Søk i arkivet

Atlantic Rally for Cruisers 2010Et av seilerlivets store øyeblikk

Hele den norske seilerflokken i Atlantic Rally for Cruisers ble invitert om bord på GODOT!

DRØM ELLER VIRKELIGHET? Møtet med Godot var søndagens høydepunkt for de fleste ARC-deltakerne fra Norge i Las Palmas. Alle nordmenn fikk invitasjon til «åpent hus» på GODOT etter ARC-ens åpningsparade (les egen artikkel og se bilder her). Godt og vel 65 gjester, nesten hele den norske ARC-deltakertroppen, samlet seg på Pål Fevangs Swan 66. Skuta tålte det uten problemer, utrolig nok. Vertinnen, Anne-Mette Rimstad, syntes det var kjempegøy med så mange gjester og måtte ta bilde av skoene som lå igjen på brygga. De var usedvanlig mange! Det ble altså rekordbesøk på GODOT søndag.

Man måtte klype seg i armen for å sjekke om det hele var virkelig mens man sto på fordekket og iakttok smykket.

- Jeg må selv klype meg selv i armen av og til, sa Pål Fevang med et beskjedent smil.

REGATTAMANN. - Atlanterhavseilasen blir en kosetur. Dette blir ingen regatta for oss, sa Fevang, som skal seile Atlantic Rally for Cruisers sammen med sju andre seilere, noen med regattaerfaring, noen absolutt uten.

Han kom til Las Palmas forrige uke etter å ha tilbrakt cirka ett år i Middelhavet, der han deltok på flere kjente regattaer – blant annet i Swan Cupen - i både Spania, Frankrike og Italia.

I Karibia skal han delta på flere kjente seilaser og – hvis alt går etter ønskene – vil Stillehavet bli neste etappe.

Stillehavet lokker også GODOT.

SMITTSOM SEILGLEDE. Han utstråler glede fra alle porene. Det er en fryd å høre ham snakke om sine erfaringer og om gulljenta si, GODOT. Hans latter er smittsom, og engasjementet hans gjør hvert eneste ord som kommer fra hans munn, til en energibombe.

- Dette er mitt hjertebarn, fortalte han mens han viste gjestene rundt på skuta og påpekte ulike detaljer ved båten som får enhver seiler til å måpe og sikle.

EN LEKKERBISK. Ikke så langt fra føttene våre reiste en 30 meters mast seg med tre salingshorn. På det første overvåker et dag- og nattkamera eventuelle hindringer som kan true seilasen. Slik får Pål utkikk ovenifra, uansett lysforhold... Dekk, mast, 3-speeds-vinsjer, bom med downlights, spribom på 30 kilo - alt i karbon, er noen av de mange lekre detaljene som de norske turseilerne så på GODOT.

GODOTEn av karbonvinsjene i cockpiten til GODOT.

En stor vinsj på fordekket brukes blant annet til å fortøye båten... Skuta er nemlig så tung at ingen mennesker ville klare å bruke egne krefter for å dra hele baugen mot en kai ellers. Samme vinsj brukes også til å justere preventeren. Den ene spinnakeren måler 360 kvadratmeter...

KREVER STORT MANNSKAP. På fordekket står det vanligvis tre fra mannskapet: en i baugen, en midt på og en ved masta. Alle tre må jobbe for å berge spinnakeren og eventuelt heise en annen samtidig når det gjelder å redusere eller øke seilarealet under regattaer...

For oss seilerturister var besøket på GODOT like spennende som å lande på en helt annen seilerplanet. Det som imponerte mest var den jordnære og hjertelige gjestfriheten til Pål og hans makker Anne-Mette, som åpnet GODOT for sine landsmenn for andre gang på tre dager. Det var en usigelig spennende opplevelse for både barn og voksne.

GODOTOgså lille Leah fra LEAHNIS koste seg på GODOT.

Det morsomste var å høre Pål fortelle om ulike regattaer han og hans racing crew har deltatt på med GODOT.

- GODOT har fullt mannskap når vi er 20, men det går an å seile regatta også med bare 16 personer, sier han.

- Med bare åtte personer seiler man shorthanded...

RALLY ELLER REGATTA? Atlantic Rally for Cruisers er et arrangement for turseilere, som det flere ganger er blitt påpekt i tidligere artikler, men man kan også melde seg på i racingdivisjonen. Ingen av de norske båtene konkurrerer her, imidlertid. Nordmenn ønsker å krysse Atlanteren for å nyte opplevelsen, først og fremst.

Ånden i turgruppen er noe helt annet enn i racingdivisjonen. Tyngden på båtene er tilsvarende høyere. Båtene er ikke ribbet for enhver komfortgjenstand.

Regattaerfaring eller ikke, seiler man for å oppleve havet og utfordre seg selv på en annen måte enn hjemme eller på baneseilaser.

Anne Mette og Pål fra GODOT.

EN KONKURRANSE LIKEVEL? En liten dose konkurranseinstinkt er uansett til stede også hos amatørseilerne - hos noen, om ikke hos alle.  Det gir anledning til å spøke og erte hverandre godmodig. Alle vet likevel at dette i utgangspunktet ikke er en konkurranse, og at man seiler sammen for eventuelt å kunne hjelpe hverandre på havet om nødvendig, slik faren til ARC, Jimmy Cornell, ønsket.

Man vet også at utgangspunktet er høyst forskjellig fra båt til båt: Noen båter har kun to voksne foreldre som seildyktig mannskap (mer om det i en egen artikkel), andre får seildyktige gjester eller venner som støtte. Noen har vindror, andre kun autopilot, andre igjen satser kun på håndstyring. Noen har en beskjeden seilgarderobe, andre har gått til innkjøp av parasailor, stormfokk, tryseil, etc...

ET FLOTT FORUM. Som det skjer i andre idretter – tenk for eksempel på Vasaloppet, Birkebeinerrennet og alle andre lange turrenn – er ARC-en et unikt forum hvor amatører og aktive idrettsutøvere kan ha kontakt med hverandre og utveksle erfaringer.
 At regattaseilere også deltar ved siden av turseilere, føles ikke som "urettferdig", snarere tvert imot. Det er ikke en eneste turskipper som ikke er nysgjerrig på hvordan man kan bli bedre på seiltrimming. Av regattaseilerne får man nyttige tips, og det gjør atmosfæren enda mer spennende. Dette spesielt når «regattatullingene», som Pål Fevang definerer seg selv, er så hyggelige og jordnære som ham. Da sprer de interesse og kjærlighet for denne idretten. Velkommen skal de være!

Se flere inntrykk fra møtet med GODOT i bildegalleriet nedenfor.

GODOTOgså damenesyntes at møtet med GODOT var en usedvanlig spennende opplevelse.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen