REKORDSALG: Mercury er å finne på hekken på stadig flere båter, og setter nye rekorder i det norske markedet i år

Mercury setter nye rekorder

Verdens største båt- og motorprodusent setter nye rekorder i det norske markedet.

Publisert Sist oppdatert

Mercury-importør Marine Power var blant motorimportørene som klarte seg best i det 2019 med lite fall i omsetningen og et driftsresultat på nær 27 millioner kroner. I fjor gjorde Marine Power et strategisk grep med Frydenbø Marine da Evinrude la ned produksjonen, og Nordkapp og Sting leveres nå med Mercury på hekken.

I år setter salget nye rekorder, og Marine Power klarer ikke å levere nok båter og motorer til det hete markedet, forteller Calle Olsson til Båtmagasinet.

Mercury eies av Brunswick, verdens største aktør i fritidsbåtmarkedet, som også står bak en rekke båtmerker, som Boston Whaler, Mercury, Bayliner, Quicksilver, Sea Ray og ikke minst svenske Uttern.

–Hvordan blir 2020 sammenlignet med 2019, er det vekst i omsetning, er det bedring av driftsresultat?

2020 var et krevende år, men til slutt ble det et godt år økonomisk, med både økt salg og økt driftsresultat, sier Olsson.

–Hvordan forventer dere at salget vil være i 2021, og hvilke båttyper og modeller forventer dere at vil selge bra i år?

Salget i 2021 vil sette rekorder. Dette fordi etterspørselen er utrolig stor, og ikke bare etter spesifikke båtmodeller, men på alt fra de minste til de største modellene.

–Hva betyr det for dere med den nye situasjonen med færre aktører i motormarkedet når Kellox og Loxkel er slått sammen og Frydenbø har valgt dere (Mercury) som partner?

Samarbeidet med Frydenbø er selvfølgelig veldig positivt for oss. Men gitt det store bildet, er det ikke bra hvis det er for få aktører i markedet. Konkurranse er viktig, og er også noe vi oppmuntrer til.

–Klarer dere å opprettholde full produksjon i disse koronatider? Får dere delene og servicen dere trenger fra leverandørene?

Hele verden har opplevd og opplever akkurat nå ulike covid-relaterte produksjonsproblemer. Dette er noe som skaper begrensninger, samtidig som etterspørselen har økt enormt. Men sånn generelt har produksjonen vår gjort det veldig bra og vi har nå en høy produksjonskapasitet.

Hvilke trender generelt ser dere i båtmarkedet nå?

Staycation-effekten er åpenbar, og resultatet av dette er at etterspørselen er veldig stor. Trenden er økt salg av alle typer båter og størrelser. Andelen nye førstegangsbåtkjøpere øker også, noe som er veldig positivt. Men tilbudet har begrensninger, noe som vil føre til leveringsproblemer denne sesongen. avslutter Olsson.