Bruktbåtsalget

Høysesong i bruktmarkedet

Høysesong i bruktmarkedet

Publisert Sist oppdatert

Figuren viser andelen for annonsenes liggetid etter antall uker. 12-13 prosent av annonsene ligger faktisk ute på nett i mindre enn to uker.

LIGGETID. Deretter fordeler andelene seg jevnt med rundt 5-7 prosent per uke opp til 8 uker. Etter 8 uker, eller 60 dager etter innrykk, ser vi en stor opphopning av den beregnede liggetiden til annonsene i vårt datamateriale. Denne opphopningen skyldes helt sikkert at annonseperioden på Finn.no er nettopp 60 dager.

Med andre ord er det mange av annonsene, rundt regnet 25 prosent, som tas ut av markedet fordi selger ikke velger å fornye annonsen. Vi finner imidlertid også en del tilfeller hvor selger velger å fornye med en periode, dvs. opp til 120 dager. Ca. 15 prosent av annonsene blir liggende så lenge som 16 uker.

En nærmere analyse av tallene viser at en stor andel av annonsene som ble tatt bort fra Finn.no etter 8 uker, skriver seg fra høsten 2013. Etter nyttår har fordelingen fått en klar forskyvning i retning av raskere formidling av annonsene. For seilere som er vant med å se figurer med kumulativ fordelinger, slik som figur 1, er det helt tydelig at for annonser rykket inn etter nyttår, er det ikke noe klart brudd i fordelingen rundt uke 8 slik som i figur 2.

OPPGANG? Dette skyldes at det nok har vært mye enklere å få til salg i bruktmarkedet på senvinteren og nå på våren enn i fjor høst. Det blir spennende å se om dette er et helt vanlig sesongfenomen, eller om interessen for seiling og seilbåter faktisk har tatt seg opp det siste halvåret.

Følg med i SEILmagasinet det neste året!

DYRE BÅTER LIGGER LENGER. En annen analyse vi har gjort av seilbåtmarkedet, er at nivået på utropsprisen har en del innflytelse på formidlingstiden. Rundt regnet kan en si at dyre båter har lengre liggetid enn rimelige.

Ett merke som er dobbelt så kostbart som ett annet, vil bruke 20 prosent lenger tid på å oppnå et salg. Videre viser det seg at noen merker har lenger liggetid enn andre. Dette gjelder for eksempel Beneteau, Hallberg-Rassy, Najad, Grand Soleil og Malø.

Den eneste båttypen som utmerker seg med klart lavere formidlingstid er Maxi-båtene.