Søk i arkivet

FLERE ENN I 2016: Deltagerlisten for årets seilas er lengre enn den var i Færder?n i 2016.
FLERE ENN I 2016: Deltagerlisten for årets seilas er lengre enn den var i Færder?n i 2016. Foto:

Færderseilasen 201710 år med nedgang er snudd

Etteranmeldingene har strømmet inn til KNS de siste dagene. Nå er det flere deltagere i Færdferseilasen enn det var i fjor.

På sitt aller største var det nesten 1200 deltagende båter i Færderseilasen, men siden den toppnoteringen har det bare gått en vei. Nedover. I fjor sto det 642 båter på deltagerlisten.

– Per i dag er det 646 båter, sier generalsekretær Anders Kristensen i KNS fornøyd.

– Det betyr at vi nå kan konstatere at trenden med nedgang i deltagerantallet endelig er snudd. Med denne deltagelsen ser det også ut til at regnskapet vårt kan gå i null. I 2016 tapte vi nærmere en halv million kroner på Færderseilasen, sier han.

Tror på nærmere 700 båter

Kristensen tror deltagelsen vil øke ytterligere og at den vil ende på nærmere 700 båter.

– Jeg vet det er mange som sitter på gjerdet og ser an værmeldingen. De betaler heller litt ekstra for å være sikret at det blir ok forhold når de først skal være med. Og ifølge langtidsvarselet ser det ut til å bli fine forhold, så ja, jeg tror vi har mulighet til at det kan bli opp mot 700 båter.

Stort arrangement

Færderseilasen er blitt et stort arrangement, og noe av det aller mest arbeidskrevende Anders Kristensen nevner,  har vært å utarbeide en beredskapsplan for arrangementet – under seilasen og i Tønsberg etter regattaen. Han forteller at de nå har et dokument på 80 sider, og ved siste gjennomgang av beredskapsplanen var det over 30 personer til stede fra det meste som fins av instanser; politi, brannvesen, veivesen, havnevesen, redningsorganisasjoner og så videre.

– Med 700 båter og mange tusen mennesker på bryggene i Tønsberg er det et stort apparat, men jeg tror seilerne kan glede seg til et arrangement de aldri har opplevd maken til. Det blir et kjempeopplegg i Tønsberg og en opplevelse som blir hinsides andre seilopplevelser som har vært i Norge, sier han entusiastisk og optimistisk.

Se: SEILmagasinets egen Færder-side der du kan følge regattaen

Trafikkaksjon over broen

Det fins også skjær i sjøen. I Tønsberg Blad kan man lese om aksjoner fra Nøtterøy- og Tjøme-beboere i forbindelse med at trafikken over Tønsberg-broen vil bli begrenset mens Færder-arrangementet i Tønsberg pågår. Det går også forlydender om at noen seilere heller vil seile til Horten eller Son og være der etter regattaen, i stedet for å ta turen under broen og inn i havnebassenget i Tønsberg.

Les: Vestfjordaksjonist oppfordrer til aksjon under Færderfestivalen

[Artikkelen fortsetter under bildet]

BROEN: Et av spenningsmomentene
under Færderseilasen blir trafikkavviklingen over og under
broen i Tønsberg.

BROEN: Et av spenningsmomentene under Færderseilasen blir trafikkavviklingen over og under broen i Tønsberg.

Jørn Finsrud

– At noen vil benytte arrangementet til å fremme sin sak om bedre veiforbindelse til Tjøme og Nøtterøy, er ikke noe vi er herre over eller kan gjøre noe med. Vi vet jo også at ikke alle ønsker at vi skal lykkes med arrangementet i Tønsberg. Det har jeg imidlertid tro på at vi vil klare, og jeg tror som sagt seilerne vil få en kjempeopplevelse der, sier Anders Kristensen.

Lovende værmelding

– Nå ser også været ut til å være på vår side, legger han til.

Langtidsvarselet for for eksempel Slagentangen forteller 5 m/sek vind gjennom hele døgnet fra fredag 9. til lørdag 10. juni, men den skal komme fra ulike retninger – noe som forteller om utfordrende strategiske forhold.

De som sitter på gjerdet og venter på pent vær, vil trolig få ønsket oppfylt: Det er ingen nedbør i sikte under Færderseilasen.

FÆRDER-VÆR:
Langtidsvarselet for Slagentangen fra fredag til lørdag ? 9.
og 10. juni 2017.

FÆRDER-VÆR: Langtidsvarselet for Slagentangen fra fredag til lørdag ? 9. og 10. juni 2017.

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen