Søk i arkivet

Langturseilere 2010-11Et annerledes eventyr

Bli kjent med Espen og May Linn på SY MAGGIE på en drømmeseiltur fra Norge til Nord-Spania.

LEV LIVET MENS DU KAN. Følelsen av at livet går fra deg mens du sitter ved et skrivebord, var vanskelig å håndtere. Dermed ble det jordomseiling på Espen Krag, årgang 1979, og May Linn Mæhle, født i 1985. Han fra Farsund, "Norges beste gjestehavn 2009", og May Linn fra en bondegård i Årdal i Ryfylke. Begge unge og eventyrlystne.

Godt med is, men det kompenseres med en treningstur like etterpå... (Foto: SY MAGGIE)

Espen har erfaring som optimist- og turseiler på foreldrenes båt, mens May Linn innrømmer med stolthet at hun før turen var helt grønn under seil:

- Utenom en tur til Ålborg med skoleskipet ”Sørlandet”, har jeg aldri satt mine bein i en seilbåt. Heldigvis lærer jeg som regel fort, så satser jeg på at kunnskapene og erfaringene kommer ”reganes på ei fjøl”, forteller May Linn om seg selv på MAGGIEs blogg.

Det sier mye om disse unge seilerne: De er uredde, en forutsetning som er vesentlig for å ta spranget og dra på langtur. Og de er desidert komfortable på bøljan blå.

EN ANNERLEDES TUR. Nå ligger de trygt i havn i La Coruña, Galicia (Nord-Spania), men for bare noen få dager siden surfet de på bølgene i 22 sekundmeter for å komme inn i denne havna - på platt lens. Og nøt det. Turen de har hatt har dog ikke bydd på storm hele tiden. Snarere tvert imot!

Espen og May Linn nyter sol og varme på Helgoland (Foto: SY MAGGIE)

- Vi har seilt på H (les: høytrykk) hele tiden siden vår avreise fra Farsund. Og strategien har vært å ta lange etapper med nattseilaser og så ligge flere døgn på samme sted og bli kjent med det, forteller Espen.

Slik har de unngått å rote seg bort i flere hindringer enn nødvendig: fiskegarn, tidevannsstrømmer og -virvler langs kysten, spesielle innseilingsforhold i ulike marinaer hvor kursen må studeres på forhånd for ikke å bli tatt av strømmen og havne et helt annet sted, etcetera, etcetera...

TIDEVANNETS UTFORDRINGER. Vel, så lett har det ikke vært likevel, men seilasene har foregått delvis i roligere forhold enn de fleste har opplevd, siden vinden løyer om natta - og den dreier mer fra nord.

- Vi har seilt langs ledene og krysset dem kun ved behov, så skipstrafikken har ikke bydd på for store utfordringer. Men tidevannet har vi lagt godt merke til, forteller Espen.

- Tenk på at vi måtte krysse med motor og storseil i Dunkerque for å komme oss ut av havna i motstrøm. Vi seilte i kanalen, som er bare 150 meter bred, så det ble mange slag!

Også i sundet før Golf du Morbihan i Nord-Frankrike opplevde de veldig sterk tidevannstrøm, men denne gangen i gunstig retning, så der slo MAGGIE sin fartsrekord: 12,5 knop.

- Det var rett og slett som å seile i en elv, poengterer May Linn.

Se videoen om opplevelsen som de har lagt ut på Youtube.

KJERRINGA MOT STRØMMEN. MAGGIE valgte ellers en rute "mot strømmen" over Biscaya, heldigvis kun i overført betydning. Istedenfor å lytte til Jimmy Cornells råd om å krysse bukta fra enten Irland eller Falmouth/Brest, seilte de til Brest og så fortsatte de med sine lange etapper langs kysten av den atlantiske bukta med kun en lang strekning på havet: fra La Turballe til Bilbao.

De har dermed blitt bedre kjent med den spanske delen av Biscaya, noe de fleste hopper over. I fjor ble det vel å merke noen langturbåter som valgte øyloffing ved kysten av Normandie og Bretagne: for eksempel DUFFEN, RONJA og BLUE VOYAGER. Men de seilte over dammen fra like sør for La Rochelle, som også HONNINGPUPP gjør i år. Disse har for øvrig akkurat kommet til Guijon i Nord-Spania.

EN DRØMMESEILAS. Biscaya-overfarten fra La Turballe til Bilbao ble velsignet med lette vinder fra vest, nordvest og så fra øst. Faktisk var det helt vindstille i perioder.

Gøy å bade i Biscaya! (Foto: May Linn Mæhle)

- Biscaya-krysset husker vi som en drømmeetappe. Vi fikk til og med badet, sier May Linn.

- Det var det fineste blå vannet vi noen gang har sett, tilføyer Espen med begeistring.

Grensen mellom den grunne og den dype delen av Biscaya la de dermed ikke merke til i det hele tatt, mens alle andre seilere har opplevd mer rotete sjø med krappere og rotete bølger akkurat der.

Delfinene underholdt og sjarmerte dem flere ganger under turen.

FJELL I SIKTE! Turen til Nord-Spania var som å komme tilbake til Norge: store fjell rett i havet! Flotte fyr å skimte fra havet flere steder... Og prisene var også ganske "norske":

- Marinaen i Bilbao var den dyreste av alle de vi har hørt om: 50 euro per natt, inkludert muligheten til å vaske tøy. Derfor vasket vi ALT vi kunne der, forklarer Espen og bryter ut i en stor latter.

Espen poserer foran Guggenheim Museum i Bilbao. (Foto: May Linn Mæhle)

Byen var fin, den har en godt skjermet havn med en litt vrien innseiling ettersom den ene bølgebryteren ligger under vann. Men den er godt merket og selvfølgelig står den på kartet også. Restauranter, båtbutikker og livet i Bilbao falt i smak.

- Trenger du å fikse båten, er Bilbao en fin havn å besøke, er Espens råd.

VIVA L`ESPAÑA! De følgende etappene ble litt kortere for å oppleve denne regionen på nært hold. For å kompensere den høye prisen i Bilbao, overnattet de hovedsakelig på svai og brukte jolla for å besøke byene.

Et flott fyr ved Santoña. (Foto: SY MAGGIE)

Til Santoña var det bare 22 mil. Her opplevde de en ekte spansk ferieby, med mye kiting og mulighet for å dykke. Selv holdt de seg til snorkling denne gangen.

Videre til Ribadeo ble 149 nautiske mil tilbakelagt. Her ankret de opp i havgapet og svellet ble litt forstyrrende. May Linn rodde mot land alene om morgenen og opplevde mostrøm på vei tilbake til båten. Det ble en litt tøffere tur enn hun trodde: totalt to timer! Spenningen på en langtur skapes ikke nødvendigvis mens du er under seil!

MAGGIE ligger fortøyd ved Viveiro, synlig like til venstre for den lille øya. (Foto: SY MAGGIE)

Til Viveiro var det bare 33 nautiske mil: de fikk seg en ankringsplass foran en flott sandstrand, nøt byens strandpromenade og fikk besøkt byens supermarked for å proviantere litt.

Fra Viveiro til La Coruña ble det 58 nautiske. Seilasen foregikk i fin bris på 8-9 sekundmeter, men akkurat innseilingen til la Coruña ble heftig: 22 sm, som tidligere sagt. Heldigvis i medvind, så de lot bare seilene stå og båten taklet det fint.

UTFORDRINGER OG OPPLEVELSER. Under denne spennende reisen har den største utfordringen for nykomlingen May Linn vært å takle tåka og en vrimmel av fiskebåter utenfor Brest.

En delfin hilste med finnen. (Foto: SY MAGGIE)

De største opplevelsene har delfinene sørget for, de karakteristiske fyrene ved den spanske kysten og de fantastiske, rølige fjellene i Nord-Spania. Det at de ikke møtte andre nordmenn der, gjorde stedene spesielt eksotiske.

For å planlegge og studere ruta så langt har paret kun brukt Reeds Nautical Almanac. Den inneholder nok informasjon for å sette seg inn i havne- og innseilingsforhold og gir ofte nyttig info for å planlegge lengre etapper hvor forholdene er litt spesielle. Ellers bruker mannskapet på MAGGIE Grib-filer og har følt seg komfortable med det.

Se rutevalget til SY MAGGIE på kartet nedenfor.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen