Søk i arkivet

Langturseilere 2010-11Nordsjøens velkomst i stiv kuling

På sin vei mot Karibia har Avventura nå nådd Elben og Tyskebukta i heftige 13-16 sekundmeter. Les noen tips for å kjøre gjennom Kielkanalen.

BEKJENTSKAP MED ELBEN. Avventura fikk i dag en rampete velkomst av Nordsjøen og Elben: 16 sekundmeter rett i trynet. Et slag i ansiktet med andre ord!

KielkanalCathrine tar inn fenderne i humpete sjø...

Den store tyske elva tok oss imot med sin typiske kaffelattefarge og masse, rotete, hissige bølger. Medstrøm på 4-5 knop (seilasen ble nøye planlagt), men vind rett mot strømmen, hvilket ga svært humpete forhold.

Resten av seilasen fra Holtenau til Brunsbüttel i Kielkanalen foregikk stille og rolig blant skog og åkre, idyllisk fuglekvitring, digre skip og turbåter som forsiktig seilte forbi. Og smilende tyskere som vinket fra breddene til alle forbiseilende.

FORBINDER TO HAV. Kielkanalen kalles det på norsk, men det riktige ordet er "Nord-Ostseekanal". For vi snakker om den store veien som forbinder de to havene, Nord- og Østersjøen, og som måler 54 nautiske mil i lengde, 100 meter i bredde og byr på 11 meter maksimumdybde. Dette siden 1914, da kanalen ble utvidet. Slusene er flere i Holtenau, som ligger like nord for Kiel, på sydsiden av bukta.

Kielkanal, HoltenauSlusene i Holtenau, til høyre ser du havna.

HISTORISK VERK. De gamle slusene og den første kanalen er fra 1895, mens de nye er fra 1914. Det er de siste som både store og små fartøy bruker i dag. Er du interessert i slusenes historie, kan du også besøke slusemuseet. Portvakta ved sluseanlegget opplevde vi som veldig hyggelig, han er vikar for havnemesteren og ordner med kode for toalett- og dusjtilgang. Han gir også informasjon om hvordan slusene og kanalen skal benyttes.

KOSELIGE OMGIVELSER. Like før slusene troner flotte Holtenau fyr, bygd i teglstein i samme tidsepoke som slusene, og like før igjen ser du en moderne restaurant med fantastisk sjøutsikt over Kielerbukta. Den byr på en stor hageterrasse for uteservering, som du lenge vil lengte etter hvis du unner deg en pils der i solnedgangen. Merk at uteserveringen er over i 20-tiden, mens restauranten er åpen til klokka 22, og da spiser du innendørs i en stor sal med digre vinduer som gir samme glimrende sjøutsikt. Restaurantbygningen er blitt oppreist rundt den gamle loshytta i teglstein fra 1893. Her lever fortidsminner og moderne arkitektur ved siden av hverandre i harmoni. Maten er ikke så verst. Vi prøvde tyske Flammkuchen Maritim, en slags pizza med creme fraiche, reker og vårløk. Og for første (og siste) gang i vårt liv det som kalles Bananweizen, en Weissbier med banansmak. Den originale versjonen er desidert mye bedre.

VENTEHAVN. Havna i Holtenau er liten, omringet av høye trær og egnet for fartøy som skal gjennom kanalen.

HoltenauHavna i Holtenau.

Etter to uker med seiling blant øyer og i forblåste områder i Skandinavia, hvor vegetasjonen stort sett er lav, er det tydelig at man nå er kommet til kontinentet og til steder som ikke er spesielt preget av lavtrykksvindene.  I Holtenau kan fritidsbåter fortøye i maks fire dager, og det er ikke lov å forlate båten i lengre tid uten å informere havnemyndighetene (Hafenmeister). Hvis det er bare for å handle mat eller gå ut og spise, trenger du selvfølgelig ikke å si ifra.

VI MÅTTE LETE... Havna er ikke lett synlig fra hovedleden. Men ser du fyret, er det lett å finne frem. Den befinner seg like på nordsiden av slusene. Den private havna (den du ikke får lov til å bruke) er veldig begrenset og er omgjerdet med store påler på den siden hvor slusene ligger. Fritidsbåter som skal gjennom kanalen kan fortøye like ved, langs en landgang som er oppreist like ved siden av en allé med flotte trær og gamle teglsteinvillaer. Her fortøyer du med fendere som skal henges horisontalt, eventuelt med fendere og planke.
Holtenau havna tilbyr verken vann, strøm eller internettilkobling, men for en beskjeden sum (9 euro for båter mellom 10 og 14 meter) kan man få fri adgang til toaletter som er rene og velstelte, og du trenger ikke mynt for å dusje. Endelig en mulighet for å vaske seg ordentlig, akkurat som hjemme!
Ti minutter å gå fra havna, i parallelgaten, finner du også et supermarked med godt utvalg av mat og drikke. Byens sentrum er mye lengre unna. På restauranten får du for øvrig gratis internettilkobling.

SEVERDIGHETER. Mellom havna og Holtenau fyr finner du moloen hvor alle de store, gamle seilskutene (charterskuter fra Tyskland og Nederland) pleier å fortøye. De er et syn du ikke kan gå glipp av. En spasertur til fyret og restauranten anbefales. Eventuelt kan du også nyte en utekveld på Thiessen, en karakteristisk seilerkafé rett ved kaia hvor seilskutene ligger.

HoltenauFlotte skuter med historisk preg.

KANALENS INNLØP er regulert av lykter som er posisjonert på en høy mast. På informasjonarket du får av portvakta, står alt du trenger å vite på engelsk/tysk, ellers finner du nyttig info i Reeds Nautical Almanac side 672.
Slusene har ingen faste åpningstider. Men kanalen åpner tidligst kl. 0230 og senest kl. 22 (ved solnedgangen) mellom 1.6 og 15.7. Åpningstidene ellers på året varierer fra sesong til sesong; dermed bør du skaffe deg infoarket for å forvisse deg om når på døgnet du kan få adgang til kanalen.
I kanalen er det forbudt å bare seile, men det er greit å motorseile, selvfølgelig ikke på tvers av kanalen, som til tider kan være svært trafikkert.

SLUSENE. For å komme inn i slusene i Holtenau, venter du like utenfor havna helt til de to faste røde lysene på masta blir til et hvitt okkulterende lys.

KielkanalTårnet hvor du betaler kanalavgiften.

Kanalavgiften (18 euro) betales etter at du har fortøyet inne i slusen. Dette gjøres med fenderne langt nede ved vannet, helst på babord side, som er nærmest betalingskiosken. Ved hjelp av loddrette stiger klatrer du opp til toppen av sluseanlegget (kaia som deler de ulike slusene) og til tårnet hvor du kan betale. Åpningen av den innerste slusen forårsaker ingen voldsom strøm, og høydeforskjellen er kun ca. 20 centimeter.

MYE TRAFIKK. I kanalen treffer du flere lys som regulerer trafikken. Følg med om de viser grønt eller rødt. Hold deg selvfølgelig langt unna propellene til de store skipene når de starter å kjøre igjen, de skaper voldsom strøm som kan skyve din båt mot kanalbreddene, som de gjorde med en liten tysk båt vi hadde foran oss.

 

GRATIS OVERNATTING. Kanalen byr på flere steder hvor du kan fortøye og overnatte, blant annet 20 kilometer før Brunsbüttel, i Dückerswisch. Her er det påler å legge til og flere båter kommer rundt 20-tiden, så det er best å finne plass tidligere; tømming av septik er forbudt, men du finner marinaer (for eksempel i Rendsburg) i kanalen hvor du kan få alle mulige fasiliteter, inkludert toaletter, dieselpumpe og vann.

KielkanalDückerswisch, et sted for å overnatte i fred og ro...

HAVNEBØKER. Hvis du ikke har planlagt et langt opphold i Tyskland, kan du få nyttig informasjon om havner i Tyskland ved å skaffe deg havneboka "Sejleren" (utgaven for Tyskland), som er skrevet på tysk og dansk og distribueres gratis i danske havner. Vi fikk vår av et hyggelig tysk par som vi møtte på Sejerø, en liten, idyllisk øy på vestsiden av Sjælland. Denne bruker vi i tillegg, selvfølgelig, til "langturseilernes Europa-bibel",  Reeds Nautical Almanac, som er proppfull av vesentlig informasjon for å planlegge din seilas med hensyn til tidevann, vær- og trafikkmeldinger på VHF/radio/internett, havnebeskrivelser og mye mye annet.

Se flere bilder nedenfor!



 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen