2008-2009 vil det i hver eneste båt være en dedikert person om bord som skal sende bilder, video og blogg via satellitt til land. Denne personen skal være en seiler, men får ikke lov til å røre så mye som en tamp om bord.

– Jeg har vært der ute før og jeg kan med sikkerhet si at mediapersonen vil bli en suksess. For jeg vet hva som egentlig skjer om bord, sier Knut Frostad til SEILmagasinet. Frostad har hatt jobben som CEO i Volvo Ocean Race i seks uker, og presenterer et event som er langt forbi planleggingsstadiet.

– Grunnen til at jeg sier det, er at jeg også har sett hva som tidligere er blitt sendt på TV. Det er virkelig ingenting i forhold til hva som skjer der ute. Derfor er vi veldig fornøyd med løsningen med en dedikert person som skal sende stoff til land.

UTFORDRING FOR SEILERNE. Mediapersonen skal sende seks minutter video annenhver dag, ferdig redigert. I tillegg skal han levere bilder og tekst til nettside og blogg. Frostad innrømmer at det kan bli en utfordring å ha en slik person om bord, «i beina» på seilerne.

– Hvis jeg spør seilerne, får jeg vel 600 svar på hvorfor vi ikke skal ha en slik løsning, men det viktigste er at vi får bragt det som skjer til land og ut til publikum.

Frostad mener dette er veien å gå, men mener samtidig at det er vanskelig å finne de riktige menneskene.

– Det blir en utrolig fysisk jobb som krever mye. Mediapersonen må vite hvordan han skal oppføre seg om bord i en båt, ergo må han være seiler, han må være en god kameramann og en god journalist. Samtidig som han kanskje må tåle å ikke bli så godt likt.

IKKE BIG BROTHER! Det vil bli hvert enkelt team som står for sin mediaperson, og ikke VOR. Knut Frostad mener selv at VOR lager et nytt «yrke» ved å gjøre dette, og i fremtiden vil vi se profesjonelle seilmediareportere, spesialtrent for å gå i «krigssonen».

– Jeg ville nok synes det var greit å ha en om bord i for eksempel dJUICE, men det hadde nok kommet opp noen situasjoner. Det er mye glede og skuffelser om bord i disse båtene og det er ikke alle som alltid liker å få et kamera opp i ansiktet…

– Dette blir ikke et Big Brother med filming på toalettet, men det blir «the real thing – the real action», avslutter CEO i Volvo Ocean Race, Knut Frostad.