VO65

VO65-klassen med eget løp i The Ocean Race

Får ikke seile etappene i Sørishavet, og skal ikke jorda rundt.

Publisert Sist oppdatert

Sammen med fem bekreftede IMOCA-lag vil inntil fem VO65-lag stille på startlinjen i Alicante, 15. januar for å konkurrere om et nytt trofé innen The Ocean Race kalt The Ocean Race VO65 Sprint Cup.

Bare for VO65 klassen

Det nye trofeet er spesielt laget for VO65-lag og vil bli tildelt laget som samler flest poeng over tre ulike etapper av løpet: Alicante, Spania til Kapp Verde; Aarhus, Danmark til Haag, Nederland; og Haag til Genoa, Italia.

VO65-lag som deltar i The Ocean Race VO65 Sprint Cup vil også konkurrere i en egen klasse i In-port-løpene som er planlagt i Alicante, Kapp Verde, Aarhus, Haag og Genoa.

Opprinnelig skulle det vært en egen klasse for VO65 i hele The Ocean Race, men utfordringer med forsikring gjorde det umulig for båtene å seile etappene i Sørishavet og rundt Kapp det Gode Håp og Kapp Horn.

Ny generasjon havseilere

«Dette nye trofeet vil gjøre det mulig for en ny generasjon seilere, sammen med noen kjente fjes, å få verdifull erfaring i The Ocean Race,» sa Phil Lawrence, Race Director for The Ocean Race. Dette formatet gir en mulighet til å konkurrere i The Ocean Race-miljøet, med kappseiling mellom flere av vertsbyene og under regattaene i havn. De deltagende VO65-lagene vil dermed få betydelig offshore erfaring.»

Deltar i in-port-seilasene

Den første kappseilasen for The Ocean Race VO65 Sprint Cup er In-port-seilasen i Alicante, 8. januar 2023, etterfulgt av den første offshore-etappen fra Alicante til Kapp Verde som starter 15. januar.

Tre lag er klare

Foreløpig er det nederlandske laget «Jajo» med Jelmer van Beek, en 27 år gammel seiler fra Haag som er valgt til skipper for det unge Team JAJO. Den nederlandske båten fikk en oppgradering på Royal Huisman i fjor sommer og er nesten klar til start, og skal nå gjennom en finpuss i Barcelona, før laget samles til trening 6. desember.

Et polske lag har forberedt sin nye VO65, tidligere AkzoNobel fra en base i Valencia, og planlegger å gi en fullstendig kunngjøring av team og mannskap i løpet av kort tid. Blant mannskapet blir den forventete yngste seileren i regattaen, Mateusz Gwóźdź, som kun er 17 år gammel. Han var også med i i The Ocean Race Europe der han også var yngste delktaker.

Også Mexico har ambisjoner om igjen å delta i Jorden Rundt seilasen for første gang siden «Sayula II» vant den første utgaven av seilasen i 1973. Ingen lag med meksikansk flagg har deltatt i seilasen siden 1973.

Fem IMOCAER

Fem IMOCA-båter er så langt klare for neste års jorden rundt seilas; - «11th Hour Racing Team», «Team Malizia», «GUYOT environnement-Team Europe», «Biotherm Racing» og «Holcim PRB». Tre av disse båtene deltok nå i Route du Rhum hvor «Holcim PRB» var raskest av disse med en fjerde plass. «Biotherm Racing» ble nummer seks, mens Boris Hermann «Team Malizia» kom på en skuffende 24. plass med sin nye IMOCA.

Det er fremdeles håp om å få inntil to nye IMOCA båter klare for start i januar.

The Ocean Race sjefen Richard Brisius blir Seilmagasinets lørdagsgjest denne uken

.