Søk i arkivet

Atlantic Rally for Cruisers 2010Nå går det unna over Atlanteren

De norske båtene hevder seg godt i ARC. SERENITY leder klassen og ligger på tredjeplass overall!

Føler at vi nærmer oss mål

Vinden dreiet over på 060 grader litt før 1600, så vi satte gennaker og farten økte med omtrent én knop til litt over 9.

STRØMPE ER FINT NÅR DET VIRKER. Fin seiling hele ettermiddagen og frem til 03.00 da dreiet vinden tilbake til 040 og vi fikk kurs på 250 grader. Litt synd for vi hadde en surf på 13,3 knop like før. Da vi skulle berge gennakeren hadde strømpen kilt seg. Det er ikke lett å se hva som er feil i toppen med hodelykt i bekmørket, så det ble til at vi berget på tradisjonelt vis og dro gennakeren mellom seilet og bommen. Vi får finne ut av hva som er feil med strømpen i morgen. Veldig greit med strømpe når det virker…

Nå er vi tilbake på kurs 275, seiler med fokk og gjør omkring 8,5 knop. Vi merker at vi spiser mil nå, føler at vi begynner å nærme oss mål.

TREDJE OVERALL! Men 887 n mil er selvsagt langt. Vi får høre at vi leder klassen og er på tredje overall. Vi venter spent på neste oppdatering.

Takk for alle meldinger.

Alt vel ombord.

Posisjon kl 0430 UTC: 13:40.07N 045:44.00W
Kurs: 275
Fart: 8,5
Vind: 18-23 knop fra 040 grader
Utseilt distanse 2254nm
DTF: 887 n mil

SERENITY

 

AVVENTURA sluker mil i bygeværet

Det siste døgnet har vi opplevd den flotteste seilasen hittil på hele turen. Vindvinkelen har vært perfekt (120 grader app.) og farta likeså: 7-8 knop ganske regelmessig, oppe i 9,4 én gang (johooo!!).

BYGEVÆR. Vi ble inspirert av de motiverende mailer vi har fått fra SERENITY og ga full gass... Ooops, fulle seil, mente vi! Slik har det vært det siste døgnet, også i natt, til tross for et rev i storen som ble satt for sikkerhets skyld og for å avlaste riggen i noen timer. Det var lurt, for bygene lot ikke vente på seg: de ble fulgt på radaren (hans navn er Reidar, forresten, virkelig en god venn) frem til sola sto opp.

SLUKER MIL. I går kveld ble vi helt henrykt av en fantastisk stjernehimmel. Det er øyeblikk når naturen er så flott at man glemmer å holde utkikk og man bare lar seg forføre av det man ser rundt seg. Den deilige, stødige vinden som får båten til å akselerere og ri bølgene elegant og smidig, føles som en velsignelse. Vi sluker nautiske mil og ser St. Lucia komme nærmere og nærmere. Bare i natt har vi seilt ca. 100 nautiske.

BILLIG DUSJ. I 8-9 tiden i dag ble vi truffet av et større nedbørsområde. Martin og undertegnede hadde vakt. Rullet inn forseilet litt og fortsatt hadde vi 7-7,6 knop... Vi fikk den billigste ferksvannsdusjen på hele turen, uten bruk av poletter/mynter! Eneste ulempe med regnet er at man ikke kan regulere varmen :-)

Ellers går dagene våre i behagelig passiar i cokpiten, masse båtprat og trimming av seil. Ingen av oss gidder å lese, vi bare nyter sjøen, hviler, spiser dorado (den 15. bet på i går kveld) og drikker mye godt (inspirert av livsnyterne på ARIES!).

DE NORSKE BÅTENE GJØR DET BRA. Vi er imponert over alle båtene som seiler med bare to foreldre med barn (FANTELIV, RIKAROS, JAZZ, etc) og gjør det kjempegodt! Det er mye tøffere for dem enn for oss, kan vi forestille oss. Vi ser for øvrig av posisjonene som ARC-en sender hver dag at mange norske båter er blant de første 50-100. Spesielt de i vår klasse (H), som VIKING CRUSADER, SJARMEN og HONNINGPUPP, som har lav handicap, utmerker seg spesielt. Den norske «armadaen», med de to «fregattene» SERENITY og GODOT i spissen, representerer Norge på best mulig måte.

Posisjon kl. 1100 UTC: 13 59 N - 40 24 W
Kurs over grunn: varierende etter vindvinkel, men stort sett rett mot St. Lucia (271)
Fart: 7,6 knop
Vind: 12-19 knop fra ca. 55 grader
Bølger: mindre svell fra nord og ellers hissige, vinddrevne bølger fra øst-nordøst 2 m
Vær: overskyet og byger

En våt squall-hilsen fra AVVENTURA :-)

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen