KJØLLØS: Båten ble holdt flytende med digre luftballonger og reddet til land.

Det var en splitter ny Class 40 som mistet kjølen

Det var franske Laurent Camprubi som ble reddet tidligere denne uken. Han seilte en båt sjøsatt i mai.

Publisert

Class 40 er blitt en svært populær regattaklasse og båtene er under høy utvikling. Det interessante med klassen er at det er strenge regler i materialbruk med hensikt på å holde kostnader nede. Allikevel er det stor innovasjon i klassen, så stor at noen av ideene har blitt plukket opp av de mer avanserte IMOCA60, en klasse med langt høyere budsjetter.

Class 40 blir også sett på som trygge og solide båter. Det har vært svært få tilfeller av alvorlige utstyrsskader eller havarier. Kjølkonstruksjonen er også relativt enkel uten muligheter for radikale ideer.

Laurent Camprubi er påmeldt Route du Rhum i november. Han har så langt deltatt i to regattaer i båten hvor han i begge endte på fjerdeplass.

REDDET: Laurent Camprubi til høyre med sammen med sjefen for redningsaksjonen, Manuel Capeáns. Kjekt å få båten sin trygt i havn, men en fordel at den flyter riktig vei.
SJØSETTING: Bertrand-konstruksjonen har ingen ekstrem kjøl. Her fra sjøsettingen.

Ny båt

Det er Etienne Bertrand som har konstruert 179 «Groupe Berkem» som mistet kjølen. Båten hadde sin første prøveseilas i slutten av mai. Konstruktør Bertrand har oppnådd gode resultater med sine Mini Transat-konstruksjoner. Han har tegnet både prototyper og serie båter. Ofcet 650 var i sin tid suveren. I dag er hans Vector 6.5 en av de sterkeste.

«Groupe Berkem» er bygget av Cape Racing Yachts i Sør-Afrika. De har nå bygget to båter ut fra Etienne Bertrand konstruksjon, men har erfaring fra Class 40 fra tidligere. De bygde også «Hydra» til Henrik Bergesen. Cape Racing Yachts skriver på Facebook at de er lettet over at det gikk bra med Camprubi, og at de har satt i gange å undersøke hva som skjedde, og at de vil fortelle mer etter hvert.

Ut fra filmklipp fra redningsaksjonen kan det virke som at båten kan ha truffet noe, og etterlatt merker i forskipet.

Mange mulige årsaker

Owen Clarke Design har publisert en kommentar på Facebook om hendelsen. Owen Clarke Design er nært knyttet til verftet i Sør-Afrika og stod bak Class 40-båten til Bergesen. De mener at det er lett å legge skylda på konstruktør eller verft, men sier at det kan være mange flere muligheter. Det kan være metalltekniske årsaker, feil montering, brukerfeil eller korrosjon.

De håper at klassen kan lære av hendelsen og at det kan føre til sikrere båter.

Tidligere i sommer mistet en splitter ny Farr-konstruksjon kjølen. World Sailing krever nå at alle båter som deltar i havseilas får kjølkonstruksjonen sjekket.