«Islander»
«Felicità west»
«Phocea» som Club Mediterrannee
«Phocea»
«Mirabella V» gikk på grunn kort tid etter at båten var ferdig.
«Mirabella V»
«Maltese Falcon»
«Maltese Falcon»
«Athena»
«Maltese Falcon»
«Athena»
«Eos» største privateide i dag.
«Sea Cloud» med er i dag eiet av et selskap.

Verdens største private seilbåter

Her er de åtte største seilyachtene som er eller har vært eiet privat.

Publisert Sist oppdatert

Selv om markedet for mega yachter vokser er ikke store private yachter noe nytt. Verdens største seilbåt, «Sea Cloud», var ferdig i alt 1931. Båten seiler i dag, men som charter båt.

1. Sea Cloud

Det var det styrtrike ekteparet Edward Francic og Marjorie Hutton som bestilte skipet «Sea Cloud» fra Tyskland. I årene før siste verdenskrig seilte fiffen fra hele verden med skipet. Marjorie Hutton likte å omgåes de kongelige og Dronning Maud utalte

– Her lever De sannelig som en Dronning, til Marjorie Hutton uten sarkasme. Marjorie viste stor interesse for byggingen av skipet og detaljene. Hun sørget for å gullforgylle alle baderomskranene om bord. Disse var lettere å pusse en messing.

    «Sea Cloud» er en firemastet bark, og er verdens tredje største fullrigger. Den bærer 3000 kvadratmeter seil.

    På 50-tallet ble skipet kjøpt av diktatoren på den Dominikanske Republikk, Trujillo Molina. Det var hans sønn som fikk mest glede av skipet som boplass i Los Angles mens han studerte. Han var den perfekte vert for stjernene fra Beverly Hills og skal ha svidd av like mye penger om bord som den amerikanske bidragshjelpen til den Dominikanske Replublikk.

    På slutten av 70-tallet ble båten gjenoppdaget av tyskeren Hartmut Paschurg.  Han hadde spesialisert seg på å restaurere fullriggere for cruisemarkedet. Det kostet syv millioner dollar å sette båten i stand og de nye eierne bygget et ekstra dekk for å øke passasjerkapasiteten. I 1999 bygde eieren av skipet en ny seilskute i Portugal. Den går nå under navnet «Sea Cloud II»

2. «Eos»

305 fot, bygget av Lürssen i Tyskland i 2006. Et verft som er ledene på yachter i den største klassen. Verftet bygger også mye for den militære industrien. Er i dag verdenes største private yacht og ble sjøsatt i fjor høst.  Eieren vil tydligvis ikke ha mye publisitet. Lite er kjent om båten. Verftet har heller ingen bilder av den. Båten har klassiske linjer og et langt akterdekk med svømmebasseng. Det virker nesten som den er strukket noen meter for å bli større enn «Athena». Båten har tre master hvor seilet rulles inn i selve masten. «Eos» seiler med tysk flagg på hekken.

3. «Athena»

295 fot, bygget av Royal Huisman i Nederland i 2004. Tegnet av Beeldsnijder og Dijkstra. Athena» er en tremastet skonnert på 90 meter  - nesten 300 fot! Kontrakten for dette fantastiske fartøyet ble signert i 1999.     Eieren heter Jim Clark og tjente penger på Netscape på 90-tallet. Mannen har også en seilbåt på 156 fot med mer moderne linjer, og bygger nå en J-båt for å ha det litt gøy på vannet.

    I «Athena» finnes ingen lugarer, men «suiter». Alle suitene er plassert på nederste dekk. Eieren har sin lengst akter. I tillegg til soverommet består denne av en baderomseksjon som går i hele skutas bredde, et «walk in closet» på størrelse med en brukbar eierkabin i en 40-foter, en salong med sofa, bar og bibliotek samt spisebord for to.

    På selve hoveddekket er det et teakdekk akter med flere sittegrupper, en stor overbygget salong, spisestue med pantry, kontor og diverse tekniske rom. På begge sidene er det plassert «kapteinsjoller» i tillegg er det også en stor RIB og to mindre RIB'er som er plassert i egne brønner på fordekket.

    På øvre dekk er det mer åpent teakdekk i tillegg til en stor «Media Lounge» med storskjerm. Her har også kapteinen sin egen kabin. På hver side er det bygget en brovinge hvorfra man kan manøvrere skuta. Det er også en åpen styreposisjon foran selve overbygget.

Hele interiøret og alle møblene er designet spesielt for skipet. Alt er håndlaget av verftets egne snekkere. Og alt er i utsøkte materialer; teak, mahogny i kombinasjon med lysere tresorter, lakkert med strøk etter strøk og håndpusset mellom hvert lag.

4. «Maltese Falcon»

285 fot, bygget av Perini Navi i Tyrkia i 2006. Tegnet av Gerard Dijkstra og Ken Freivokh . Eieren heter Tom Perkins.  Båten har en er meget avansert. Riggen vekker oppsikt.

    Båten er eiet av Tom Perkins som har tjent opp en pen sum i Silicon Vally hvor han var tidlig ute med å finansiere Google og Netscape. Når han ble 70 år mente han det var på tide å bruke pengene på noe stort og sprøtt, og bestilte verdenes mest avanserte seilbåt på 289-fot. Båten ble ferdig våren 2006.

    «Maltese Falcon» ble i år kåret som vinner i World Superyacht Awards i klassen over 45 meter. Båtens særegne rigg heter «Dynarig» og var utviklet alt på 60-tallet som en moderne fullrigger som ekstra fremdrift på skip. Riggen er svært effektiv, og letthåndterlig, men avansert. Mastene er frittstående og roterer. Seilene er rullet inn i masten når de ikke er i bruk, og under seil henger de sammen og danner tre sammenhengende seil. Riggene alene veier 30 tonn, og er laget av kullfiber. Riggen holder 2450 kvadratmeter fordelt på 15 seil. Følere i hele riggen måler kreftene slik at seilene kan reves i tide.

    75 motorer ruller seilene ut og inn, og alt styres fra båtens bro, og er synkronisert ved hjelp av en PC, men systemet kunne vært enda mer avansert.

    – No way Bill Gates skal kontrollere min båt, seier Perkins, og vil ikke ta sjansen på å måtte ta Control-Alt-Delete for å få båten til å fungere.

5. «Mirabella V»

246 fot. «Mirabella» har en mast som rager 88,5 meter, og er verdens største én-mastede båt. Båten er verdens største én-master og riggen rager nesten 90 meter over havet. Båten er tegnet av Ron Holland som også har tegnet 11 m OD. er bygget i 2003.

    Nærmere en halv milliard kroner måtte den tidligere Avis-sjefen Joseph Vittoria betale for sitt vidunder.

Byggingen var ingen enkel oppgave for verftet. Alt måtte konstrueres, beregnes og bygges fra grunnen av: Skroget, kullfibermasten, riggen, vinsjene, seilene.

Vittoria ville ha en båt som kunne seile fortere enn alt annet! Derfor måtte båten bygges lett, noe som krever eksotiske materialer som karbon, kevlar, E-glass og PVC-skum som kjernemateriale i sandwichskroget. 740 tonn avansert kompositt totalt.

    «Mirabella V» er god for mer enn 20 knop for seil under gode forhold. Da har hun nærmere 3000 kvadratmeter duk oppe! Seilduken og seilene  er utviklet av Doyle i samarbeide med Warwick Mills som produserer seilduken.

    Masten alene er noe helt enestående. Ikke bare er den dobbelt så lang som noen tidligere kullfibermast. Den veíer 16 tonn og skal tåle belastningene av nær 3000 kvm seil.

6. «Phocea»

236fot. Det er ikke bare i dag det bygges ekstreme regattabåter. I 1976 startet den 236-fots lange «Club Mediterranée» i Ostar  singlehanded over Atlanteren med Alain Colas til rors. Båten hadde problemer med fallet, og måtte til land for å reparere. Med tillagt tidsstraff brukte båten hele 26 dager over dammen. Båten ble bygget for å gå i charter etter regattaen. Båten var lenge verdens største moderne seilbåt. I dag heter hun «Phocea», er i privat eie og ble ombygd i 1999. Båten er i dag eiet av araberen Mouna Ayoub som kjøpte den i 1997 for 5.56 millioner euro, og brukte nesten 19 millioner euro på restaurering.

7. «Felicità west»

211 fot, bygget av Perini Navi  i 2003. Båten har 1800 kvadratmeter seil og veier 650. Den er bygget i aluminium. Båten har to store RIBer som ligger nedsenket i fordekket, og akterspelet kan åpnes og vippes ned som en gigantisk badetrapp.

8. «Islander» 

192 fot. Verdens største motorseiler. Båten ser ut som en motoryacht med seil og er bygget slik også. Bygget i Auckland i 1991 og har et 1,8 meter dypt og 6,7 meter langt svømmebassen på dekk. Det finnes også en heis om bord som går gjennom alle fire dekk. Båten er til salgs og kan bli din for 22 millioner dollar.