Ingen spor av krise foreløpig

Stor forskjell på motor- og seilbåtimport
Statistisk sentralbyrå publiserte mandag tall for import av småbåter. Seilbåtimporten ligger fortsatt stabilt på 60 nye båter per måned, og nivået har vært uendret det siste 2 årene. Så langt er det derfor ingen spor av finanskrise i dette markedet. For motorbåter ser det helt annerledes ut. Importen er det siste halvåret nær halvert og flere norske produsenter har måttet kaste inn håndkleet.
Figuren viser utviklingen i importen av småbåter basert på statistikk fra Statistisk sentralbyrå. Figuren viser en statistisk beregnet trend som justerer for at importen vanligvis er vesentlig høyere i sommerhalvåret enn om vinteren. Statistikken for seilbåter omfatter båter større enn 7,5 meter, og for motorbåter er kun modeller med innenbordsmotor inkludert. Figuren viser at det gjennomgående er blitt importert 2-3 ganger flere motor- enn seilbåter.
Linjen for seilbåter viser et stabilt høyt nivå siden 2005 på i overkant av 700 båter per år. Tross stadig flere tegn til dårligere tider økonomisk gjennom hele året, tegner 2008 til å bli et godt år for importørene.
Men for 2009 må vel utsiktene sies å være mer dystre. Finanskrise og resesjon i mange land skal jo normalt ramme "fritidsmarkeder". Det norske hyttemarkedet er tilsynelatende et eksempel på dette. Men det er et paradoks at trenden for motor- og seilbåter er såpass forskjellig. Forklaringen kan for så vidt være at det er lengre leveringstid på seilbåter, og at det derfor er et tidsetterslep mellom salg av båter og tidspunkt for når båten registreres hos tollvesenet. Dersom motorbåtimporten derfor er indikator for fremtidig utvikling i seilbåtimporten, kan det bli tøffe tak for importørene fremover.
På den annen side viser statistikken frem til 2005 en nokså parallell utvikling i tid mellom motor og seilbåter. Videre indikerer figuren mye større variasjon i motorbåtimporten enn for seilbåter. Gjennom 2005 økte importen av motorbåter nær 250% sammenlignet med en vesentlig mer beskjeden økning for seilbåter. En tolkning av dette er at seilbåtmarkedet er mindre konjunkturutsatt enn markedet for motorbåter.
Samlet sett må vi derfor være varsom med å trekke konklusjonen om at det sterke fallet i motorbåtimporten er et varsel om at seilbåtmarkedet står på kanten av stupet. En må ta i betraktning at det kan være forskjeller mellom motor- og seilbåtkjøpere. Videre er både prisnivå og bruksområde forskjellig. Det kan videre også tenkes at det blir bruktmarkedet for seilbåter hvor det skjer endringer i form av prisfall og krevende å selge båter. Men det er vel heller ikke grunn til å regne med at 2009 blir et rekordår for importørene.
SEILmagasinet følger derfor seilbåtmarkedet med stor oppmerksomhet også fremover.