Søk i arkivet

Langturseilere 2010-11Feller og fryd i Den engelske kanal

Lær å unngå fellene og nyte de positive sidene ved Kanalen...

OVERFALLS. Det er ingen overraskelse at grunneområder kan by på ubehagelige opplevelser. Men i Den engelske kanal, med de sterke strømmene som dominerer seilerlandskapet, kan det bli mer utfordrende enn man tror. Minnet om ESCAPE sitt møte med Needles Channel (like nordvest for Isle of Wight) i fjor var fortsatt i bakhodet mens AVVENTURA seilte fra Dover til Brighton i går.

Skipper Tom Gabrielsen illustrerte tydelig i et spennende blogginlegg hva man kan forvente av områdene som heter "overfalls". Plutselig ble båten hans truffet av en brytende bølge mellom dekk og første saligshorn. Og da sneiet han bare forbi et av disse områdene!

Flere steder ved den engelske sydøstlige kysten er merket med "overfalls". Det står tydelig på de engelske Imray-kartene (merket med ord og med små bølger). C-map rapporterer om overfalls ved å bruke et lite symbol som ser ut som en spiral. Navionics merker dem som "shoals".

HOLD DEG UNNA! Overfalls har vi heldigvis ikke opplevd selv, men vi har forstått hva det er: uforutsigelige brytende bølger.

Et godt råd til deg som skal seile i disse områdene er å identifisere grunnene og holde deg godt unna områdene, og det er mange av! Også rundt kappene - som Dungeness og Beachy Head - kan det bli ordentlig tøft hvis vind og strøm krangler med hverandre. Hele området like sørøst for Beachy head, Royal Sovereign, er veldig grunt og passasjen mellom grunnene og en "restricted area" (mudret område) er ikke så bred.

Mye mer utfordrende er det ved Needles Channel, hvor strømmen kan komme opp i 4-5 knop (noen har opplevd enda mer) og vinden og strømmen - hvis fra feil retning - kan drive båten mot "The Shingles", en grusbank hvor flere fartøy har havarert. Passasjon mellom grusbanken og en undervannsrygg (The Bridge) som er en fortsettelse av de hvite klippene du ser over vann (Needles) er veldig smal og foregår som sagt mellom "overfalls". Det er godt illustrert i et interessant dokument fra UK Hydrografic Office om grusbanken "The Shingles".

Boka "Solent Hazards" av Peter Bruce illustrerer for øvrig ganske tydelig hvilke utfordringer du kan møte i tilfelle feil værforhold. Ellers utgjør Reeds Nautical Almanac en uendelig kilde av nyttig informasjon og, hvis det ikke skulle være nok, kan du også skaffe deg The Shell Channel Pilot.

Uansett vær, må du være forberedt på å bruke livliner og vester når du seiler i the Needles Channel, for sjøen kan bygge seg opp uansett vær, sier Peter Bruce i boka.

Vil du vite mer om The Needles Channel/Nort Channel, kan du lese her nyttige tips for å seile vestover mellom Isle of Wight og kysten av Sør-England.

Seiling i Kanalen: Du blir dus med lavtrykkene...

GRUNN SJØ. Dybdene i hele Den engelske kanal er ikke noe å skryte av. Og ITZ-området (Inshore Traffic Zone, det vil si kystnavigasjonssonen som fritidsbåter skal holde seg til) er ikke så bred ved enkelte punkter. Ved Dungeness, kappet like vest for Dover, går den store leden hvor skipene pløyer havet, kun 3 nautiske mil fra kysten. Her blir det også utslipp fra et atomkraftverk å passe seg for - og masse fiskeredskap.
Utslippene kan skape turbulens i vannet i tillegg til strømmen som er forårsaket av tidevannet. Hvis du er så uheldig at du også får en ugunstig vindretning og styrke, sier det seg selv at du må passe deg virkelig og må prøve unngå å gå for nært land. Vi opplevde heldigvis rolige vindforhold i går, men strømmen setter ganske sterkt.

VINDDREININGER. Grunnene utenfor Beachy Head og Eastbourne (Royal Sovereign) er merket med en enorm fyrlykt som vi nesten trodde var en plattform, sett i det fjerne. Vi forsto etter hvert hvorfor. Der også var det et område merket med "overfalls"... Og jeg hadde satt en waypoint like ved!!! Den ble selvfølgelig slettet og endret) At det ligger mange vrak rundt omkring er ikke spesielt oppløftende heller!

Veldig deilig å passere dette området med kun 5-6 sekundmeters vind, men like før kappet ble det en plutselig vinddreining og -økning. Ingen overraskelse, egentlig, men dog...

EN FRYD. Seiling i Kanalen byr også på flotte naturopplevelser: delfiner som svømmer etter båten, fugler som styrter i sjøen etter fisk som om det var raketter, de blendende hvite klippene ved både Dover og - lengre vest - ved Beachy Head og "The Seven Sisters", som styrter rett i havet mellom kappet og Brighton. Hele området (Kent og Sussex) er historisk veldig interessant.

Dover Castle, fra 1198, også kjent for sine tunneller som er bygget inne i klippene.

I Dover er et besøk på slottet sterkt anbefalt. Det er som å stupe i fortiden og lære mye om hvordan byen opplevde ulike kriger og kontakten med kontinentet.

LA DOLCE VITA. Vi ble anbefalt å besøke Eastbourne av en hyggelig havnearbeider i Dover, men etappen hadde blitt for kort, så det ble Brighton istedenfor... Her er det sommer og sol blandet med skyer og regnbyger. Men selv om det regner, er det nokså varmt i Sør-England. Folk kler seg sommerlig, det er et mylder av turister på "Brighton Pier", på den flotte Pavillion (sommerresidensen til George IV, nå kommunal eiendom) og i sentrum av byen. Brighton teller 300 000 innbyggere og er sørkystens største sjøferieby.

Brighton Pier, i sentrum av byen.

DEILIGE FRANKRIKE. På den andre siden av kanalen lokker kysten av Frankrike, med sine delikatesser, deilige små øyer, god vin og livsglede.

Her er det mange norske seilere som nyter livet nå. LEAHNIS og HONNINGPUPP er nå i Normandie/Bretagne og seiler sydover. SERENITY har allerede nådd Spania og overstått seilasen over Biscaya med glans. For en fantastisk følelse å nyte sommeren etter en slitsom seilas.

Om ikke så lenge er det også vår tur. Det kribler i magen ved tanken...

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen