Dansk seier i det 40. internasjonale Knarr-mesterskapet

21 knarrer har den siste uken seilt ti heftige regatter på Raunefjorden og Korsfjorden like sør for Bergen. Det 40. Internasjonale Knarr-mesterskapet, med deltagere fra alle de tradisjonelle Knarr-entusiastmiljøene i Norge, Danmark og USA ble avsluttet lørdag med en knepen dansk seier.

Publisert

Naturligvis er det praksis nesten umulig for seilere fra fjerne strøk å ta med seg egne båter, og tradisjonen er derfor at lokale Knarr-eiere låner ut sine fartøyer til gjestende mannskaper under de ambulerende internasjonale samlingene.

I årets mesterskap i Bergen deltar 21 lag på de ti regattaøvelsene.

Lange tradisjoner

Knarren er en 9.28 meter lang, robust seilbåt med enkel seilføring som tåler mye vind. Klassen, som kan seiles av både erfarne seilere og nybegynnere ble konstruert under krigen av Erling L. Kristoffersen, men okkupasjonsmakten la ned forbud mot bygging fordi det var frykt for at båtene ville bli tatt i bruk av motstandsbevegelsen. De første fartøyene kom derfor førstpå sjøen mot slutten av 40-tallet.

Frem til midten av 60-tallet dominerte trebåtene, siden har glassfiber tatt over, opprinnelig bygget hos Børresen i Danmark. Fra 2005 leveres nye plastknarrer fra tyske Schneidereit båtbyggeri.

- Interessant nok er en engelsk trebåtbygger gjest under årets internasjonale Knarr-mesterskap, han vurderer å ta opp produksjon av treknarrer igjen, sier organisasjonskomitémedlem Atle Grung til seilas.no.

Tre og plast likestilt

Et særtrekk ved Knarr-klassen er at plastbåtene "kopierer" trebåtens egenskaper til minste detalj, slik at både 50 år gamle veteraner og nybygde plastbåter kan konkurrere på like fot - og det legges da også stor vekt på å opprettholde Knarr som aktiv regattaklasse: Norsk Knarrklubb er registrert som Klasseklubb i Norges Seilforbund, og det er seilt norgesmesterskap siden 1954. I 1969 gikk det det første årlige internasjonale mesterskapet av stabelen, og det er stor stolthet i Bergens seilermiljø over å få arrangere jubileumsmesterskapet.

Lokale miljøer

Et annet litt spesielt trekk ved Knarr er at klassen primært har vært dyrket i avgrensede, lokale seilermiljøer, hovedsakelig lokalisert til Bergen, Oslo/Drammen-området, Øresund i Danmark - og San Francisco, USA. I Norge finnes det 109 båter i seilbar stand, derav 22 glassfiberbåter. Den danske Knarr-flåten teller vel 130 båter, mens kalifornierne bidrar med vel 45 båter.

- Den siste utviklingen her er at det også er i ferd med å bli etablert et lite, tysk Knarr-miljø, sier Atle Grung.

----

Resultater

Det 40. IKC ble avsluttet lørdag 09.08 under flotte forhold. Søren Pehrsson (DK) og Lars Gottfredsen (DK) hadde lik poengsum foran siste seilas, med Jon Perkins (USA) like bak. Alle tre kunne vinne mesterskapet, men de to danskene la seg i tet og kjempet mot hverandre helt til mållinjen. Med knappest mulig margin vant Gottfredsen. Beste norske seiler ble den lokale skipperen Carl Fredrik Joys på fjerdeplass.