Et viktig kapittel i norsk båtbyggerhistorie

Boken om BB11en avliver myter og bringer nyheter

Boken om BB11en avliver myter og bringer nyheter

Nå er boken om Norges mest populære kjølbåtklasse gjennom alle tider kommet. Gustav Dietrichson og Tom Arheim har lagd en bok om BB11en som det står respekt av, og som også inneholder noen lite kjenter sider ved det norske båteventyret.

– Ja, jeg tror vi kan bringe til torgs noen litt oppsiktsvekkende nyheter i denne boken, forteller forfatteren, Gustav Dietrichson, til SEILmagasinet.

For – ikke bare inneholder boken historien om den populære båten, den gir også et portrett og et innblikk av mennene som stod bak båten; i første rekke Borge Bringsværd og Knut Larsen.

– Under arbeidet med boken trådte seileren og gullsmeden Knut Larsens rolle under skapelsesprosessen mer og mer frem, sier Dietrichson.

EN MELLOMTING. Da Sigurd Herbern tidligere hadde skapt den finérbygde Killingen, var Knut Larsen en initiativtager, men med BB11en var ønsket å bygge en oppbordet båt med mer klassiske linjer. I 1955 hadde Knut Larsen kjøpt seg en Kutter, og Gustav Dietrichson mener at det ikke er tvil om at Kutteren var et forbilde for BB11en.

– Såvel i størrelse som formessig kommer BB11en inn et sted mellom Kutteren og Killingen, men vesentlig nærmere den førstnevnte – selv om det konseptuelt sett, må kunne hevdes att BBen også har mye Killing i seg, skriver han i boken.

SERIEPRODUKSJON. Dietrichson avliver også myten om at BBen var den første lestebygde båten; både Kutteren og Knarren var tidligere ute med denne byggemetoden. Det Borge Bringsværd imidlertid får æren for, var å bygge opp en strømlinjeformet serieproduksjon ved hjelp av prefabrikerte elementer. For, det var ikke små antall båten ble bygd i. 1132 eksemplarer er antagelig det mest nøyaktige tallet som er å oppdrive.

325 av dem ble solgt i Norge, og Gustav Dietrichson mener at det nå fins ca. 175 seilbare BB11er i Norge.

ARBEIDET FOR NAZISTENE. Boken forteller også et mørkere kapittel om BB11ens far, Borge Bringsværd, som under krigen drev båtbygging for fullt og produserte og reparerte båter for den tyske okkupasjonsmakten.

– Det er selvsagt beklagelig, sier Borge Bringsværds sønn, Bror, i en uttalelse i boken, og fortsetter:

– Men jeg har fått mange henvendelser fra tidligere ansatte med takk til far for at han opprettholdt driften også i disse vanskelige årene. Og dermed sikret eksistensgrunnlaget for mange – både barn og voksne – i Drøbak og omegn.

«BB11 – en seilende suksess. Worldwide!» fargelegger et svært spennende og vesentlig kapittel i norsk båtbyggerhistorie, og boken blir trolig en favoritt under BB11-seilernes juletre i år.

Boken er trykket i 1000 eksemplarer og utgitt av forlaget Tankestreken. Boken koster 398 kroner, og den kan bestilles her.