Søk i arkivet

Passatsavn!

Atlanterhavet er ikke til å kjenne igjen. Hvor er den gode stabile vinden rundt 20 knop som blåser svellet i vår retning?

Både AVVENTURA og JAZZ venter på passaten:

Apokalyptisk stemning

Minnene fra ARC 2006 våkner innimellom, og det er lett å la seg friste til å sammenligne, selv om det er feil å gjøre det.

Vi kan tross alt ikke klage! Vi er endelig i en vind som ligner på passaten, i en svakere versjon. Svellet fra lavtrykkene nord for oss kommer imidlertid fortsatt fra nordvest og krangler litt med bølgene som vinden driver lokalt. Og den er så svak at farta på platt lens er nokså ubetydelig. Følelsen er at vi plasker rundt på havet uten mål og mening. Slik er det noen ganger...

Vi seilte rett mot grumset...

IKKE INNBYDENDE. Hele natta har vi seilt med vinden på styrbord halser så lavt det lar seg gjøre, med rev i storen for å takle eventuelle sterke byger. De har foreløpig uteblitt. I går kveld seilte vi rett mot grumset: mørke skyer mot vest skjulte sola på vei ned og var slett ikke innbydende. Vi satte PC, satellittelefon og håndholdt GPS i ovnen i tilfelle lynnedslag.

STJERNER OG MOTOR. Men allerede i løpet av den første nattevakta ble det stjernehimmel og – etter 14 timer med vindstille og motorkjøring – fikk vi litt bedre vindforhold som meldt av Frivind.no. Vi har hatt en moderat fart de siste timene (4,5 - 5,5 knop), ikke noe å skryte av. Ingen følte for å seile med spribom om natta når det er meldt sterke regn- og vindbyger.

Vi skal seile med fulle seile på spri med en gang skipperen står opp og vinden dreier mer mot sydøst. På AVVENTURA, som nå ikke har noen gennaker, seiler man best på kryss, derfor var vi spesielt glade de siste dagene.

WAGNER PÅ KANAL 16! Ellers er det en fryd å se den flotte soloppgangen blant skyene, som skaper et snev av apokalyptisk stemning. JAGEREN seiler nå bak oss, de kalte opp ODA uten å få svar. Og så hørte vi noen spille Wagners «Valkyrie» på VHF-kanal 16! Det sto desidert i stil til landskapet, men vi synes fortsatt at kanal 16 helst bør brukes til annet enn dette, selv midt på Atlanteren. Det er mange båter i området, vi så lanterner i hele natt, så avstanden mellom oss er slett ikke stor!

AVVENTURA

Vi lever som grever

Vi har nå vært 7 døgn i sjøen. 7 døgn som har gått som en fei. Det har jo vært meget varierende vindforhold; fra unnavind der vi har hatt god fart i båten – til forhold der vi har måtte jobbe for å holde fart. Det har blitt endel seiling i svært lav fart. Heldigvis har vi sluppet å gå så mye for motor.

Nå har vi 15 til 20 knops vind fra syd så vi ligger på en kryss. Men forholdene er fremdeles helt ok. Egentlig har vi jo en feiende flott seilas, hvis vi ser vekk fra litt bunnslag i ny og ne. 1 rev i storen og litt innrulling på forseilet.

Det er varmt i luften (29 grader), varmt i sjøen (28 grader) og meget fuktig luft. Vi observerer mye flygefisk og delfiner.

Alle har det bra ombord og alt fungerer. Det nye vindroret (Hydrovane) har nå styrt oss siden i går morges og fungerer supert. Det sparer mye strøm og vi slipper å høre på autopiloten som jobber. Hyggelig å holde kontakten med andre norske båter på VHF.