TRIM: Phil Sharp under testseilingen. Bordet hindrer å strekke spinnakerskjøtet over til lo.

Test av First 36 med Phil Sharp

Proffseiler Phil Sharp seilte nye First 36 i Silverrudder og kunne fortelle om en dramatisk regatta.

Publisert Sist oppdatert

Seilmagasinet fikk to dager om bord i Beneteaus nye satsning i La Rochelle, Frankrike. Båten var under testen proppfull av ekspertise. Det er gøy proffseilere, båtutviklere og konstruktører dele sine erfaringer. Det er også interessant å seile sammen med skaperne av båten, en båt som kunne hatt navnet Seascape 36. First 36 er utviklet som en rask turseiler, og gjengen bak båten har planer om å utvikle en First 36 SE-versjon, en båt med karbonmast og dypere blykjøl. Bare det vil spare ett halvt tonn med vekt.

Ekstra bonus var det å få Phil Sharp om bord, proffseileren som nylig har seilt First 36 i solo-regatta, i Silverrudder i Danmark tidligere denne måneden.

–Jeg fikk T-skjorta. Fyn er en diger øy hvor vinden skifter hvert femte minutt, og det er mange lave broer, uttaler Phil Sharp etter Silverrudder.

Hektisk start

Phil Sharp fikk minimalt med tid om bord i den nye båten før han startet på den 134 nm lange soloregattaen rundt Fyn. Phil Sharp er en annerkjent Class 40-seiler, og har tidligere vunnet Route du Rhum.

–Jeg ble litt satt ut av å få en annen båt, for motor, inn i siden. Kollisjonen skapte skader, men ikke verre enn at jeg kunne seile, forteller engelskmannen. Han kom greit ut, men tapte mye på å velge et sikkert løp under Storebæltbroen. Det ga en 15 nm omvei i motstrøm. Fra å ligge i teten falt Sharp ned på 20. plass.

–Topplasseringen ble tapt ved Storebæltbroen. Å seile under en 17 meter høy broåpning med en 18 meter høy mast i en båt som ikke var min, var ingen god ide. Etter det ble det en kamp om å ta igjen det tapte, forteller Sharp.

START: Phil Sharp var først ut fra start, selv etter å ha blitt påseilt før skuddet gikk.
KONTROLL: Sharp sitter foran rattet, men ville foretrukket rorkult. Kjøperne vil ha ratt, og slik ble det.

Gikk på grunn

Det er mye som skal læres med en ny båt, og mye som kan gå galt. Sharp byttet språk til engelsk på Garmin-elektronikken, og fikk ikke med seg at den også byttet fra meter til fot. Han trodde han hadde fem meter under kjølen, men det var bare fem fot.

Han savnet også fjernkontroll til autopiloten, men fant senere ut at han kunne ha brukt Garmin-klokka til det, med en oppgradering av uret.

–Jeg savner rorkult. Også salongbordet skapte utfordringer, fordi det hindrer å føre genuaskjøtet over til lo vinsj.

Fornøyd med farten

Phil Sharp klarte å klatre oppover resultatlisten og er meget fornøyd med avslutningen, hvor vinden løyet. Her avanserte han fra 15. plass til syvende plass i sin klasse.

– Jeg må ha seilt forbi minst 50 båter under det siste strekket mot mål, og klarte til slutt en syvendeplass av over 100 båter i min klasse, forteller Sharp.

For ham var det uvant å seile en båt med kjøleboks, trykkvannsdusj og dørkplater, Phil syntes det ble en spennende utfordring å få presset båten maksimalt, men og finne svakheter.

– Det er fremdeles muligheter for å utvikle båten, særlig på seilvalg, samt justere småting for bedre kontroll. Men båten er skapt for fart, med minimum av vekt, og god ergometri, mener proffseileren.

–Vi har forsøkt å skape en lett båt som planer tidlig, men samtidig ha gode lettvind og kryssegenskaper, forteller Sam Manuard, som også er med på testen. Manuard har konstruert alle Seascape/First-modellene, Manuard står også bak nye «Charal», en radikal IMOCA som vil være en favoritt for neste Vendee Globe.

ENORM: Phil Sharp hadde en gedigen asymmetrisk spinnaker under Silverrudder.
MATCHING: Det ble mange dueller mot Linjett 39 under testen, en overraskende rask svensk turseiler.

Helt på grensen

SEILmagasinet fikk seile First 36 i opp til 15 knops vind. Det er helt på grensen av hva som kreves av vindstyrke for å få båten opp i plan. Vi gikk skarpt opp med gennaker for å få den til å ta av, og var svært nær. Hekken slapp vannet til tider, men vi var var aldri oppe i mer enn 10 knop. Den slovenske gjengen bak båten har gjort en god jobb med å holde vekten nede. Båten veier 4,7 tonn. Det høres ikke fantastisk ut, men sett opp mot båtens volum, finish og utstyr, så er det imponerende.

TEST: Axel Nissen-Lie bak rattet og Sam manuard trimmer storseilet.
KOMFORT: Innredningen avslører ikke båtens lave vekt.

Diger 36-foter

First 36 er en diger båt. Cockpiten er mye større enn First 40,7, og 36-foteren imponerer under dekk også. Hardbarka regattaseilere vil nok stusse over badeplattform, ankervinsj, ratt og jernkjøl, men tanken er å treffe markedet bredere.

–Bare en av ti kjøpere valgte rorkult på sin Beneteau 36.7, en båt hvor kjøpere kunne velge. Da ble det ratt på denne, forteller Andraž Mihelin som er Seascapes gründer.

Første dagen var også Lorenzo Argento med å seile. Han står bak båtens styling, og har klart å skape en stil som matcher Beneteaus større First-modeller.

Det er første gang Lorenzo og Sam seiler den nye båten sammen, og det virker som de har hatt et harmonisk samarbeid. Lorenzo er så fornøyd med resultatet at han har bestilt en First 36 til seg selv.

First 36 ble testet i La Rochelle i forbindelse med Årets Båt i Europa. Prisen blir delt ut under utstillingen i Dusseldorf i januar 2023.