Atlantic Rally for Cruisers 2010

Nå lytter vi på Radio Norge!

Det er mange av dem ute på Atlanterhavet, norske båter. Og de snakker sammen. Ustanselig.

Tre rapporter fra Atlanterhavet i dag:

Vi lytter til Radio Norge

Denne ARC-en ser ut til å bli en tålmodighetsprøve. Vinden har variert mye både i retning og i styrke og blitt ettertraktet vare.

Hele seilingsområdet skal være ødelagt av lavtrykk. Vi seiler sydover for å unngå sterk motvind.

I går kveld, da vi ventet minkende vindstyrke, blåste det istedenfor opp til 20 knop. Det resulterte i en heftig kryss i bekmørke i flere timer, med økende bølger og nokså fin fart. Ikke noe måneskinn før langt ut på natten.

HUMPETE. Det å sove i lugaren forut føles omtrent som å være på Tusenfryd. Humpete og bråkete med bølger som slår. Etter hvert ble vinden nesten helt borte og miljøet om bord ble mer levelig.

Nå plasker vi fremover i 4–5 knop, har brukt motor i omtrent 50 minutter totalt i de tidlige morgentimene (av ren fortvilelse) og har heller seilt sakte. Den lave farten medførte turens største bytte: en svær dorado på godt over en meters lengde. Dette etter at vi fisket en dorado til i går. Det blir flere fiskemiddager fremover!

VHF KANAL 69. Ellers synes vi det er koselig å ha både FANTELIV, SARA, SJARMEN og – lengre frem, OCCASIONE i nærheten. På VHF kanal 69 er det mye norsk prat midt på dagen. Barn og voksne «chatter» om fiskelykke, kurs og posisjoner, vær og vind. »Den norske armadaen» er ganske samlet, virker det som. ARIES bakte skillingsboller i går, SJARMEN fikk en stooor dorado, det samme meldte Pernillle Hartvigsen om bord i JAZZ. Alle nyter livet på havet uansett vind...

VHF-kanal 69 er i ferd med å bli ekte Radio Norge!

AVVENTURA

Finn 3 feil!

Vi seiler over Atlanteren på kryss. Det er overskyet og at vi må helt ned til Syd for Kap Verde for å finne passatvinden! Finn 3 feil. Dette er helt utrolig!

Men – det siste døgnet har vi hatt en kjempeseilas. Godt med vind på en fin kryss, flatt hav og litt skyer som gjør at vi overlever om bord. FANTELIV går som et tog under slike forhold. I morgentimene måtte vi starte motoren, for da var det helt slutt på vinden og vi drev i 1,9 knop. Vi hører på VHFen at noen allerede begynner å snakke om å dra innom Kap Verde for å fylle diesel. Vi norske båtene som bruker Frivind, stoler på ham og avventer situasjonen fra dag til dag.

FISK, FISK. Akkurat nå ligger det seks båter innenfor synsvidde og et stort antall på VHF. Vi som trodde vi skulle være alene her ute. Men, når en av båtene fikk trøbbel med styringen i natt, er det godt å kunne si i fra til andre på VHFen og vite at vi ikke er langt borte.

Praten går rundt hvem som har fått fisk, hvor stor og hvor mange. Her om bord blir Mats mer og mer frustrert, for her kommer det ingen fisk.

SKOLESTART. Vi begynte så smått med skole igår. Prøver å komme igang igjen slik at vi har  noe å gå på når vi kommer frem til Karibia og kan ta juleferie.

I natt kom månen opp først noen timer etter at det var blitt mørkt. Og frem til da, er det så utrolig mørkt! Ingen forskjell på himmel og hav. Da høres bare suset fra havet og vinden. Deilig å bare kjenne bevegelsen i båten, men ikke se det. Det gir en helt spesiell følelse, og en helt spesiell følelse av fart.

FANTELIV

– Vi stortrives på havet

På morgenen i går hadde vi variabel vind og det gikk litt tregt. Litt etter klokka 13.00 kom vinden; 7–10 knop fra NV og vi fikk fin seiling på 6–7 knop.

Selvom det gir omkring 90 graders sann vindvinkel, bidrar fartsvinden til at relativ vindvinkel ble omkring 45 grader, så det føltes som å krysse.

Vinden økte på litt utover ettermiddagen til 9–14 knop og vi seilte 8–9 knop.

KREVENDE SEILING. Kl 01.00 i natt løyet vinden til 5–8 knop og dreiet over på N. Vi satte gennaker og føler at den gir veldig god uttelling under sånne forhold, med god skjæring ligger vi ikke langt under vindhastigheten. Men det krever trimming hele tiden. Vinden dreier stadig vekk med 20–30 grader og styrken endrer seg tilsvarende innenfor 5 knops intervaller.

Dette er krevende seiling spesielt når det blåser lite. I 04-tiden løyet vinden, nå har vi nesten vindstille, det virker som vinden har dreiet litt over på ØNØ.

Nå er det litt frustrerende vi vil gjerne ha litt grei seilvind.

STORTRIVES. Vi har sett hval flere ganger i dag og flere flotte delfin-show. Det er veldig flott å se når delfinene leker seg foran baugen. Vi stortrives på havet.

Vi er spent på værmeldingen fra Mads (Frivind). Vi har forstått at vi kan få en periode med kryss, og det er jo slett ikke vanlig på denne ruten under ARCen.

Vi ser frem til å komme inn i den normale passatvinden som byr på stabil medvind. I mellomtiden tar vi de utfordringene vi får, og vi er innstilt på å jobbe hardt med trim og seilskift for å få båten til å gå best mulig.

Takk for alle meldinger, veldig greit å høre litt om hvordan vi ligger an i forhold til andre båter. Vi så tre båter i går, i dag har vi ikke sett noen.