Søk i arkivet

Langturseilere 2010-11Pass deg for bryggesyke!

Ja, det er den vanligste sykdommen blant langturseilere som har nådd Grenadas nye marina, Port Louis.

"STATE OF THE ART MARINA". Slik beskriver piltoboken Camper & Nicholson Port Louis Marina, som er forholdsvis ny og holder fortsatt på å vokse. Beliggenheten i den beskyttede bukta "The Lagoon" ved St. George`s Town, hovedstaden på Grenada, er perfekt. Kun 10 minutter med drosje/buss fra flyplassen, som ligger syd på øya. Totalt 170 plasser for yachter i alle størrelser, overvåket av vakter døgnet rundt. De største kan være 300 fot lange og 6 meter dype. Flott servicebygg, vaskeri til overkommelige priser - i karibisk forstand - og et greit forhold pris/kvalitet. 38-44 fotere betaler her cirka 220 kroner. Strøm og vann kommer i tillegg.

Marinaen er delt i to: storyachts- og småyachtsseksjonen. Midt imellom ligger marinakontoret, flere butikker, båtserviceboder og restauranten Victory`s Bar, som - akkurat som marinaen - holder på å vokse. I helgen åpnet de pizzeria og snart vil de også tilby lobster på en ellers variert meny med deilige ferske ingredienser. Ikke alle strandrestauranter klarer å skaffe seg ferske kjøttvarer av god kvalitet her i Karibia.

PRAKTISK BELIGGENHET. Utover nærheten til flyplassen, byr marinaen på en meget kort vei til alt du trenger etter flere uker med ankring på svai i øde omgivelser: banker, flere båtutstyrsbutikker, ordentlige matforretninger som selger ferske varer og et fargerikt gatemarked (midt i byen) som selger krydder, frukt, grønt og fisk. Du finner for øvrig flere apoteker og legetjenester, ikke minst - alt kun et steinkast unna.

Dessuten ligger sentrum av St. George`s Town kun 10 minutter å gå fra marinaen, eller 5 minutter med jolle. Bussene stopper like utenfor innkjørselen til marinaen. Du kan fortøye og låse jolla ved flere små jollebrygger i bukta og besøke forretningene ved å bare gå noen meter.

 

Inger Nes Rasmussen med datteren Sina fra CASPARA benyttet seg ofte av bassenget sammen med hele familien.

 

LITE BASSENG - MEN DET ER IKKE ALT. Etter Marina Rubicon på Playa Blanca, Lanzarote, er Port Louis Marina den absolutt beste på hele langturen. Det lille bassenget ved siden av restauranten gjør langturbarn lykkelige. Men det beste ligger utenfor marinaen.

Omgivelsene gjør den kanskje til den aller flotteste i det hele tatt. Grenada er en øy som tilbyr mye mer enn flotte strender med palmer. Muskatnøttfabrikker, rumdistillerier, urte- og krydderhager, regnskog med apekatter, fabrikker som foredler krydder, bratte og svingete veier gjennom utrolig frodige omgivelser, en fantastisk kyst på østsiden som tar pusten fra deg: bølgene fra Atlanteren bryter på revet og brøler mot strendene... Men det beste er innbyggerne!

VENNLIG ØY. Øya har nokså høy livsstandard i "vestlig forstand". Folket på øya er takknemlig mot britene, som koloniserte Grenada siden Versailles pakten i 1783 og frem til 1973. Her får du følelsen av å være "hjemme" mens du egentlig er på en eksotisk del av verden som MÅ utforskes.

Gå bak fasaden og bli kjent med de lokale. De er utrolig hyggelige og imøtekommende. Setter du pris på deres kultur, åpner de seg og du får mer kontakt utover det å møte dem i salgs- og kjøpsituasjoner.

HARDTARBEIDENDE. - Innbyggerne på Grenada jobber hardt, fortalte vår drosjesjåfør George mens han kjørte oss rundt. Vi ble imponert over den grønne og tette vegetasjonen, de utallige frukttrærne og de mange flotte husene, som for øvrig er bygget på påler.

- Folk fra Grenada har jobbet mye i utlandet og kommet tilbake med kapitaler som de har investert i å bygge seg hus. Husene er bygget på påler for å unngå fuktighet fra jorden når det er regnsesong. Folk bor i villaer, leiligheter er helt uvanlig her.

Husene varierer i størrelse, men har delvis en kolonial stil med flotte terrasser og trapper og pastellfarger på veggene, som er laget av murstein av leire, et material som er veldig tilgjengelig på øya. Ellers ser de ut som norske hytter og er bygget i tre.

 

Hagene er ofte prydet med palmer og frukttrær. Mange av husene er flotte villaer. Det er vanlig med enmannsbolig.

 

KRYDDER! "Grenada - The Isle of Spices" kaller man øya. Det stemmer nok: Her produseres mye krydder og de blir solgt som øyas mest tradisjonsrike produkt. De selges både hele og i malt form, men også som gelé, syltetøy, syrup og væske (Vanilje, for eksempel, som brukes i coktails, te og på is).

Det mest produserte krydderet er muskanøtt, eller nutmeg på engelsk. Du kan ikke forlate Grenada uten å ha kjøpt noe laget med det: enten nøtten hel/malt, syltetøy, syrup eller i likørversjon.

 

Muskatnøttlikør er et typisk Grenada-produkt. Billigst kjøpes det på Foodland-supermarkedet.

 

DEILIG VÆR, MEN PASS DEG... Dagene på Grenada er varme, rundt 29-34 grader C, og nettene nokså svale (25-26 varmegrader), spesielt når passaten blåser i kast gjennom dalene på øya.

Regnsesongen på Grenada bør ta slutt i desember, senest i januar, men 2010-11 har vært et unntak:

- Været holder på å forandre seg her også, fortalte George. I fjor hadde vi en typisk karibisk, tørr vinter. I år slutter det aldri å regne.

Mens vi kjørte rundt så vi topper av trær kuttet av orkanen Ivan, som herjet her på øya i 2001. Den nest siste blåste her i 1955.

- Ja, det ser ut som om vi får en orkan hvert femtiende år, sa George.

 

Østkysten er utrolig flott, men det er ikke lett å ankre opp: her treffer bølger og vind rett fra Atlanteren.

 

Grenada er ofte omtalt som et sikkert sted å la båten ligge på i orkansesongen. Men tydeligvis er båteiere blitt tatt på senga av orkaner et par ganger.

Orkanen Ivan traff omtrent hele øya, bortsett fra den nordligste delen. Mange yachter ble totalt ødelagt. Marinaene her er mange. Bare i bukta "The Lagoon" er det to: også Yahctklubben, som er langt fra å være så stor og fin som Port Louis Marina.

ANBEFALT LITTERATUR. Mye nyttig og veldig detaljert informasjon om Grenada og hele Sør-Karibia finner du i følgende pilotbøker:

Sailor`s Guide to the Windward Islands, en ordentlig pilotbok med masse informasjon om farvann, havner og steder, inkludert praktiske opplysninger og historie.

Caribbean Passagemaking, en bok som omtaler havets forhold og strekningene du tilbakelegger fra øy til øy, med fokus på utfordringene seilere møter, som samspill mellom strøm, vind og havbunn, undersjøiske vulkaner, vær, ankringsmuligheter, etc.

 

En selger av kokosnøtter: Han ble pratsom etter hvert som vi kjøpte nøttene hans, og ga oss mer enn vi hadde bestilt.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen