NOR Rating med mulighet for tre tall

Nye faktorer skal gi mer rettferdighet

Nye faktorer skal gi mer rettferdighet

NOR Rating går for en ny type sertifikat i 2015 som kan tilpasses vindstyrken.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har fått designet en miniversjon av ORCi Club-sertifikatet som vi vil ta i bruk til neste år for NOR Rating-målebrevet. Det vil bidra til bedre kvalitet på måltallet, men de vil også åpne for en mulighet til å benytte tretallssystemet som ligger i ORCi-målebrevet, forteller leder av klasseklubben NOR Rating, Sverre Ellingsen.

TRE TALL. I det store og hele blir det for den enkelte båtyeier ingen store endringer fra 2014, men fordi basis for måltallet vil være et noe annet, vil det gjøre det mulig at det måltallet man har seilt på i år, blir supplert med tre andre tall som skal kunne benyttes av regatta-arrangører etter hva slags forhold det er. I ORC-målebrevet heter tallene Inshore Triple Numbers.

De tre tallene gjelder for «lite vind» fra 0 til 9 knop, «mellomvind» fra 9 til 14 knop og «mye vind» fra 14 knop og oppover.

– Dette gir arrangørene en mulighet til å bestemme måltall etter forholdene, men vi kommer til å sette som krav at en mulig bruk av tretallssystemet skal være formidlet i kunngjøringen til regattaen, sier Per Bøymo i NSFs tekniske utvalg.

MÅ TENKE SEG OM. Han påpeker at tretallssystemet er best egnet for kortere baner der alle seiler under like forhold gjennom hele regattaen. Et enda mer spesifikt tall kan bidra til å øke rettferdighetsgraden.

– Det kommer for eksempel ikke på tale å bruke det under Færder’n, der båtene gjennom seilasen seiler under høyst varierende forhold, sier han.

NY FAKTOR FOR KLASSE-INNDELING. Det nye målebrevet båteierne vil få i 2015, inneholder også en annen, ny faktor  – en såkalt CDL-faktor. Dette er en faktor som skal hjelpe regatta-arrangørene å sette sammen båtene i mer homogene klasser.

– Kort fortalt er det en faktor som gir et uttrykk for båtenes teoretiske fart på bidevind i 12 knops vind. Insitamentet bak denne ORC-faktoren, som faktisk kommer fra Norge, er for å få likere båttyper innen de ulike klassene, sier Bøymo.

Det betyr i praksis at man ikke som vanlig må sette opp klasseinndelingen etter måltallet, men i stedet bruke CDL-faktoren som grunnlag for klasseinndelingen.

DIREKTEKOBLING. – Nå i dag er Sail Race System, som mange regatta-arrangører benytter, koblet til NOR Rating-databasen, slik at systemet henter båtens måltall automatisk. Vi ser nå på muligheten for også å hente ut tallene fra tretallssystemet og CDL-faktoren, slik at det skal kunne gi regatta-arrangørene enda bedre muligheter til å administrere en regatta, sier Hans Petter Jensen i Sail Race System.

HAR PRØVD. Tønsberg Seilforening eksperimenterte i sommer med å bruke tretallssystemet i sine klubbregattaer, og resultatene er blitt utregnet på begge måter; med båtens vanlige måltall og med det best egnete Triple Numbers.

Kjell Ellia som er ansvarlig for onsdagsseilasene i Tønsberg Seilforening, har studert årets regattaresultater, og han er usikker på om dette systemet er riktig til bruk på skjærgårdsbanene foreningen benytter. Han finner ingen systematiske forskjeller mellom båtene i onsdagsseilasene i Tønsberg. Ellia konkluderer med at det må kunne vises klare fordeler ved bruk av Triple Numbers før man velger dette fremfor ett-tallsystemet, som benyttes av NOR Rating i dag.

MÅ VÆRE ENKELT. Endre Steinbru i klasseklubben NOR Rating  sier:

– Triple Numbers medfører at det ikke er mulig å få godtgjøring for seiling uten spinnaker, og for nye seilere fremstår systemet mer komplisert. I sum bidrar dette til at terskelen med å forsøke regattaseiling kan bli litt høyere.

Han mener at for breddeseiling, som han sier er NOR Ratings hovedanliggende, er det upraktisk med mer enn ett ratingtall.