Søk i arkivet

Atlantic Rally for Cruisers 2010Just for fun

Vil du seile for resultatets skyld, er ikke ARC-cruising divisjonen noe for deg.

EN TRIST SAK. Stemningen på bryggene i Rodney Bay Marina de siste dagene har vært en blanding av glede over å ha bestått atlanterhavsoverfarten i ARC og skuffelsen over påstått motortimejuks hos enkelte båter, noe som har hatt uventede konsekvenser for to norske deltagere. 

Flere båter fra Skandinavia mener å kunne dokumentere at flere deltagere har jukset. Deltagerbåter som har erklært null motortimer, er blitt observert enten med det blotte øyet eller på AIS gjennom å ha like bra eller bedre fart enn deltagere som gikk for motor.

– Dette i samme område – med akkurat like vindforhold, hevder de som står for disse påstandene.

- Men denne saken er vi nå ferdig med, vi skal tenke på julefeiring med våre barn nå, sier Ståle Larsen, skipper på VIKING CRUSADER.

"JUST FOR FUN." SEILmagasinet kontaktet ARC-sjef Andrew Bishop for å høre hans syn på saken. Han mener at Atlantic Rally for Cruisers er blitt tatt for alvorlig.

– Det er trist, innleder Bishop vår samtale med.

– Dette er ingen ordentlig regatta. Det er et rally, en regatta «just for fun». Vil man seile for å få et resultat, må man melde seg på i racingdivisjonen, påpeker han.

– Vi er blitt kontaktet av to norske båter. De har – ikke på offisiell måte – klaget på motortimeerklæringen fra enkelte deltagere. Det var spesielt båten COSIMO det gjaldt, forteller han.

COSIMO er en Hallberg-Rassy 42, de seiler med fransk flagg og har italiensk eier og mannskap. De vant ARC-overall og fikk seier i H-klassen foran VIKING CRUSADER.

REGATTAFOLK. – Vi har snakket med skipperen om bord i COSIMO. Han ble også intervjuet av vår journalist. I både samtalen med oss og intervjuet virket de genuint overrasket over å ha vunnet, og har bekreftet uten å nøle at de ikke har brukt motor. Vi tviler ikke på deres ord. De er for øvrig regattafolk, det fremgikk helt tydelig av deres klær mens de sto på scenen og tok imot prisen, sier Bishop.

– Et regattamannskap på fem, selv med en tyngre og eldre båt, kan få bedre fart enn en tomannsbåt med samme vind, tilføyer han.

Når SERENITY, som også er en regattabåt med et dyktig mannskap om bord, blir nevnt, uttaler han seg ikke.

– Det var for øvrig totalt 38 deltagere i år som ikke har brukt motor, 19 av dem i cruising-divisjonen, utdyper Bishop.

GPS-TRACKING SKAPTE UØNSKEDE KONKURRANSEFORHOLD. I år ble båtene fortløpende oppdatert av ARC om egen lengde- og breddegrad, DTF (avstand til mål) og VMG (Velocity Made Good, en gjennomsnittsfart som viser fremdriften mot mål) i tillegg til foreløpig posisjon etter handicapberegninger. Disse opplysningene ble sendt via e-post via satellittelefon til alle deltagerne mens de var på vei. Det ga følelsen av å være med på en ordentlig regatta. Deltagerne kunne måle seg mot hverandre og ble på den måten mer bevisste egne muligheter.

– Dette er noe som Yellowbrick (GPS-trackingsystemet ARC har valgt) har tillatt, og som egentlig ikke hører hjemme i et rally, sier Bishop.

– Det var en feil å gi så mye opplysning til cruising divisjonen, noe vi prøvde å endre under rallyet – uten hell.

ENDRER SYSTEMET. - Vi kommer til å forandre systemet neste år. Vi skal bare informere deltagerne i cruising divisjonen om lengde- og breddegrad samt distanse til mål. I tillegg skal vi dele ut et papirskjema hvor deltagerne hver dag vil måtte rapportere om antall motortimer, logget distanse gjennom vannet, samt vindstyrke og -retning.

I år måtte deltagerskipperne istedenfor kun oppsummere motortimer brukt til fremdrift under hele rallyet og levere det utfylte skjemaet til ARC-kontoret etter målgang. Hele mannskapet måtte signere for å bekrefte at detaljene stemte.

I ARC’ENS ÅND. Når Bishop hører at norske langturbåter vil samles på Bequia og prøve å videreføre Mariann Palmborgs tradisjon med en ny form for «veldedighetsjul» påpeker han:

– ARC-deltagere har klart å samle 3500 USD som vil brukes til å støtte de orkanrammede på St.Lucia, det bør du få med deg… Og for øvrig, vi har T-skjorter fra St.Lucias turistkontor og fra ARC som vil kunne brukes til en eventuell auksjon for å samle inn penger til folket på Bequia... Værsågod!

Skjortene er nå på vei til Bequia og vil brukes i forbindelse med pengeinnsamlingen på julefeiringen. Alternativt skal det bli julegaver til barna på øya.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen