Søk i arkivet

Atlantic Rally for Cruisers 20100,01 knop er sakte når man skal over hele Atlanterhavet...

ARC-seilerne har svært rolige vindforhold innimellom. Det gir dem tid til ettertanke.

Tid for takknemlighet

Gårsdagens seilas foregikk med fulle seil for babord halser i 5-6 knops fart, med vind fra 140 grader. Det var ordentlig deilig, jeg måtte håndstyre litt for å nyte forholdene. Så dreide vinden og vi satte opp spribommen (fortsatt babord halser) og seilte veldig platt rett mot veipunkt 13 30 N - 36 W.

Dette helt til mørket sank og vinden begynte å dreie igjen fra sørøst. I natt ble det en fin seilas med fulle seil på babord halser igjen, faktisk med bedre vind enn i går og ofte over 6 knops fart.

STILLE OG KLAMT. Det ble mer og mer skyet – og bekmørkt. Ved 3-4 tiden løyet vinden helt, skipperen tok ned seilene og vi gikk litt for motor og litt for bare forseil. Genuæn er lett å rulle inn i tilfelle plutselige byger. Det ble skimtet lyn like nord for oss flere ganger, så all elektronikk som ikke er fast, ble lagt i ovnen. Bikkjevakta bød på squalls like i nærheten, men vi klarte å unngå dem. Ellers er været nå på sitt gråeste. I hele i går var det disig og lummert, himmelen sløret og alt i cockpiten og i båten er veldig fuktig.

SKYFJELLANDSKAP. Skylandskapet er fryktinngydende og dramatisk, det er et syn. Av og til får man følelsen av å seile i en dal omringet av skyfjell. Skyfjellandskapet varirerer fra dag til dag og får fantastiske farger i soloppgangen. Nattseilasen i natt var forvirrende. En meget varierende vindstyrke og skyer lot oss tro at bygene snart ville treffe oss. Men radaren viste ikke noe tegn til regn. Litt ubehagelig å ikke ha månen og stjerner som referansepunkter. Og ganske så nervepirrende å skimte de svære tunge skyene over våre hoder og rundt omkring ellers.

Nå går vi for motor med en tilsynelatende vind fra siden på 3-8 knop (sann vind kan du gjette deg til, Mads... den er veldig svak fra 150 grader).

MÅ BARE NYTE DAGENE. Vel, vi holder ut med jerngenua i gang en stund til. Det går trått mot Karibien i år... Men vi har mye godt å spise i båten og veldig hyggelig selskap av Per og Inger, som er seilervenner fra Leangbukta-gjengen. Vi vet vi ikke er alene i denne situasjonen. Som våre venner fra langturbåten ARIES skrev i en e-post i går: det er bare å lene seg tilbake og nyte dagene. Vi kommer frem når vi kommer frem.

PITSTOP. Enkelte båter har hatt en pitstop på Kapp Verde (for eksempel FRYD). 10 totalt har brutt, blant annet SOLBOLLA. En utenlandsk yacht har hatt problemer med salingshornene og seiler nå med nødmast.

TAKK FOR INSPIRASJON! Når livet går sakte får du mye tid til å tenke og behov for å vise takknemlighet overfor enkelte mennesker som mer eller mindre ufrivillig har motivert deg til å seile. Vi tenker på alle våre gode bryggenaboer. Noen av dem har faktisk besøkt oss i Las Palmas! En spesiell hilsen til Tore og Petter Ringvoll, som også har seilt over Atlanteren og som måtte invitere oss ut til lunsj da de kom på besøk på Gran Canaria. Ellers tenker vi masse på Egil, Halvor, Jon og Kjell, seilervennene fra vår havn som har masse erfaring under seil og på langtur. Vi takker dem for mange inspirerende stunder i marinaen og på fjorden. Uten deres historier og motiverende adferd ville vi kanskje aldri begynt å seile!

TANKENES MAKT. Våre tanker går også til langturvennene fra EMBLEM, familien Berg, som seilte samme vei som oss i 2008. De sendte en veldig hyggelig SMS på satellittelefonen i går. Utrolig koselig!

Og til slutt til vår datter og venninne Cathrine. Hun har tilbrakt to måneder sammen med oss på AVVENTURA på vei ned til Madeira og gledet oss veldig med sin tilstedeværlse. Vi savner deg, Cathrine! Du kan lett forestille deg hvordan vi har det om bord. Hver gang vi drar inn en dorado tenker vi på deg, som avslørte oppskriften for å ha fiskelykke: «Tankenes makt»! Ja, det gjelder å tro på det. Vi får bruke samme teknikk når det gjelder å komme frem til St. Lucia. Og vi får nyte denne spesielle stunden på havet samlet som familie og sammen med våre venner. Den vil ikke komme igjen, så det gjelder å gripe dagen mens man har den.

Posisjon kl 1120 UTC: 14 09 N - 33 42 W
Kurs over grunn: 254 (rett på anbefalt veipunkt 14 N 36 W)
Fart: 4-5 knop
Vind: 3-8 knop fra ca. 150 grader
Bølger: Svell fra sørøst nesten ubetydelig og ellers ganske flatt hav
Vær: grått og j... :-) Bare lave bygeskyer overalt og ellers grått og jevnt skydekke.

AVVENTURA


0,01 knop er veldig lite

I går seilte vi stort sett 240 grader i lette vinder. Utpå dagen dreiet vinden litt og vi fikk en del timer med flott gennaker seiling, god fart i forhold til den lette vinden. På kvelden fikk vi noen squalls, vinden var i ferd med å løye. Vi prøvde å dra nytte av litt sterkere vind i utkanten av squallsene, og det gikk bra helt frem til kl 2200. Da kom det en squall som drepte all vind og farten sank til 0,01 knop. Og det er veldig lite når man skal seile over hele Atlanterhavet!

MOTOR. Så fikk vi noen timer med litt motorkjøring, deretter litt seiling til vi stoppet helt opp. Slik fortsatte det og vi har kjørt motor nesten 5 timer til sammen i natt.

BERGENSK REGN. I 3- tiden nærmet vi oss et nytt lavtrykk og prøvde samme strategi; å få med vinden i utkanten. Dette lavtrykket hadde mer vind å by på, så vi måtte sette 3 rev. Vi fikk også skikkelig høljregn, selv i bergensk målestokk. Samtidig vokste lavtrykket og ble over 12 n mil i diameter. Vi var inne i det i over 2 timer. Men vi fikk da seilt.

Nå smyger vi oss avgårde i 3-4 knop. Vinden har dreiet mens vi var inne i lavtrykket, så nå seiler vi for styrbord halser, samme kurs som i sted.

Kurs siste døgn har vært 240 grader; vi måtte endre kurs for en halv time siden. Vinden var fra 300 grader nettopp, og har akkurat dreiet til 330.

VIND. Håper vinden holder til litt utpå dagen, for da skal vinden med navnet vi ikke lenger tør si høyt komme.

Alt vel ombord.

Posisjon kl 0600 UTC: 13:38.00N 37:26.00W
Kurs: 270
Fart: 3-4 knop
Vind: 330 2-5 knop
Utseilt distanse: 1776nm

SERENITY

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen