Storbritannia.gif Tyskland.gif Frankrike.gif Sverige.gif Danmark.gif Finland.gif Spania.gif

SEILmagasinet

Adresse:
Leangbukta 40
1392 Vettre
Tlf: 66 76 49 50
Epost: post@seilmagasinet.no

Bestill abonnement

Sidene er utviklet av
07 Web AS
Siste nyheter/ pressemeldinger fra regatta
INSTAGRAM - #S7nyttår15 [26.11.14 11:38] (Subsea 7 Nyttårsseilas)
Oppdatert program for Juletreseilasen [23.11.14 21:32] (Juletreseilas)
Stor seglehelg på gang [16.09.14 10:14] (RAN Eintype Regatta)
Ran Eintype Regatta streamer seglasane [12.09.14 10:22] (RAN Eintype Regatta)
TRACKING AV REGATTAEN HER [03.09.14 17:02] (Henri Lloyd Bergen Singlehanded)
TRACKING ved RaceQs [02.09.14 13:07] (Henri Lloyd Bergen Singlehanded)
RAN Eintype Regatta utvider tilbudet [01.09.14 23:41] (RAN Eintype Regatta)
ENDRING I STARTOPPSETTET [01.09.14 11:57] (Torsdagsregatta Bærum)
Siste kommentarer
Nei til Drøbakbro [29.11.2014]
Spar miljøet [29.11.2014]
Miljørasering med bro [28.11.2014]
SIGNER OPPROP [28.11.2014]
Skarv og ærfugl [28.11.2014]
TA VARE PÅ HÅØYA [28.11.2014]
Broer kan være flotte [28.11.2014]
NEI TIL FJORDSTØY [28.11.2014]
SPAR INDRE OSLOFJORD [28.11.2014]
JA TIL DRØBAKTUNNEL [28.11.2014]
Perler for svin? [27.11.2014]
Galskap [27.11.2014]
Bare 30.000kr [26.11.2014]
Shorthanded ranking
Lik 1 Jørund Fjøsne
Opp 2 Rune Aasberg
Opp 3 Elling Rishoff
Ned 4 Per Ottar Skaaret
Ned 5 Lars Petter Karlsen
Ned 6 Karl Otto Book
Ned 7 Bjørn Forslund
Lik 8 Ludvig Daae
Opp 9 Simen Løvgren
Opp 10 Pål Øyvind Holst

FORTSETTER MED ELAN: Elan Yachts og Fjord Sails AS er eninge om fortsatt samarbeid.

Fjord Sail og Elan fortsetter

Elan har lyttet til sin norske forhandler. Det gir lettere båter.

Del på:

Tips en venn

Asbjørn J. Thorup - 07.05.2013, 15:06

I februar formidlet vi nyheten om at samarbeidet mellom Elan Yachts og Fjord Sail AS opphørte. Grunnen var dels uenigheter om verftets og båtenes utvikling, dels spørsmålet om garantier og også urealistiske salgsmål fra Elans side. Nå har Tor Hove og Elan Yachts kommet til enighet og skal vi tro Tor Hove har verftet lagt seg flat.

– Jeg tror at en av problemene er det jeg kaller en nord-syd-akse. Det er ikke det samme å seile i Middelhavet som her nord, sier Tor Hove til SEILmagasinet.

– Det blåser mer i Norge, Sverige, Danmark, England og Tyskland, samtidig som regattadeltagelsen er sterkt dalende i Middelhavet, fortsetter han.

– Det gjør at de ikke er like opptatt av egenskaper som det vi er, fordi de sjelden opplever nettopp de egenskapene båtene har.

Med egenskaper mener Hove båter som blant annet planer. Performancebåter som samtidig kan brukes like godt til cruising. Og det er det han vil at Elan-verftet skal lage.

NYE ELAN 400. Elan lanserte sin nye Elan 400 under Düsseldorf-messen i januar. Vi snakket med Hove på messen som mente da at båten ikke er blitt det verftet lovte at den skulle bli, den er for tung. Forbedring av det er en del av avtalen.

– Dekket skal vakuumstøpes og den skal bygges i vinylester. Det er noen av tingene som skal gjøre den lettere.

Samtidig sier Hove at det ikke skal gå nevneverdig utover kostnaden. Det skal ikke bli så dyrt at det ikke blir interessant.

Tor Hove forteller at han har bestilt en Elan 400 som blir levert i august. Den kan du se på Orust-messen og det blir en båt som ikke, under noen omstendighet, veier mer enn 7000 kilo.

– Det blir et vektprogram på verftet som skal ta for seg alle modellene. Du kan si at jeg har vært en katalysator for det, men jeg har hele tiden hatt full støtte fra designer Rob Humphreys, fortsetter Hove.

Et av poengene som Hove trekker frem er det han mener er Elans unike posisjon for å kunne bedre sine eksisterende produkter.

– Vi har muligheten til forbedre, vektmessig, både 310, 350 og 400 kraftig. De skal ned i vekt uten at det går utover komfortbiten, mener han.

Når det kommer til garantiproblematikken som Hove har opplevd skal det også være et tema. Verftet har forhandlet med de fleste av sine underleveandører og de aller fleste har gått med på å gi garantier som tilsvarer norsk kjøpslov – fem år.

Tor Hove legger ikke skjul på at han er fornøyd med at tingene har løst seg, men det har nok vært en spennende periode med forhandlinger.

– Det som har vært synd er at mine kunder og leverandører har måtte leve litt i usikkerhet, men på sikt er jeg helt sikker på at det har vært verdt det, sier Tor Hove.

– Men samtidig kan jeg love at det kommer mange spennende ting fra Elan i fremtiden, avslutter han.

SEILmagasinet on Facebook

 


 

Alt innhold på www.seilmagasinet.no er opphavsrettslig beskyttet – © SEILmagasinet. 
SEILmagasinet arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.
SEILmagasinet har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.

Kommentarer til artikkelen:

Det er 1 kommentar registrert.
Tittel: Navn: Tid:
Bravo Pelle 13.05.13 10:34

Ny kommentar:

Ditt navn:
Tittel til kommentar:
Kommentar:

Vis respekt for andre lesere og omtalte personer.
Kommentaren kan være inntil 7000 tegn.

Visuell bekreftelseskode:
Tast inn tegnene du
ser her i feltet under.
» Les reglene i sin helhet og hvordan vi håndterer overvåkningen.
Jeg har lest og akseptert seilmagasinet.nos regler for kommentarer.

Legg til!

Hva synes du om Statens veivesens forslag til bro over Oslofjorden?



Vil du ha bro over Oslofjorden?

Vil du bygge ut Oslofjordtunnelen?


SEILmagasinet på Twitter
Dagens SEILfoto
Morten Jensen
01.10.14
Sesongen er på hell og det begynner å nærme seg høstopplag for mange.
SEILfoto: Morten Jensen