Havner før og etter overfarten

Lunt i le av Hustadvika

Lunt i le av Hustadvika

Her kan du lade opp eller puste ut når du skal passere Hustadvika.

Publisert Sist oppdatert

30 nautiske mil er ikke så langt, men når det er en strekning mange kvier seg for, kan gode havner før og etter få en ekstra viktig betydning.

– Farvannet er rent og værforholdene barske. Hustadvika kan være som en frådende kjeft, full av huggtenner som vil mose deg i filler og svelge restene. På fine dager er det derimot en fantastisk seilas i naturskjønne omgivelser, skriver Trond J. Hansen om en av norskekystens mest beryktede havstrekk i nyeste utgave av SEILmagasinet (nr. 2/2015).

Og grunn til og lade opp før – og puste ut etter – å ha krysset havstrekket kan det saktens være behov for, og det fins mange lune havner på hver side av Hustadvika der man kan gjøre det.

HAVNENE. Det kan for eksempel være Bud på sydsiden, der også Redningsselskapet holder til og kan gi tips og råd. Eller det kan være Bjørnsund, som ligger rett nord for Gossa og ut mot Hustadvika noen natiske mil fra Bud.

Kristiansund kan også være en havn å søke inn i etter å ha krysset Hustadvika sørfra. Eller motsatt; forberede seg i dersom man er på vei den motsatte veien.

Grip ligger snaut åtte nautiske mil ute i havet, nordvest for Kristiansund, og den havnen karakteriserer Trond J. Hansen som en av de fineste havnene langs hele kysten.

I ALLE DAGER? – Man kan undre seg over hvorfor mennesker overhodet har bosatt seg her, på en glattskurt holme i havet – midt i et av de farligste farvannene langs norskekysten, skriver han.

I SEILmagasinet nr. 2/2015 tar han for seg hver av havnene i detalj, hvordan du tar deg inn i dem og hva de har å by på.