America's Cup følger plan, men usikkerheten ulmer

America's Cup Management lar seg ikke stoppe av konflikten mellom Bertarelli og Ellison og kjører ufortrødent mot 2009.  Om man ikke finner løsning kan imidlertid all planlegging være forgjeves.

Publisert

På dagens pressekonferanse i Barcelona presenterte AC Management (ACM), som har ansvaret for de 33. seilaser om America's Cup, formatet for regattaen samtidig som de ga de fremmøtte journalistene noe mer kjøtt på benet med hensyn til den nye AC90 klassen. Alinghi og de fem utordrene ønsker med andre ord å holde tempoet oppe og håper BMW Oracle vil kaste seg på karusellen nå seom de kjenner reglene.

Et av Larry Ellisons ankepunkter mot de  nye reglene ar at Alinghi skulle få delta i utfordrerserien, men med de nye reglene der hvert av lagene bare får seile én båt av gangen og alså er forhindret fra tobåts-matching, er utfordrerne enige i at også forvsareren Alinghi må få anlednng til å prøve seg mot andre båter før selve America´s Cup som nå er planlagt å starte 18. juli 2009. Alinghi får imidlertid ikke anledning til ti å påvirke hvem som til sist kommer til å utfordre etersom sveitserne skjaltes ut av konkurransen før utfordrernes semifinaler.

Tilstede ved presentasjonen idag var ACM sjefen Michel Hodara, ACM, teknisk konsulent Tom Schnackenberg, hoveddesigner for Alinghi, Rolf Vrolijk, Juan Kouyoumdjian, designer for engelske TeamOrigin og Deasfio Espanol sjefen Agustín Zulueta. Vrolijk og Schnackenberg dro oss gjennom regelen for den nye 90 foteren som bygges etter en boksregel der loa er max 90 fot, 27.4 m, bredden er 5.3 meter og med et dypgående som varierer mellom 6.5 og 4.7 meter. Med et mannskap på 20 uten vektbegrensninger, bare tre mer enn på ACC versjon 5 båtene, vil seilerne få nok å gjøre når de skal håndtere et seilareale som ovestiger de gamle båtene med 50%.

 

Regelen er et resultat av seks ukers hardt arbeide der designerne fra de fem utfordrerne og Alinghi under ledelse av Tom Schnackenberg har hamret ut den nye regelen som ble offentliggjort 31. oktober som lovet. Resultater er ifølge designerne en regel som selv med første generasjons design vil gi båter som blir like jevne som ACC klassens Versjon 5 var i årets America´s Cup finaler.  Rolf Vrolijk regner også med at man med de nye båtene vil oppleve hyppige skiftinger i ledelsen, ikke minst på lensene der det vil skille mye mellom dem som klarer å få båtene opp i plan og dem som ikke greier det.

 

Lagene skal innen årsskiftet erklære om de vil bygge en eller to båter til regattaen, og i så fall må den første båten seile innen 1. november 2008. To båt testing er som nevnt forbudt, lagene må seile en båt av gangen og båtene får ikke seile ved siden av hverandre untatt under organisert trening eller konkurranse. Det gjelder også de eksisterende ACC Versjon5 båtene som skal fases ut ved årsskiftet 2008/09. Man ønsker å holde kostnadene på et mest mulig spiselig nivå og har derfor begrensnnger i seilgarderoben som er vestlig redusert fra tidligere.

De populære Acts regattaen fortsetter som før. Fra slutten av juni og ut juli seiler ACC V5 båtene fleet og matchseiling i Valencia. Act 2 går på et annet sted i Europa i september, mens AC 90 båtene er klare til Act 3 seilasene i Valencia som skal avvikles i fleetregattae i april 2009. Resultatene herfra teller ikke når utfordreserien begynner, men vinnerne oppnår en seilbonus som gjør det mulig å utvide seilgarederoben med to seil for vinneren, ett seil for nr. 2.

Round Robins 1 og 2, tidligere kjent som Louis Vuitton Cup, starter 2. mai 2009. De seks beste herfra går til en semifinale, mens de øvrge fortsetter i en paralell fleetregatta kalt «Challenger Sail Off» som skal avgjøre den videre rekkefølge etter de seks beste lagene. Tre runders semifinaler vil gi en ranking der lag nummer en går rett til utforderfinalen, mens den siste plassen skal avgøres ved match mellom 2. og 3. rangerte båt utenom Alinghi som nå går over i «Secondary Series» for å seile om plassene 4, 5 og 6. Vinneren av semifinalen skal møte Alinghi i finale fra 18. juli der vinneren blir den som først vinner fem seire.

Alt dette ser vel og bra ut på papiret, men om dette blir opplegget avgjøres av voldgiftsdommen i New York som ventes avsagt når som helst. Uansett utfall kan denne ankes og ikke minst Alinghi håper nå sterkt på at man ved dagens offentliggjørelse og modifisering av reglene kan blidgjøre BMW Oracle teamet og derved oppnå forlik før domsavsigelse.

Skulle dem amerikanske dommeren gi BMW Oracle rett i at den spanske klubben som ble opprettet for å gi Deasfio Espanol status som challenger of record ikke er en verdig utfordrer, er trolig alt dette arbeidet forgjeves. Da kan BMW Oracle som var første utfordrer etter spanjolene overta den mektige rollen som challenger of record og de vil etter sigende kreve seilaser i 90 fots katamarener allerede i 2008. Amerikanerne skal allerede ha bundet opp alt som kan krype og gå av flerskrogsdesignere og Rolf Vrolijk sa til Seilas idag at det da slett ikke er sikkert at Alinghi kommer til å stille opp. De vil i så fall måtte gi fra seg pokalen på default og dermed er America´s Cup fremtid mer usikker enn noen gang.

les mer www.americas.cup.com