Kraftig vind på Østlandet

Tre båter overende på opplagsplass

Tre båter overende på opplagsplass

Tre seilbåter falt overende på Solvik i Bærum i den kraftige vinden på Østlandet i dag.

Publisert Sist oppdatert

En montør som hadde parkert bilen sin ved siden av en X-37 på Solvik båthavn i Bærum hørte et brak. Slik begynte det. Han holdt på å montere et varmeapparat i en av nabobåtene da han hørte et brak og et røsk i riggen i båten han var om bord i.

Først mistet en First 36.7 balansen i et kraftig vindkast og veltet over en X-37, som den tok med seg i fallet. Nå ligger de to båtene med kraftig krengning lent mot montørens varebil.

De to båtene sto med riggen oppe og de var begge satt opp med fire par løse støtteben, etter sigende satt opp forskriftsmessig. Men det holdt ikke.

First 36.7en hadde presenningen oppe, og det var trolig vindfanget av den som var den utløsende faktoren. Det har blåst kraftig på Østlandet i dag, og på værstasjonen på Steilene i Indre Oslofjord er det målt over 20 m/sek vind.

Eieren av X-37, Rune Tønnesson, var nærmest på vei opp i båten for å montere en nyinnkjøpt AIS han skulle benytte i regattaen Watski Skagerrak TwoStar, da det smalt og båtene veltet. Da han fikk undersøkt hva som hadde skjedd, oppdaget han tre store hull i skroget, forårsaket av at støttene hadde blitt presset inn i skroget i fallet.

Ved en skjebnens ironi har det seg slik at nettopp Rune Tønnesson tidligere har uttalt seg sterkt kritisk til å sette opp båter med løse støtteben. Han har dokumentert dette med hjelperegnestykker overfor SEILmagasinet, da vi i en større artikkel i 2009 skrev om opplag på land.

– Det eneste fornuftige når man skal sette opp båter med riggen oppe, er å sette den i en kraftig stålkrabbe sier han til SEILmagasinet.

– Det fikk jeg imidlertid ikke adgang til å gjøre her på Solvik, i alle fall om båten skulle kunne settes på plass med stedets truck, sier han.

For å være ekstra sikker hadde han derfor satt opp ekstra spenn i mellom støttene, men da båten i lo kom deisende, holdt ikke det i mot.

Tønnesson mener at opplagspresenningen mer enn riggen kan ha vært årsaken til velten, og han påpeker at de fremre støttene på alle båtene er plassert for langt akter.

– Når vinden tar tak vil båtene vri seg, og da klarer ikke støttene å holde i mot, mener han.

Nå må Tønnesson trolig se langt etter Watski Skagerrak TwoStar i 2011, i alle fall om det viser seg å være større skader under dekk.

Et lite lys i tunnelen var det imidlertid:

– X-Yachts har åpenbart sterke kjølkonstruksjoner, for kjølen er helt rett og det er ikke en sprekk i festet mellom kjøl og skrog, sier han.

På nabobåten er kjølen slått skjev.

I tillegg til disse to, var også en tredje større båt blåst overende et annet sted på opplagsplassen.

Se flere bilder lenger ned.