Hold drivstofftanken tørr

Vann i drivstofftanken skaper store problemer, her er en enkel løsning.

Publisert

Vann i både diesel og bensin skaper problemer. Vannet skapes av kondens som skapes av fuktig luft i tanken som blir til vann langs tankens vegger når disse blir kalde. Vann er tyngre enn drivstoffet, og legger seg på bunnen av tanken. Det finnes bakterier som bor i vannet, og bruker diesel som næring. Da vokser det seg konsentrasjoner av bakterier som tetter dieseltilførselen til motoren.

 

TØRR TANK. Det er anbefalt å fylle dieseltanken helt full før vintersesongen. Den gjør at det blir minimalt med luft i tanken, som igjen gir mindre kondens. Men kondens i tanken kan du få i store deler av sesongen. Gobi Dry skal hindre det. Gobi Dry er et filter som settes på luftingen til tanken. Når drivstoff brennes, og tanken tømmes, må volumet etterfylles med luft. Denne luften kommer inn i tankens luftingsanlegg.

 

ABSORBERER FUKT. Filteret som passer 16 med mer lufteanlegg, består av krystaller som absorberer fukt. Luften som strømmer inn i tanken vil få redusert innhold av vann etter å ha passert filteret, og med mindre fuktig luft i tanken, vil også kondensproblemet forsvinne.

 

SKIFTER FARGE. Filteret går fra oransje til sort etter hvert som det tiltrekker seg fuktighet. Filteret kan tørkes ved å ta det med hjem, og varme det i en ovn på 120 grader. Dette trengs ikke å gjøre så ofte. Filteret må tørkes etter 6-18 måneder avhengig av klima og tankens størrelse.

Gobi Dry blir lansert på båtmessen i Stockholm i dag. Prisen er foreløpig ukjent.