Søk i arkivet

Sikkerhet i Atlantic Rally for CruisersPyroteknisk utstyr vs. EPIRB

Det er farlig, men nødvendig med bruk av pyroteknisk utstyr. Vi følger opp kommentaren til vår artikkel om ARC-sikkerhetskravene.

SEILmagasinets leser Petter F. Ringvold (fra seilbåten COLON) kommenterte vår artikkel om "Tar ikke sikkerhet på alvor" slik:

"Artikkelen diskuterer ikke betydningen av elektronisk varslingsutstyr. Bilder viser eksempelvis bruk av bluss.
På denne overfarten kreves ganske mye sikkerhetsutstyr, men av gammel konvensjonell art, som eksempelvis i Ferdern her på bjerget.
Pyroteknisk utstyr i bruk kan være dødlig og er etter min mening like farlig som skytevåpen i uerfarenes hender.
G-PIRP (EPIRP), SART transponder og strobe light sammen med digital VHF til GPS lokalt) sikret kontatkt med hele verdens redningsstasjoner,deres tilgjengelige hjelpemiddler som helikopter, fly og kommersielle båter.
All erfaring jeg har hatt anledning til å kontrollere tilsier at elektronisk varslingsutstyr bør erstattes av pyroteknisk (st. Hans) utstyr som faktisk er farlig i bruk i redde hender."

Kommentaren er interessant. Det er sikkert mange seilere som tenker sånn.
Derfor var det verdt å følge opp med et svar, blant annet ved å snakke om temaet med sikkerhetsinspektør Robert Gaffney fra World Cruising Club, som arrangerer Atlantic Rally for Cruisers.

For det første må en understreke at artikkelen ble skrevet på grunnlag av flere intervju og er trofast til det intervjuobjekene har uttalt seg om. For det andre er det ikke helt sant at ARC kun krever "sikkerhetsutstyr men av gammel konvensjonell art".

I ARC-kravene på sikkerhtsutsyr står det klart og tydelig at EPIRB skal brukes i tillegg til nødbluss og raketter og mye annet. Listen over sikkerhetsutstyret er lang, den endrer seg hvert år og må gjennomgås veldig nøye. Undertegnede har laget en sjekkliste i Excel for å ha god oversikt og ha alt på plass til neste års atlanterhavsseilas. Jeg vet at flere langturseilere har gjort det samme.
Enda hadde vi ikke fått med oss at sprutebeskyttelsen på livvesten er blitt innført som et nytt krav. Artikkelen ville derfor fokusere på de små detaljene som de fleste seilere overser.

 

Robert Gaffney fra World Crusing Club

SVARET FRA ARRANGØREN. Robert Gaffney poengterer for øvrig følgende:

- Reglene er slik, og vi må respektere dem. Vi er enig i at utstyr som nødbluss og annet pyrotenisk utstyr kan være farlige, men i den siste fasen av en redningsaksjon, når helikopteret skimtes på himmelen eller høres i nattens mørke, er det viktig å bli sett ordentlig. Nøyaktigheten til EPIRB (med GPS spesielt) er ganske god (det blir flere satellitter og stedlinjer for å definere posisjonen), men det er bedre for redningspersonalet å kunne se nøyaktig hvor fartøyet ligger i siste liten, påstår Gaffney.

- Det er ekstremt viktig at seilere lærer seg å bruke slikt utstyr.

Så hans anbefaling er:
- Gå på sikkerhetskurs før ARC! EPIRB er lett å bruke, det er bare å trykke en knapp. Mens pyroteknisk utstyr krever øvelse, hvilket vi for øvrig gir et tilbud på de siste dagene før start.

En annen ting Gaffney anbefaler er å fordele ansvaret om bord for å gjennomføre de siste operasjonene før man forlater båten.

- En skal være ansvarlig for redningsflåta, en for grabbaggen, en for å aktivere nødbluss og lignende, osv., bedyrer han.

Andre detaljer som Gaffney gjerne fremhever som nye krav er radarreflektor med diagonale mål av minimun 46 cm hvis den er oktahedral, eller ha en ekkoflate på 10 kvadratmeter:
- Også når det gjelder dette er vi veldig strenge. De sylindriske radarreflektorer er så godt som ubrukelige og de som kreves av ORC hat en offisiell ekkoflate på 10 kvadratmeter, men egentlig presterer på 3-4 kvadratmeter.

Også lyskaster med strlmtilkobling er påbudt:
- Vi vil ikke at folk skal risikere å ha flate batterier når det røyner på, avslutter Gaffney.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen