Vil tilbake til LYS

Vil tilbake til LYS

Regattadeltagelsen synker fordi tunge turbåter blir straffet for hard med NOR Rating hevder Egil Sunde. Han ønsker en debatt for å få flere båter tilbake på startstreken.

Publisert Sist oppdatert

 

Egil Sunde har et stort seilhjertet som lider for tiden. Det er den store nedadgående trenden for regattaseiling som plager ham. Han mener at bredden i storbåtseiling er i ferd med å forsvinne, og at NOR Rating er en av grunnene. 

–  ORCi, som NOR Rating er basert på, skremmer vekk seilere med eldre, eller tyngre båter. Reglen straffer ikke lette båter hardt nok, og det gjør at vanlige turseilere ikke lenger har en sjanse til å hevde seg. Det har gjort at deltagelsen i regattaer på Vestlandet har sunket dramatisk, forteller Egil Sunde på telefon til SEILmagasinet.

 

TALLKNUSER: Egil Sunde er forsker i Statoil og har seilt regatta i en mannsalder. I 11 år har Rogalendingen seilt en Diva 38. Sunde har studert ulike båter og resultater i lengre tid. Han mener det er fundamentale mangler med NOR Rating.

–  Vannlinjelengde, seilareal og vekt er hovdekomponentene som avgjør en seilbåts fartspotensial. I tillegg kommer skrogbredde samt ror og kjølprofiler. Tidligere var det langt større forskjell på måletallet mellom en tung turseiler og en regattabåt på samme størrelse enn hva det er nå med NOR Rating. Det gjør at mange av våre beste seilere ikke lengre har en sjanse, og har sluttet å seile regatta, hevder Sunde. Rekrutteringen har stoppet opp

Han trekker frem Bavaria 41  og X-35 som et eksempel. Tidligere skilte det 8 punkter i måletall. Nå er skille kun på 2,5.

–  Ingen regel er rettferdig, men LYS fungerte bedre enn NOR Rating for breddeseiling. Tidligere var det ofte slik at de lette båtene vant når det var lite vind, mens de tyngre hevdet seg bra i mer vind. Det var slik at alle typer båter kunne vinne.  Nå er det bare IMS som hevder seg, mener Sunde.

Heller ikke eldre lette båter som Rainbow og X-99 klarer å hevde seg like bra som under LYS.

Vi gjorde en sammenligning av måletallene på ulike båter når NOR Rating ble innført. Denne sammenligningen henger godt sammen med Sundes påstander. Du finner tabellen her. 

 

UTNYTTER REGLEN: – Nå er det kun båter som er konstruert med ORCi reglen i tankene som vinner. Disse båtene har ofte store overheng, både forut og akter, noe som gjør at målt vannlinjelengde er mye kortere enn den reelle vannlinjelengden når båten seiler. På den måten utnytter båten målereglen, noe som gjør at reglen blir urettferdig for båter som ikke utnytter reglen. Dette er ikke noe jeg bare synd, men har tall som viser at NOR Rating er feil, forklarer Sunde.

– Regelutnyttelsen under IMS førte til farlige båter, forteller Sunde.

Sunde hevder at ORCi-reglen er et feilsteg. Reglen er sikkert bra for toppseilere, men ikke for vanlige seilbåter. Han setter også spørsmålstegn på hvorfor NOR Rating er basert på ORCi offshore, og ikke ORCi innshore når det meste av regattaseilingen i Norge foregår innaskjærs.

–   Ser vi på Stavangerseilasen, så ser man resultatet av NOR Ratings urettferdig målesystem. Ni av de 11 første båtene er typisk moderne regattabåter konstruert etter ORCi, eller IMS, mens de åtte siste er på resultatene er enten konstruert før IMS, eller er turseilere.

Du finner resultatene her

 

ØNSKER LYS TILBAKE: – Tilbakegangen på deltagere har vært dramatisk siden NOR Rating ble lansert, mener Sunde. Flere arrangører vurderer å ta i bruk det gamle LYS-systemet for å få opp deltagerantallet igjen.

Arrangøren av Haugesund Raceweek er bekymret mener Sunde. For to år siden var det over 40 store båter,  i år var det kun 16. Ingen av disse var typiske turseilere.

 

Turseilerne får det tøffere, og en rask båt vil bli umulig å slå i Bodø, meldte Olav Taraldsen etter innføringen av NOR Rating. Les saken her

VAR ALT BEDRE FØR?

Har du sluttet å seile regatta på grunn av NOR Rating, eller er det andre grunner? Bruk kommentarfeltet under.