Til deg som skal legge ut på tur snart

Proviantering til langtur

Proviantering til langtur

Et typisk spørsmål som blir stilt like før avreise fra Norge: Bør jeg ta med mat fra Norge på tur? Her får du noen nyttige tips om mat til langtur.

Publisert Sist oppdatert

RIKTIG MAT TIL MINST TRE UKER. Dette er et meget aktuelt tema for deg som snart skal på langtur. Jeg utdypet det sist jeg krysset Atlanteren på QUEEN OF HEARTS, damekatamaranen som seilte i Atlantic Rally for Cruisers i 2006.Vi hadde regnet med at vi skulle være på havet i vel tre uker. Det ble 18 dager, 6 timer, 45 minutter og 7 sekunder til slutt... for å være presis. Og damer er opptatt av å spise godt og sundt!

FIBER ER VIKTIG. Vi tok med mye grovt mel og grove kjeks/knekkebrød fra Norge. Forstoppelse er et kjent problem for langturseilere pga. lite mosjon.

Grovt knekkebrød og mel ble flittig brukt under seilasen, som også muesli og fiberinneholdende frokostblandinger. I utlandet får du lett tak i siktet hvetemel og muesli, men grovt mel er sjeldnere og vanskeligere å finne.

Mye frukt og grønnsaker ble for øvrig kjøpt inn i Las Palmas og oppbevart i nettinger/spist med en gang etter avreise.

UNNGÅ MELFLUER OG KAKERLAKKER. Tar du med grovmel fra Norge, vurder å kjøpe blandingene som er innpakket i glanspapir. Pakningen er da tettere og beskytter melet bedre. Melfluer kan faktisk være et problem. De er ikke noe behagelig å få i båten - og heller ikke kakerlakker, som det er mange av i Las Palmas i havna Muelo Deportivo! Mellom papiretiketten og boksen legger kakerlakker egg. Derfor vasket vi hver eneste boks vi tok med om bord,  etiketten ble fjernet, og vi skrev boksens innhold med tusj på metallen.

POSEMAT. Etter råd fra Morten Wichstrøm i Caribbean Sailing Club, som har seilt mye over verdens hav, tok vi med også kakeblandinger og Toro-sauser og supper. Toro-posene er kanskje ikke strikt nødvendige, med mindre du er veldig, veldig glad i Toro da! I utlandet får du tak i mye godt av denne type mattilbehør.

"KULINGMAT". Regn med at nudler og "Rett i koppen" kan lyse opp din seilas når det røyner på. Når situasjonen er ordentlig tøff med kryssing i store bølger, kan du også ty til tørr mat som kjeks, sjokolade og lignende. Dette ble for eksempel løsningen på jentebåten LAS PRIMAS da de seilte fra Bermuda til Azorene tidligere i vår. Med andre ord: Mye energi, lite søl.

FISK I BOKS? Noe du ikke finner i europeiske land, og som desidert er greit å ha med på turen over havet, er boksemat som innehoder gode ingredienser fra havet. DUMLE tok med seg masse makrell i tomat, men hadde ennå ikke spist det opp før ARC.

Sardiner og makrell i olje kan også være godt å ta med, det er ikke normalt å finne dem overalt.  I landene du besøker på vei til Karibien finner du mye annen fiske- og kjøttmat i boks enn den typisk norske, bl.a. også laks og tunfisk, ansjos og sardiner.

Hvis ikke du vil bruke det på brødskiva, kan du lage nydelig ris- og pastasalat med pickles i olje/eddik, løk og skinke/fisk/kjøtt i boks.

GOD OPPBEVARING VIKTIG. Mat er med andre ord ett av de minste problemene under en overfart - hvis du har nok av den. Bruken og oppbevaringen av proviant blir dermed utrolig viktig å planlegge godt før avreise, slik at måltidene blir til en glede og mannskapet trives - selv under de tøffeste forholdene.

FRYSETØRKET MAT. På QUEEN OF HEARTS hadde vi også med oss Real Turmat (de sponset oss), som lager virkelig gode retter! Det brukte vi imidlertid ikke under den turen, siden vi hadde mye ferskmat med oss.

PASTARETTER MED BOKSEMAT. Det som blir vanskeligere å finne i utlandet, er blåskjell i boks, noe som jeg - som italiener vant til å lage pastaretter - setter stor pris på.

I Sør-Europa finner du ikke de gode blåskjell i boks som du kan kjøpe i Norge. Jeg ville lastet på en god del til å lage pasta med blåskjell, som er nydelig og ekstremt enkel å lage, selv under seil. (Saus med olje, hvitløk, litt chili og muligvis litt persille, samt selvfølgelig blåskjell og eventuelt litt revet parmesan, oppbevart i pose/boks).

Ellers kan du lage gode pastaretter med laks, tunfisk og ansjos i boks/glass.

RIKTIG KASSEROLLE. Jeg har kjøpt en egen pastagryte som er høy nok til å tåle skvulping pga. bølger (selv på en svingende ovn). Den er stor nok til 4-5 personer og har lokk med hull (som fungerer som sil), slik at man slipper å bruke et ekstra redskap når man skal helle ut vannet. Og den er ikke for ruvende, så den tillater å lage saus på flamme nr. to.

SPEKESKINKE. Hjerterdamene kjøpte en hel Serrano-skinke som folk hadde sagt kunne oppbevares i frisk luft. Den ble dårlig etter de første "angrepene" fra damene selv om den sto ute i aktersalongen på en spekeskinkeholder, som anbefalt. Det var dødssynd, den var ordentlig god. Bedre da å få den beskjært og vakuumpakket. Supermarkedet El Corte Ingles i Las Palmas kan gjøre slike tjenester, de har forsynet med mat en haug av langturbåter.

SPIS I RIKTIG REKKEFØLGE. En annen ting du bør tenke på, er å spise varene mens de er ferske, ellers blir de dårlig i kjøleskapet etter noen dager. MEADOW måtte for eksempel kaste mye kjøtt til haier og barrakudaer. De overlevde godt på boksemat resten av turen.

SUNN FINGERMAT. Veldig nyttig å ha til nattseilas var kaker (nybakte, masse gode blandinger å finne i Las Palmas, ikke noe behov for å ta med fra Norge), knekkebrød og nøttemiks med rosiner og kandisfrukter. Det siste ble mye brukt under kryssingen, og ble ufrivillig strødd over hele flybridgen da bølgene var spesielt heftige.

Vi spiste så mye av det, at jeg til slutt ble kvalm bare ved synet av det!

FISKE? Er du heldig nok til å oppleve en rolig atlanterhavseilas, kan du satse på å fiske dorado og wahoo. Svenska-amerikanske BLUESETTE lagde nydelige middager i ARC 2006, i hvert fall før de traff passaten (de valgte en rute langs Afrika som ga mindre vind i begynnelsen). På QUEEN OF HEARTS ble det umulig å fiske: med en toppfart på 21,4 knop og konstant kuling i nesten to uker (som ga en fart mellom 6 og 12 knop), var det nok med utfordringer. Fiske forble uutforsket.

FORBERED DEG GODT. Proviantering er en omfattende oppgave som opptar flere av de siste dagene før avreise fra Europa. Langturkurset hos Andreas Holo (veldig bra, anbefales sterkt, nå selges det også som bok av Flyt Forlag) samt lesing av flere bøker og ARC-permen ga meg et godt utgangspunkt til å skrive en artikkel om proviantering med tittel God mat = Lykkelig mannskap. Den ble skrevet før ARC-seilasen. Det du leste her er ekstra refleksjoner etter å ha opplevd situasjonen selv.

 

En av de kongelige middagene på Queen of Hearts