Redningsaksjon ved Stavern

Seiler fikk problemer i natt

Seiler fikk problemer i natt

Motoren stoppet og seilet spjæret i tre meter høye bølger.

Publisert Sist oppdatert

REDNINGSAKSJON I MØRKET.  I går kveld/natt var en seiler fra Mandal ute i dårlig vær ved Stavern. Han fikk motorstopp og seilet spjæret i stummende mørke. Redningsskøyta ”Stormbull” ble oppringt og hjalp ham inn til land. Da var begge båtene nediset, forteller Redningsselskapet i en pressemelding.

Seileren skulle seile fra Stavern til Mandal om natta. Motoren stoppet og seilet spjæret, men redningen var ikke langt unna: Redningsskøyta "Stormbull" .

- Mannskapet var veldig proffe, og jeg var glad for å få hjelp, sier John Sørensen som har 20-30 000 nautiske mil seilererfaring. Han har blant annet krysset Atlanterhavet to ganger og seilt fra Hellas og hjem. Han jobber også frivillig i sjøredningskorpset i Mandal på redningsskøyta "Hvaler".

TETT DIESELFILTER OG SPJÆRET SEIL. Han forteller at det var meldt kuling som skulle løye litt utover natten. Han beregnet at turen til Mandal skulle ta rundt 20 timer. Men vinden bare økte, og redningsskøyta målte opptil 22 sekundmeter den kvelden. På vei ut fra Stavern tettet dieselfilterne seg, og motoren stoppet. John heiste seil, men de spjæret etterhvert. Dermed ringte han redningsskøyta, som kom etter kort tid.

- Det var mørkt og stor sjø, men når "Stormbull" kom gikk det veldig flott, sier John. Vinsjen på redningsskøyta hadde iset fast, så mannskapet måtte hakke den løs før de kunne hjelpe.

HENDELSESFORLØPET. Redningsskøytas rapport forteller om hvordan det hele skjedde:

- Klokka 1945 den 17. desember fikk vi melding fra en mann som hadde vært i Oslo og kjøpt seilbåt. Mannen lå i går her i Stavern og vurderte forholdene og på kvelden fant han ut at han skulle prøve seg. Han skulle til Mandal.

- Problemene meldte seg allerede i Larviksfjorden da motoren døde ut. Seil ble satt og en stund bar det bra av gårde, helt til seilet revnet. Det var stiv kuling og cirka 7 minusgrader i lufta da vi måtte rykke ut. Vi fant båten cirka 12 mil sørvest for Svenner; da fikk vi satt sleper og startet turen mot Stavern i cirka 3 meter sjøgang. Det hele var utrivelig for havarist, da han måtte holde roret for å styre etter oss inn. Både havarist og skøyte ble nediset av et 2 centimeter lag med is, så det var kaldt nok.

I havn i Stavern klokken 2300 og etter litt isbanking og rydding av dekk var vi i bua klokken 2330. Mannen fra Mandal var takknemlig for hjelpen han fikk.

ADVARSEL FRA REDNINGSSELSKAPET. - Vi vil gjerne oppfordre båtfolk til å holde seg inne nå når det er litt spesielle værforhold her sør med ising og vind.

 

Motoren stoppet og seilet spjæret i tre meter høye bølger

Han skulle seile fra Stavern til Mandal om natta. Motoren stoppet og seilet spjæret, men redningen var ikke langt unna: Redningsskøyta "Stormbull" .

- Mannskapet var veldig proffe, og jeg var glad for å få hjelp, sier John Sørensen som har 20-30 000 nautiske mil seilererfaring. Han har blant annet krysset Atlanterhavet to ganger og seilt fra Hellas og hjem. Han jobber også frivillig i sjøredningskorpset i Mandal på redningsskøyta "Hvaler".

 

Tett dieselfilter og spjæret seil

Han forteller at det var meldt kuling som skulle løye litt utover natten. Han beregnet at turen til Mandal skulle ta rundt 20 timer. Men vinden bare økte, og redningsskøyta målte opptil 22 m/s den kvelden. På vei ut fra Stavern tettet dieselfilterne seg, og motoren stoppet. John heiste seil, men de spjæret etterhvert. Dermed ringte han redningsskøyta som kom etter kort tid. - Det var mørkt og stor sjø, men når "Stormbull" kom gikk det veldig flott, sier John. Vinsjen på redningsskøyta hadde iset fast, så mannskapet måtte hakke den løs før de kunne hjelpe.

 

Rapport fra mannskapet på redningsskøyta

”Kl 1945 den 17. desember fikk vi melding fra en mann som hadde vært i Oslo og kjøpt seilbåt. Mannen lå i går her i Stavern og vurderte forholdene og på kvelden fant han ut at han skulle prøve seg. Han skulle til Mandal.

Problemene meldte seg allerede i Larviksfjorden da motoren døde ut. Seil ble satt og en stund bar det bra av gårde, helt til seilet revnet. Det var stiv kuling og ca 7 minusgrader i lufta da vi måtte rykke ut. Fant båten ca 12 mil sørvest for Svenner, fikk satt sleper og startet turen mot Stavern i ca 3m sjøgang. Det hele var utrivelig for havarist da han måtte holde roret for å styre etter oss inn. Både havarist og skøyte ble nediset av et 2cm lag med is så det var kaldt nok.

 I havn i Staveren klokken 2300 og etter litt isbanking og rydding av dekk var vi i bua klokken 2330. Mannen fra Mandal var takknemlig for hjelpen han fikk.

 

Vi vil gjerne oppfordre båtfolk til å holde seg inne nå når det er litt spesielle værforhold her sør med ising og vind.