Bildet gir et inntrykk av hvordan tunnelen vil se ut innvendig

Klar for å seile tunnel?

Stadhavet er i følge Kystverket det mest værutsatte og farligste havstykket som er langs norskekysten. Det er bestemt at Stad skipstunnel skal bygges, og her kan du lese mer om hvordan dette vil påvirke seilere.

Publisert Sist oppdatert

Stad skipstunnel

Verdens første fullskala skipstunnel

1,7 kilometer lang og

2,2 km med entringsområdet

50 meter høy

36 meter bred

Fartsgrense på 8 knop

Ca 10 minutter seilingstid

Forventes dårlige vindforhold

Byggestart 2024

Stadhavet er en fryktet og velkjent havstrekning langs norskekysten, og har gjennom historien krevd mange menneskeliv. Hver sommer blir mange seilbåter liggende å vente på hver side av Stadhavet i påvente av de rette værforholdene. I båthavnen i Måløy er det fast samtaletema når det er trygt å passere nordover, og seilere som ankommer nordfra blir nøye utspurt når de ankommer havna. For enkelte blir Måløy så langt de kommer nordover siden værvente spiser opp planlagte seildager.

Skipstunnelen vist på kart

Tunnelen skal sikre en tryggere seilas

Målet med Stad Skipstunnel er å sikre en tryggere seilas, og mer forutsigbar regularitet for skipstrafikken forbi Stad. Tunnelen har vært på idéstadiet i flere tiår og er kommet inn i Nasjonal transportplan for 2018 til 2029. Stortinget vedtok i mai 2021 å bygge skipstunnelen, og byggestart er planlagt i løpet av første kvartal 2024. Byggetiden er antatt å vare ca 5 år.

Inngangen til skipstunnelen og områdene rundt

Plass til store fartøy

Tunnelen blir 1,7 kilometer lang (2,2 km med entringsområda), 50 meter høy og med en bredde på 36 meter. Det betyr at at fartøy opp til størrelsen på Kystruten og Hurtigruten vil kunne passere. Stad skipstunnel vil knytte Vestlandet og kysten tettere sammen og vil kunne danne grunnlag for hurtigbåtforbindelse mellom Bergen og Ålesund.

Video fra Kystverket

Gratis og kan brukes av seilbåter

Tunnelen skal ikke være brukerfinansiert og det vil si at det blir gratis passering. Trafikken skal dirigeres fra trafikksentralen på Fedje. Båtene som passerer vil få passeringstider fra trafikksentralen. Nyttetrafikken vil bli prioritert, men det opplyses at lystbåter, og dermed seilbåter, skal kunne bruke tunnelen. Fartsgrensen gjennom tunnelen blir trolig åtte knop noe som vil medføre at det tar ca 10 minutter å passere gjennom tunnelen.