Økonomi i båtbransjen

BRUKT: Jarle Vikingstad hos Smart Marine har solgt flere brukte båter i år på grunn av leveringsproblemer.

Satser mer på bruktbåt

I Haugesund satser Smart Marine på brukte båter og gleder seg over at nye båtkjøpere er i markedet.

Smart Marine fikk noen utfordringer i år med leveranse av nye båter, men satser mer på brukte båter, og gleder seg over at stadig flere nordmenn oppdager båtlivets gleder, forteller daglig leder Jarle Vikingstad i dette intervjuet med Båtmagasinet.

Hvordan er 2020 sammenlignet med 2019?

2020 blir omtrent som 2019, vi forventer en vekst og noenlunde samme resultatmargin.

Vi har i 2020 investert mye i utvikling av systemer for og kunne håndtere det volumet som må til for å drifte med normale marginer, og det holder litt igjen på veksten.

Hvilke modeller solgte dere mest av i fjor, og hvilke selger dere mest av i år?

Det er liten endring i hvilke modeller kundene vår etterspør, det vi ser størst endring på er salget av innbyttebåter, som er meget bra. Vi har jobber aktivt med bruktbåt, vi selger alle bruktbåten fra vårt firma, med den tryggheten det gir kunden. Smart Marine har også begynt med kjøp av bruktbåt fra kunder som ønsker en slik løsning.

Hvilke trender generelt ser dere i båtmarkedet nå?

Det vi ser er at kunde ønsker mere omfattende løsninger på service og vedlikehold.

En annen positiv sak er at fler førstegangskjøpere prøver båtlivet og finner ut at dette er en topp måte å nyte ferie og fritid på. Antallet som finner glede i fiske og turer i vår unike skjærgård øker for hvert år.

Forventer dere videre salgsvekst i 2021, og hvilke båttyper og modeller forventer dere at vil selge bra neste år?

Vi forventer en liten vekst ,men det kan se ut som det blir mindre båt tilgjengelig i markedet fra noen av våre leverandører. Vi forventer vekst ut fra at vi kommer med nye merker i vårt sortiment for 2021 sesongen. Hos oss er det daycruiser-segmentet som kommer til og vokse mest og der er vi små i dag.

Positivt

Hvordan har Covid19 påvirket din virksomhet i år, og hvordan forventer du at pandemien vil påvirke salget neste år?

Pandemien har gitt store endringer på mange områder i år, og det er på service det har gitt størst utfordringer. Vi fikk inn mange kunder med gamle båter som bestilte service, men som ikke hadde vært i bruk på mange år og det var feilsøking og reparasjon de hadde behov for. Det gav oss store utfordringer med leveringstid på servicer og deler i en periode. Vi har stort lager og det har gjort oss leveringsdyktige selv om mange av våre leverandører ikke har tilstrekkelig med varer på lager.

Andre forhold som påvirker båtsalget, som valuta, tilgang på nye båter for salg neste år, endring i ferievaner og annet?

Vi ser positivt på neste sesong, vi merker allerede nå økt etterspørsel og tror den vill vedvare. Ferievanene er allerede endret, og det er veldig positivt for vår bransje. Vår største utfordring neste år er tilgang på båter og leveringstid på en del av båten vi har i vårt sortiment. Vi gleder oss til at enda flere skal få se hvor bra det er med båt som ferie og fritids aktivitet.

72 forhandlere

I en serie artikler vil Båtliv rette oppmerksomheten mot økonomien i båtbransjen. Se oversikt over økonomien blant 72 norske båtforhandlere i artikkelen under. Du kan klikke fanene over tabellen for å sortere på sted, omsetning, resultat, eiendeler, fylke og landsdel.

Savner du forhandlere på listen, eller har andre tips? Send oss tips på tips@batmagasinet.no