Båtjuss, Båtmagasinet 12 2020:

VARM MOTOR: Motoren hadde gått varm, men skulle være fagmessig reparert. Flere feil dukket opp. (ILLUSTRASJONSFOTO: ATLE KNUTSEN)

Varmgangskadet motor

Motoren fikk feilmeldinger kort tid etter bruktbåtkjøpet. Regningen kom på nærmere 50.000 kroner. Både selger og kjøper føler seg lurt av forhandler. – Så hvem har egentlig ansvaret, spør innsenderen. Båtadvokatene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Vi har kjøpt en 2007-modell av en båt på 35 fot av en privatperson som igjen hadde kjøpt denne av en forhandler. Ved kjøpet ble vi informert om at den ene motoren i båten hadde gått varm for tidligere eier. Dette skulle imidlertid være fagmessig reparert av verksted, og det var nå «ny motor». Båten skulle nå være i tipp topp stand. Etter kun noen få timers kjøring dukket det imidlertid opp feilmeldinger. Vi leverte båten til nærmeste marina som da fant flere alvorlige feil som stammet fra varmkjøringen av motoren. Dette var blant annet brent og skadet ledningsnett, hull i luftfilterboksen og løs kompressorclutch, og ekspansjonstanken har skader etter varmgang. Dette fikk vi reparert for 47 000 kroner. Vi har tatt dette opp med forhandleren som solgte båten slik til vår selger. Disse avviser imidlertid ansvar, noe som provoserer oss. Vi mener de har solgt en båt med alvorlige skjulte feil og bør rydde opp etter seg. Ifølge marinaen som reparerte båten var den farlig å kjøre med. Vi reagerer naturligvis sterkt når vi forsto at forhandleren hadde valgt å la slike brannskadde deler forbli i bruk når de solgte båten som reparert og utbedret. Både vi og vår selger føler oss lurt av forhandleren. Hvem har ansvaret her?

Svar:

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER