Søk i arkivet

VIKINGER: Sigurd Utbjoe og Erik Aanderaa seilet solo i hver sin båt fra Haugesund til Shetland i januar.
VIKINGER: Sigurd Utbjoe og Erik Aanderaa seilet solo i hver sin båt fra Haugesund til Shetland i januar.

Heftig tur med dramatikk over Nordsjøen

Sigurd Utbjoe og Erik Aanderaa er trygge i havn på Shetland. 

FREMME: Erik Aanderaa kom til Shetland etter 32 timer i kuling og brytende bølger i Nordsjøen.
FREMME: Erik Aanderaa kom til Shetland etter 32 timer i kuling og brytende bølger i Nordsjøen.

– Jeg så 72 knop på vindmåleren (36 m/s), jeg har det på kamera, jeg har aldri seilt i så mye vind før, forteller Raymond Myhre på telefon. Han var ikke like heldig som Sigurd Utbjoe og Erik Aanderaa, og måtte snu. Han seilte ut fra Mandal og hadde både en lengre vei en de to båtene som seilte fra Haugesund, og en annen vindvinkel. 

– Vinden var for platt. Det var vanskelig å få balanse i båten, og autopiloten røk. Båten er for tung til å håndstyre, så vi snudde og gikk inn til Tananger, men har ikke gitt opp. 

Rask seilas

Sigurd Utbjoe, som seiler en Luffe 44 brukte 29 timer over, mens Erik Aanderaa i Contessa 35 brukte 32 timer, det er fire timer raskere enn beregnet. Gutta kom inn til Lerwick i natt og ble møtt av representanter fra den lokale seilforeningen på brygga. Seilklubben ble holdt åpent kun for de norske gjestene som fikk det de fortjente etter en så tøff seilas. 

– Det gikk over all forventning. Det var tøft, men fryktet det skulle bli værre, forteller Aanderaa på telefon. 

 

UTFORDRET:  Erik Aanderaa ble utfordret av Sigurd Utbjoe til å krysse Nordsjøen i januar for å oppleve festivalen Up Helly Aa på Shetland. LES:. Skal krysse Nordsjøen i kuling. 

ORKAN: Raymond Myhre fikk mer vind lengre sør i Nordsjøen. Hans vindmåler makset på 72 knop.
ORKAN: Raymond Myhre fikk mer vind lengre sør i Nordsjøen. Hans vindmåler makset på 72 knop.

Røff sjø

Sigurd Utbjoe og Erik Aanderaa hadde vind mellom 15 og 17 m/s under hele overfarten. Bølgehøyden var på 4-5 meter, og brøt. 

– Det er stor forskjell på 15 og 17 m/s. Det meste jeg så på vindmåleren var 36 knop (18 m/s), men det var også det som var meldt. 

Når det er kaldt er vinden tyngre. Det gjør at det blir mer krefter i vinden om vinteren enn om sommeren. 

Aanderaa forteller at han måtte lense båten for et par hunder liter vann under veis.

– Bølgene brøt, og slo inn over cockpiten, og da kom det store mengder vann inn gjennom luka. Jeg forsøkte å holde den lukket, men måtte opp i cockpiten av og til, og hadde uflaks. Fikk heller ikke pumpet ut alt vannet, da det lå under innredningen på grunn av krengningen, forklarer Aanderaa.

LERWICK: Båtene ankom kl 01.00 og 03.00 natt til lørdag.

LERWICK: Båtene ankom kl 01.00 og 03.00 natt til lørdag.

Under dekk

– Autopiloten fungerte over all forventning. Jeg seilte kun med en liten del av forseilet utrullet, og uten storseil, men båten balanserer fint. Det gjorde at jeg kunne være under dekk store deler av tiden, forteller Aanderaa. 

Han sier også at han blir sjøsyk av å være inne, men det hjalp å legge seg ned. Han orket ikke å varme mat, men spiste rett fra boksen.

– Har ikke sovet, legger meg bare nedpå 10-15 min av gangen fra tid til annen. Er egentlig nok for min del, forteller Erik Aanderaa

PROBLEM: Drivenheten til Raymond Myhres autopilot er slitt i stykker. Den må fikses før kursen settes mot Shetland.
PROBLEM: Drivenheten til Raymond Myhres autopilot er slitt i stykker. Den må fikses før kursen settes mot Shetland.

Også dramatikk

Sigurd Utbjoe fikk det tøffere enn Aanderaa. Autopiloten sviktet, og han måtte håndstyre de siste 14 timene. Han satt i cockpiten innført overlevningsdrakt. 

– Da jeg startet motoren for å gå til havn, fryktet jeg at motoren startet å brenne, men røken forsvant når jeg stoppet den. Etter nærmere undersøkelse viste det seg at røken kom fra dynamoen som blr kjørt hard for å fylle opp nesten tomme batterier, forklarer Aanderaa.

Vil over

– Jeg gjør alt for å få fikset autopiloten. Jeg skal over, forteller Raymond Myhre. Han har forsøkt å få fatt i Raymarine, uten hell. Ideen med å krysse Nordsjøen nå er for å være med på festivalen Up Helly Aa på Shetland. 

– Det kom en mekaniker ned på brygga i Tananger og hjalp meg. Han hadde lest om seilasen på Seilmagasinet og på Facebook, forteller Myhre. 

LES OGSÅ: Seiler fra Fredrikstad til Shetland

 

VIKINGER: Erik Aanderaa og Sigurd Utbjoe ble invitert til Yachtklubben i Lerwick.

VIKINGER: Erik Aanderaa og Sigurd Utbjoe ble invitert til Yachtklubben i Lerwick.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen