Båtmagasinet-skolen:

Slik tar du motorsjekken

En sjekk av motor og drivstoff før avgang kan forhindre ubehagelige opplevelser underveis.

Publisert Sist oppdatert

Mange av redningsaksjonene på sjøen dreier seg om motorstopp. Ofte har tanken gått tom, sjøvannsfilteret blitt fylt av dritt eller dieselfilteret har tettet seg. Gammelt drivstoff og rusk eller vann i tanken er også et velkjent problem. I verste fall har motoren skåret seg fordi den er tom for olje eller kjølevann. Motorhavarier kan som regel unngås om du sjekker motoren før du drar på tur, og deretter holde et lite øye med den underveis.

I Båtmagasinet-skolen tar vi deg her med på en liten inspeksjon i motorrommet og forteller litt om hva du bør gjøre som minimum for å passe på at du ikke får deg en ubehagelig overraskelse underveis.

Båtmagasinet har laget 20 videoer med praktiske råd og tips til deg som vil lære mer om båtlivet.

Se hele spillelisten på Båtmagasinets Youtubekanal her

Før avgang

1. Ta en titt i motorrommet og se at det ikke er oljesøl eller vann som skvulper rundt motoren

2. Sjekk at det er nok drivstoff på tanken

3. Sjekk at det er nok olje på motoren ved å ta ut peilepinnen

4. Inspiser sjøvannfilteret for rusk. Sjekk også kjølevæskenivået.

Start av motoren

1. Sørg for at gir er i fri, og at gassen står i tomgangsstilling, før du starter motoren.

2. Sjekk at det kommer kjølevann fra båten.

3. Hold et øye med instrumenter og varsellysene ombord. Motorens oljetrykk skal holde rundt 60psi, mens voltmetre bør være rundt 13-14 Volt, (eller 26 Volt om 24 Volts batterier). Når motoren er varm, bør temperaturen normalt vise mellom 80-85 grader.

4. La den gå på tomgang i noen minutter før du stopper den, slik at kjølesystemet får en litt gradvis nedkjøling.

Fra tid til annen lønner det seg å ta en litt grundigere sjekk av motoren. Se til at slangeklemmene sitter som de skal, og undersøk om det er rust eller korrosjon i motorrommet, og se ekstra nøye på skroggjennomføringene. Sjekk også at viftereimen er passe stram, og at den ikke er i ferd med å slites over.

Nyere motorer styres mer av elektronikk enn eldre motorer, hvor mekanikken gjør det enklere å serve motoren selv.

Denne artikkelen ble for første gang publisert 26. juli 2020, og er heist opp på forsiden igjen i år.S