Storbritannia.gif Tyskland.gif Frankrike.gif Sverige.gif Danmark.gif Finland.gif Spania.gif

SEILmagasinet

Adresse:
Leangbukta 40
1392 Vettre
Tlf: 66 76 49 50
Epost: post@seilmagasinet.no

Bestill abonnement

Sidene er utviklet av
07 Web AS
Siste nyheter/ pressemeldinger fra regatta
Stor seglehelg på gang [16.09.14 10:14] (RAN Eintype Regatta)
Ran Eintype Regatta streamer seglasane [12.09.14 10:22] (RAN Eintype Regatta)
TRACKING AV REGATTAEN HER [03.09.14 17:02] (Henri Lloyd Bergen Singlehanded)
TRACKING ved RaceQs [02.09.14 13:07] (Henri Lloyd Bergen Singlehanded)
RAN Eintype Regatta utvider tilbudet [01.09.14 23:41] (RAN Eintype Regatta)
ENDRING I STARTOPPSETTET [01.09.14 11:57] (Torsdagsregatta Bærum)
Registrering før torsdagsseilaene [28.08.14 09:07] (Torsdagsregatta Bærum)
Høststormseilasen er nå åpen for påmelding [27.08.14 13:52] (Høststormseilasen)
Siste kommentarer
Common sense - not !! [22.10.2014]
Sikkerhetslina? [22.10.2014]
Kartene er farlige!! [20.10.2014]
Feil i kommentarer [20.10.2014]
Kommentar til Paal [17.10.2014]
Enig med Audun [16.10.2014]
Enig med Audun [16.10.2014]
Lese manual? [15.10.2014]
Brukerfeil??? [15.10.2014]
Shorthanded ranking
Lik 1 Jørund Fjøsne
Opp 2 Rune Aasberg
Opp 3 Elling Rishoff
Ned 4 Per Ottar Skaaret
Ned 5 Lars Petter Karlsen
Ned 6 Karl Otto Book
Ned 7 Bjørn Forslund
Lik 8 Ludvig Daae
Opp 9 Simen Løvgren
Opp 10 Pål Øyvind Holst

HARDT PRØVET: Johan Anker var en hardt prøvet mann da kronprins Olavs 6-meter NORNA VI ble prøveseilt i 1937. (SEILfoto: Nasjonalbiblioteket)
NORNA VI sjøsatt

En prøveseilas for 75 år siden

18. april for 75 år siden prøveseilte kong Olav sin nye 6-meter NORNA VI. Det var en prøveseilas som var viktig på mange måter.

Del på:

Tips en venn

Morten Jensen - 21.04.2012, 16:51

Båten lå nybygd og fin ved Johan Ankers verft i Vollen i Asker, og til tross for at 18. april 1937 ikke bød på fint vær, kunne ikke den daværende kronprinsen motstå fristelsen til å ta en prøvetur med den nye båten.

6-meteren NORNA VI ble bygd som en oppfølger til og erstatter for NORNA V, som ble bygd i OL-året 1936 og som ikke ble noen suksess. I det hele tatt lyktes ikke mesterkonstruktøren Johan Anker med OL-båtene sine dette året; hans eldre eldre konstruksjoner viste seg å seile fra de nye.

FIASKO. Johan Ankers kone, forfatteren Nini Roll Anker, skriver i 1936:

«I forgårs og lørdag var vi ute og så på vårregattaen: Det går fint med NORNA IV, kronprinsens båt fra i fjor, men NORNA V er det mindre bra med. Heller ikke den nye 8-meteren gjør det godt. I dag seiler Johan den selv til første uttagningsseilas for Kiel, og i kikkerten har jeg med bekymring sett at han blir slått av sin gamle båt SILJA.»

VANSKELIGE TIDER. På den tiden hadde Johan Anker dårlig økonomi; driften av verftet i Vollen i Asker balanserte på en tynn egg, og at båtene hans ikke gjorde det så godt som forventet, gjorde ikke situasjonen noe enklere.

«Johan har ennå ikke bestemt om han skal slutte med verftet for godt i høst, det er en vanskelig avgjørelse. Det har ikke gått heldig med båtene i år», skriver Nini Roll Anker.

En bestilling på en redningsskøyte som Alfred Larsen ville forære Redningsselskapet, ble bokstavelig talt redningen.

Johan Ankers helse hadde også begynt å svikte, og legen påviste hjerteflimmer i desember 1936. Legen ga den kjente konstruktøren om å sette ned tempoet og ikke anstrenge seg.

PRØVESEILAS. Med dette som bakteppe, var det spennende for flere enn kronprins Olav å prøveseile den nye 6-meteren NORNA VI den 18. april 1937. Mye stod på spill; nok en årgang Anker-båter ville ikke være av det gode.

Budstikka skriver:
«Kronprinsens nye 6-meter er nu ferdig fra ingeniør Ankers hånd. Selv om det ikke var noe innbydende vær i går, kunne ikke kronprinsen motstå lysten til å motstå lysten til å prøveseile båten. Vinden var det ikke noe særlig å snakke om, og regnet gjorde det også, men allikevel varte turen i bortimot tre timer. Kronprinsen så ut til å være riktig godt fornøid med båten, skjønt det vel først senere vil bli anledning til å lære dens egenskaper nærmere å kjenne. Båten blir liggende en tid hos Anker i Asker.»

KOLLISJON. I den første regattaen med NORNA VI satt Johan Anker selv til rors – og vant. Det var i en av fjordens vårregattaer. I den andre seilasen gikk det ikke like bra. Nini Roll Anker beretter:

«Johan ble seilt på av Magnus Konow annen dag da han skulle prøve den nye NORNA. Johan hadde forsert seg frem på linjen og Konow hadde retten med stor forbitrelse i den anledning. Noe enestående at min 66-åring kan være like heit som en 18-åring!»

Forfatteren var både stolt og bekymret for mannen sin.

NY REDNING. Høsten 1937 var det like kritisk for Johan Ankers verft, men nok en gang kom Alfred Larsen ham til unsetning med en fet bestilling. Denne gangen dreide det seg om 15-meteren MAGDA XIII, den største meterbåten verftet noensinne hadde bygd. Den vinteren ble også 8-meteren SIRA bygd, båten kong Harald i dag har restaurert og seiler.

Men for nøyaktig 75 år siden dreide det seg altså om NORNA VI, som ble prøveseilt for første gang.

I 1939 tegnet Johan Anker nok en 6-meter for kronprins Olav. Den bar navnet NOREG III, men da brøt krigen ut og Johan Anker tegnet ingen flere båter som ble bygd.

Johan Anker døde i 1940.

NOREG III: 6-meteren NOREG III var den siste av Johan Ankers konstruksjoner som ble bygd. [FOTO: Norsk Folkemuseum]



SEILmagasinet on Facebook
SEILmagasinet on Facebook

 


 

Alt innhold på www.seilmagasinet.no er opphavsrettslig beskyttet – © SEILmagasinet. 
SEILmagasinet arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.
SEILmagasinet har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.

Kommentarer til artikkelen:

Ingen kommentarer er lagt til artikkelen!
Bli den første til kommentere ved å fylle ut skjemaet under.

Ny kommentar:

Ditt navn:
Tittel til kommentar:
Kommentar:

Vis respekt for andre lesere og omtalte personer.
Kommentaren kan være inntil 7000 tegn.

Visuell bekreftelseskode:
Tast inn tegnene du
ser her i feltet under.
» Les reglene i sin helhet og hvordan vi håndterer overvåkningen.
Jeg har lest og akseptert seilmagasinet.nos regler for kommentarer.

Legg til!

SEILmagasinet på Twitter
Siste nytt

Nyeste 10 artikler fra forsiden:

Kompakt trimaran [24.10.2014]
Har du tatt et skøytebilde? [23.10.2014]
Bedre for Android [23.10.2014]
Hansker for fuktige miljø [22.10.2014]
Gøy i oktober [21.10.2014]
Brett ut jolla [21.10.2014]
Pass på båten din [20.10.2014]
Fart på salget i vest [17.10.2014]
Privat bensinstasjon [16.10.2014]
Feil skyldes kartinnstillinger [15.10.2014]
Dagens SEILfoto
Morten Jensen
01.10.14
Sesongen er på hell og det begynner å nærme seg høstopplag for mange.
SEILfoto: Morten Jensen