Søk i arkivet

Langturseilere 2010-11På Ijsselmeer med storm

Bli med AVVENTURA på en spennende tur på Nederlands kanaler og få noen tips om seiling i Nordens vakreste kanalland.

KanalerKanalferden begynte i morgendis på Lauwersmeer...

STORMFULL NATT. AVVENTURAs møte med Nederland og dens indre vannveier ble en blanding av sterke kontraster: fra et spøkelsesaktig, surrealistisk landskap dekket med morgendis på Lauwersmeer til en hel dag med stekende sol og over 32 graders varme. Og konsekvensen av dagens hetebølge måtte selvfølgelig bli - senere på kvelden - en skikkelig storm som fikk mastene til å krenge og skapte betydelige ødeleggelser i Amsterdam-området før den traff havna hvor vi lå: Lemmer, på nordøstsiden av Ijsselmeer.

REDNINGSAKSJON. Her lå vi bak de svære historiske skutene som nederlendere kaller "bruine vloot" (den brune flåten). I le av dem og godt fortøyd langs med andre båter, målte vi vind rundt 25 sekundmeter og bøttevis av regn med lyn som lyste opp hele Ijsselmer som om det var dag. Ute på innsjøen, hvor dybden er 2-4 meter, fikk båter som lå på svai, skikkelige vanskeligheter, noen sendte til og med Mayday-meldinger på VHF.
Vind mellom 28 og 50 knop blåste så godt som i en halv time, og natten deretter bød heldigvis på litt svalere temperaturer.

HYGGELIGE NEDERLENDERE.

GillesWilly og Ton Gilles fra byen Urk (uttales Ørk) på østsiden av Ijsselmeer.

På Helgoland møtte heldige AVVENTURA et hyggelig par fra byen Urk på båten HORUS: Ton og Willy Gilles. HORUS er en flott 37 foter designet av Koopmans, og hennes hjemhavn er Urk, som ligger ved den østlige bredden av Ijsselmer, den store innsjøen som du krysser for å komme til Amsterdam fra innlandet.

Ton og Willy tilbød AVVENTURA både kart over kanalene og mulighet for å følge etter dem på vei hjem. Vi samtykket med stor glede og lærte masse om deres kultur. Vi valgte å glemme seiling på havet til tross for gunstig vind som ville blåst oss i riktig retning for å oppleve noe unikt. Dette ble langturens hittil flotteste eventyr, ikke mins takket være det uforskammelig nydelige været som ga hele turen et uvanlig sydlandsk preg.

EMBLEMS ANBEFALING. Turen på kanalene er for øvrig noe som flere langturbåter har anbefalt oss, blant annet langturbåten EMBLEM, med skipper Morten Berg (på langtur i 2008-09). Han lånte AVVENTURA sitt hefte fra ANWB med sluseåpinger og masse informasjon på nederlandsk (bruk Google Translate for å oversette hvis ikke du forstår dette språket, som er så lik det norske). Vi takker Morten og Bente Berg for inspirasjonen og støtten. EMBLEMs blogg, sammen med ESCAPE sin, har vært gode informasjonskilder for å planlegge denne delen av reisen.

MED STÅENDE MAST. Når du forventer motvind i Nordsjøen utenfor

KanalerBroer over kanalene passerer du masse av.

Nederland og ønsker likevel å reise på trygg og behagelig måte uten å trosse naturkreftene, er det spesielt lurt å velge å seile innaskjærs på kanalene, som nederlenderne har bygget gjennom flere århundre. For et verk!

Staande Mast Route heter hele strekningen som seilere kan benytte seg av uten å ta ned masta. Den starter fra Delfzjil (uttalelse: Delfseil) og gjennom Leuwaarden, Lemmer, Ijsselmer/Markermer, Amsterdam og Vliessingen leder den deg ut i Nordsjøen igjen like før grensa til Belgia. Du kan også velge å gå på deler av hele ruta, som mange norske seilere gjør, for så å seile på havet igjen uten å farte rundt på vannveiene i flere dager.

En Texelse Blazer (med TX på seilene) er en karakteristisk flatbunnet båt fra øya Texel.

PLANLEGGING. Det å seile i kanalene kan være litt stressende til å begynne med og krever å sette seg godt inn i strekningen. Elektroniske kart dekker vanligvis også denne strekningen på Nederlands indre vannveier. Materialet for å planlegge turen er stort sett på utenlandske språk. Boka Inland Waterways of the Netherlands fra Imray (kan kjøpes i Norge hos Nautisk Forlag eller på internett hos Play.com/Amazon.com) fant vi spesielt interessant. Ellers finner du ulike publikasjoner på nederlandsk utgitt av ANWB (tilsvarende NAF i Norge), blant annet et hefte om Staande Mast Route og et flott kart (Vaarkart Nederland, som oppdateres hvert år med sluse- og broåpningstider). En annen mulighet er å få informasjon fra de lokale i havnene du besøker.

BROER- OG SLUSER. Heftet og kartet, som medlemmene i ANWB kan få, kan også kjøpes i båtutstyrsbutikker. Vår opplevelse er at det ikke er strikt nødvendig å studere broenes åpningstider i detalj. Når du kommer til broene, som er utallige, venter du på at lyset blir grønt. Lyser det rødt, vet du at du må vente og at båtene på den andre siden har forkjørsrett. Lyser det rødt og grønt samtidig, kan du forberede deg til å passere fordi du har rett til å kjøre først.

Slusenes åpningstider er det derimot best å sette seg inn i. I slusene kan du forberede lange liner for å kunne kompensere for vannets høydeforskjell etter hvert som det varierer og følge med personlig ved å holde tauene i hendene og stramme/slippe dem etter behov. Før slusene er det ofte påler du kan fortøye ved. Unødvendig å fortelle at det er viktig å ikke bli tatt av strømmen når vannet eventuelt slippes ut av slusen.

FORKORTET VERSJON. AVVENTURA valgte å ikke kjøre hele strekningen, men å starte kanalferden sin fra Lawersoog, litt lengre vest enn Delfzijl.

KanalerUtsikten fra båten på Lauwersmeer.

Seilasen hit fra Helgoland er lang. For oss ble det en rask motorseilas på rom slør/platt lens: totalt 85 nautiske mil på under 12 timer for å rekke sluseåpningen kl. 2000. Slusen åpnet ikke likevel! Videre i kanalene kom vi til Lauwersmeer, en innsjø i et flott landbruksområde, og så til Dokkum, Leuwaarden og til slutt Lemmer, en kjempekoselig, liten by med masse sjarm.

KanalerSlusen ved Lauwersoog, med påler for å fortøye midlertidig og vente på åpningen.

Slusen i Lawersoog åpner enten kl. 7 om morgenen eller klokken åtte om kvelden. Du kan vente på åpningen like utenfor slusen i en velutrustet marina hvor du fortøyer med baugen til brygga og akterenden på påler. Det er ikke lurt å ankre opp like utenfor; husk på at tidevannet skaper strøm, enkelte arealer blir helt tørre og vannmassene i bevegelse får båten til å vri seg. Det er mulighet for å ligge på svai etter slusen også, der tidevannet ikke skaper problemer.

HAVET ENDRER FOROLDENE. Innløpet til Lauwersoog foregår i en lagune som delvis blir helt tørr ved lavvann (sandbankene er grønne på Navionics kart). Leden fører deg inn bak øyene som omringer Waddenzee, et område hvor lavvanet blottlegger store områder som blir kalt brakkzand på nederlandsk. Veien inn er godt merket, men - igjen - ikke stol bare på kartet hundre prosent. Hvert år blir nemlig lateralmerkene flyttet litt på grunn av forandringer i havbunnen som skyldes stormer. Merkene er utstyrt med radarreflektor på toppen, det hjelper kanskje ved nattseilas. Ellers bør du sjekke med en kraftig lyskaster. Det er viktig å holde tunga rett i munnen og om dagen bør du følge med ved å bruke kikkert, eventuelt, hvis ikke du kan følge etter en nederlandsk båt tsom er lokalkjent.

GIKK PÅ GRUNN FLERE GANGER. Dybden i kanalene er veldig varierende:

KanalerHORUS fra Urk ledet oss på Lauwersmeer i morgentåka.

På den nyeste delen av Staande Mast Route mellom Leuwaarden og Lemmer er dybden ofte rundt 3-4 meter, men ellers vær forberedt på å subbe på den gjørmete bunnen på flere deler av strekningen hvis du har en båt som stikker 1,9 meter som vår. 0,0 under kjølen er en vanlig opplevelse på denne turen, du jubler når du får 0,1! Men bunnen er som sagt ikke farlig og båtene som pløyer veien foran deg skaper litt bedre forhold. Båter som stikker over 2 meter bør tenke seg om to ganger før de seiler i kanalene…

En dame med en liten tresko hengende på en fiskestang tar imot broavgiften vi puttet i skoen.

BROBETALING. Betalingen ved enkelte broer skjer ved å stikke inn beløpet i kontanter (forbered masse euromynter) i små, karakteristiske tresko som brovaktene slenger mot deg ved hjelp av en slags fiskestang mens du står på båtens dekk. Det hele er helt genialt. Det å legge inn noen mynter i disse fargerike treskoene får et utrolig folkelig preg. Dessuten betaler du svært gjerne for et storslått verk. Tenk hvor mye arbeid nederlenderne har lagt i å bygge opp sitt land - ved å trosse tidevannsstrømmer og stormer. Og i tillegg har de spredt vannet gjennom polderne og åkrene gjennom dette utrolige kanalnettet, som brukes ikke bare til landbruk, men også til vannaktiviteter om sommeren og til skøyting om vinteren.

FANTASTISK OPPLEVELSE. Den morsomste delen av strekningen fra Lauwersoog til Lemmer var den første delen fra Lauwersoog via Lauwersmeer til Leuwaarden.

KanalerBirdaard, med sin karakteristiske vindmølle og masse gamle, koselige hus ved kanalen.

I Birdaard måtte vi fortøye og stoppe en halv time for å la de små solcelledrevne båtene fra Frisian Solar Challenge suse forbi. Dette er et race som foregår over flere dager på Frislands vannveier. Båtene har ulike fasonger og blir heiet frem med stor iver av seilere, båtturister, fotgjengere og syklister som samler seg langs strekningen. Det hele er veldig stemningsfullt, spesielt når du tenker på at rammen rundt racet er gamle ærverdige hus og karakteristiske bondegårder samt masse koselige mennesker som hilser og smiler fra kanalbreddene.

Mer om Staande Mast Route, seiling over motorveier, blant åkre og gjennom gamle og moderne byer samt litt om Frisian Solar Challenge vil du kunne lese i et av SEILmagasinets neste utgaver.

Se for øvrig et omfattende bildegalleri nedenfor...

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen