Langturseilere 2010-11

På Ijsselmeer med storm

På Ijsselmeer med storm

Bli med AVVENTURA på en spennende tur på Nederlands kanaler og få noen tips om seiling i Nordens vakreste kanalland.

Publisert Sist oppdatert
Kanaler

På Helgoland møtte heldige AVVENTURA et hyggelig par fra byen Urk på båten HORUS: Ton og Willy Gilles. HORUS er en flott 37 foter designet av Koopmans, og hennes hjemhavn er Urk, som ligger ved den østlige bredden av Ijsselmer, den store innsjøen som du krysser for å komme til Amsterdam fra innlandet.

Ton og Willy tilbød AVVENTURA både kart over kanalene og mulighet for å følge etter dem på vei hjem. Vi samtykket med stor glede og lærte masse om deres kultur. Vi valgte å glemme seiling på havet til tross for gunstig vind som ville blåst oss i riktig retning for å oppleve noe unikt. Dette ble langturens hittil flotteste eventyr, ikke mins takket være det uforskammelig nydelige været som ga hele turen et uvanlig sydlandsk preg.

EMBLEMS ANBEFALING. Turen på kanalene er for øvrig noe som flere langturbåter har anbefalt oss, blant annet langturbåten EMBLEM, med skipper Morten Berg (på langtur i 2008-09). Han lånte AVVENTURA sitt hefte fra ANWB med sluseåpinger og masse informasjon på nederlandsk (bruk Google Translate for å oversette hvis ikke du forstår dette språket, som er så lik det norske). Vi takker Morten og Bente Berg for inspirasjonen og støtten. EMBLEMs blogg, sammen med ESCAPE sin, har vært gode informasjonskilder for å planlegge denne delen av reisen.

MED STÅENDE MAST. Når du forventer motvind i Nordsjøen utenfor

PLANLEGGING. Det å seile i kanalene kan være litt stressende til å begynne med og krever å sette seg godt inn i strekningen. Elektroniske kart dekker vanligvis også denne strekningen på Nederlands indre vannveier. Materialet for å planlegge turen er stort sett på utenlandske språk. Boka Inland Waterways of the Netherlands fra Imray (kan kjøpes i Norge hos Nautisk Forlag eller på internett hos Play.com/Amazon.com) fant vi spesielt interessant. Ellers finner du ulike publikasjoner på nederlandsk utgitt av ANWB (tilsvarende NAF i Norge), blant annet et hefte om Staande Mast Route og et flott kart (Vaarkart Nederland, som oppdateres hvert år med sluse- og broåpningstider). En annen mulighet er å få informasjon fra de lokale i havnene du besøker.

BROER- OG SLUSER. Heftet og kartet, som medlemmene i ANWB kan få, kan også kjøpes i båtutstyrsbutikker. Vår opplevelse er at det ikke er strikt nødvendig å studere broenes åpningstider i detalj. Når du kommer til broene, som er utallige, venter du på at lyset blir grønt. Lyser det rødt, vet du at du må vente og at båtene på den andre siden har forkjørsrett. Lyser det rødt og grønt samtidig, kan du forberede deg til å passere fordi du har rett til å kjøre først.

Slusenes åpningstider er det derimot best å sette seg inn i. I slusene kan du forberede lange liner for å kunne kompensere for vannets høydeforskjell etter hvert som det varierer og følge med personlig ved å holde tauene i hendene og stramme/slippe dem etter behov. Før slusene er det ofte påler du kan fortøye ved. Unødvendig å fortelle at det er viktig å ikke bli tatt av strømmen når vannet eventuelt slippes ut av slusen.

FORKORTET VERSJON. AVVENTURA valgte å ikke kjøre hele strekningen, men å starte kanalferden sin fra Lawersoog, litt lengre vest enn Delfzijl.

Slusen i Lawersoog åpner enten kl. 7 om morgenen eller klokken åtte om kvelden. Du kan vente på åpningen like utenfor slusen i en velutrustet marina hvor du fortøyer med baugen til brygga og akterenden på påler. Det er ikke lurt å ankre opp like utenfor; husk på at tidevannet skaper strøm, enkelte arealer blir helt tørre og vannmassene i bevegelse får båten til å vri seg. Det er mulighet for å ligge på svai etter slusen også, der tidevannet ikke skaper problemer.

HAVET ENDRER FOROLDENE. Innløpet til Lauwersoog foregår i en lagune som delvis blir helt tørr ved lavvann (sandbankene er grønne på Navionics kart). Leden fører deg inn bak øyene som omringer Waddenzee, et område hvor lavvanet blottlegger store områder som blir kalt brakkzand på nederlandsk. Veien inn er godt merket, men - igjen - ikke stol bare på kartet hundre prosent. Hvert år blir nemlig lateralmerkene flyttet litt på grunn av forandringer i havbunnen som skyldes stormer. Merkene er utstyrt med radarreflektor på toppen, det hjelper kanskje ved nattseilas. Ellers bør du sjekke med en kraftig lyskaster. Det er viktig å holde tunga rett i munnen og om dagen bør du følge med ved å bruke kikkert, eventuelt, hvis ikke du kan følge etter en nederlandsk båt tsom er lokalkjent.

GIKK PÅ GRUNN FLERE GANGER. Dybden i kanalene er veldig varierende:

I Birdaard måtte vi fortøye og stoppe en halv time for å la de små solcelledrevne båtene fra Frisian Solar Challenge suse forbi. Dette er et race som foregår over flere dager på Frislands vannveier. Båtene har ulike fasonger og blir heiet frem med stor iver av seilere, båtturister, fotgjengere og syklister som samler seg langs strekningen. Det hele er veldig stemningsfullt, spesielt når du tenker på at rammen rundt racet er gamle ærverdige hus og karakteristiske bondegårder samt masse koselige mennesker som hilser og smiler fra kanalbreddene.

Mer om Staande Mast Route, seiling over motorveier, blant åkre og gjennom gamle og moderne byer samt litt om Frisian Solar Challenge vil du kunne lese i et av SEILmagasinets neste utgaver.

Se for øvrig et omfattende bildegalleri nedenfor...

Gilles
Kanaler
Kanaler
Kanaler
Kanaler
Kanaler