HALVTONNER: «Skawbelle» seilte godt i mye vind i Skagerrak, men i Østersjøens brakkvann gikk det tråere.
Privat
Herberns havseilere
Her er historien om Sigurd Herberns «Belle-båter» – de han tegnet for kappseilas på havet.
Som ung og aktiv regattaseiler var jeg selvsagt imponert over den moderne ungdomsbåten Killingen. Den skilte seg klart ut fra de mest populære regattabåtene i 1950- og 1960-årene; Høyt fribord, kort finnekjøl, spaderor, og det var en båt som tålte litt sjø og vind. «Killingen – morsom å seile i kuling» var slagordet.
Sigurd Herbern kjente vi også som en dyktig båtkonstruktør som hadde tegnet mange av de beste spissgatterne, og flere av de første 5.5 mR-båtene i Norge. For meg var det imidlertid som konstruktør av de første «tonn-klasse-båtene» jeg lærte Sigurd Herbern å kjenne. Jeg hadde seilt mannskap i mange havkappseilaser i Norge og England og gikk med planer om å kjøpe en egen båt for havseilas. Blant de aktuelle den gangen var en Sparkman & Stephens-konstruksjon på 31 fot – en «halvtonner», som ble bygd både i Storbritannia og i Sverige.
Gullabonnement
Blad og digital
899,-
pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER