Miljøpris til solcelle-racer

Denne lille raceren går på strøm fra solcelle-panel.

Publisert Sist oppdatert

Båtfolket har lenge vært sterkt opptatt av miljøspørsmål og forurensningen og forsøplingen fra båtlivet er ikke lenger noe stort problem.  Det internasjonale motorbåtforbundet, UIM, har i flere år delt ut en grønn miljøpris. I år tilfalt den en virkelig spennende båt på foiler og med el-drift, selvsagt.

Båten er konstruert og utviklet av det kjente nederlandske design- og ingeniørfirmaet Vripack. «V20» som båten kalles, er den første serieproduserte «Solar Racer» som utelukkende drives frem ved hjelp av energi fra solen. Typebetegnelsen er «Hydro Foiling WIG vessel». Som du ser på bildet har båten et smalt og skarpt skrog med vinger ut til det man vel kan kalle uteriggere. Hele overflaten er dekket av solcellepanler.  Hydrofoilen under kan justeres i vinkel fra cockpiten og under «vingene» dannes et overtrykk som på en flyvinge, slik at økende fart bidrar til å løfte båten opp på foilen samtidig som den våte vannflaten reduseres.

Lettbygd

Båten er bygget svært lett i kompositt-materialer. Elektromotoren får strøm direkte fra solcellepanelene, eller fra et lithiumbatteri. Det er strøm nok fra solcellepanelene til at båten kan drives 100 prosent av strøm direkte derfra.  Ja, strømproduksjonen fra dekk er så stor at det samtidig, i tillegg til å drive motoren, kan lade batteriet.

Med strøm direkte fra solcellene kommer båten opp på foilen og gjør ca. 30 km/t.  Ingen voldsom fart, men nok til å vekke fortjent oppsikt langs Middelhavs-strendene. Dessuten etterlater solcelle-raceren seg ikke noe lyd eller eksos.

Egen klasse

V20 er allerede blitt en internasjonal klasse og i sommer blir det arrangert en stor solcelle-båt regatta i Nederland der det er ventet at mange V20-båter deltar. Senere på sommeren følger «Solar Monte Carlo Cup» som arrangeres av Monaco Yacht Club i samarbeide med Vripack.