Søk i arkivet

Norske Karibia-seilere på vei hjemAssistanse til fransk båt på åpent hav

Den norske båten AVVENTURA måtte yde assistanse til en fransk båt som hadde fått en netting i propellen. Stefania R. Nilsen rapporterer fra Atlanterhavet:

KLIMAENDRINGER. Værsituasjonen på Atlanteren nå er like forunderlig som den var i fjor høst da vi seilte i ARC. Azorenes høyttrykk er for tiden ikke der hvor det pleier å være. Istedenfor har et lavtrykk på 1009 mb preget seilingsområdet i noen dager nå.

De fleste norske båtene, inkludert AVVENTURA, som blir guidet av Mads Christensen i Frivind AS, har satset på en uvanlig rute like sør for lavtrykket som gir en komfortabel seilas. Her er vindene gunstige og ikke for sterke, men svært varierende: de kommer fra vest/nordvest eller sørvest, i dag fra nordøst! Bruk av motor og eller seil og motor har vært nødvendig for de fleste av oss på 25-26 grader nord. Farta er nede i 5-6knop.

Kursen de fleste har seilt på er 70–85 grader, avhengig av hvor båtene befinner seg. Alle seiler altså mot øst på mye lavere breddegrader enn den klassiske ruten, som går fra Karibia mot nord og øst for Bermuda for så å sikte mot øst/nordøst mot Azorene.
 
SMÅDRAMATISK FOR SERENITY OG CASPARA. Alle seilere vi har vært i kontakt med via mail/satellittelefon har det bra. SERENITY, som startet fra Antigua, hadde et problem med forseilet, noe som skipper Fridtjov Bergmann selv løste ved å klatre opp i masten. Heldigvis var det ikke store bølger, kun svell. Alt går på skinner nå.

CASPARA, som startet tidligere enn oss og går en helt annen rute, har fått smake på motvind fra nordøst i 25–30 knop. Dette og 4-5 meters bølger har gitt en svært ubehagelig skarp kryss og vært ganske belastende for båten. Kjetil Rasmussen måtte klatre opp i masten i 5 meters bølger fopr å reparere akterstaget. Mannskapet på CASPARA har det bra til tross for forholdene og styrer rett nord nå, de er litt lei av kryss og ser frem til å komme til Azorene etter 1900 nm utseilt distanse og 700 nm igjen til Azorene.
 
ASSISTANSE TIL FRANSK BÅT I HAVSNØD. AVVENTURA ble i natt kl 0215 båtens tid (0615 UTC) oppkalt av den franske båten GARIDAS, en Bavaria i 38-40 fots klassen.

De hadde fått en stor netting i propellen og kunne ikke bruke motor, hvilket er vesentlig for å få fremdrift i disse områdene akkurat nå. Vi lånte dem dykkerutstyret til Martin og de svømte tilbake med den etter å ha løst problemet. Veldig koselig å kunne hjelpe andre. De er så takknemlige at de ville sende masse god fransk vin hjem til Norge, sa de. Men vi ble enige om å ta en øl sammen når vi kommer frem istedenfor. De insisterte på å ville spandere middag i Horta.
 
MASSE BYGER.
Lavtrykket har vi foreløpig kun sett på betryggende avstand nord for oss. I utkanten av lavtrykksområdet er det mye bygeaktivitet, og bruk av radar er lurt for å prøve å unngå bygene med for sterke vinder. Noen byger beveger seg i 40–100 knops fart, ifølge radaren. Ellers har vi kun fått 20–31 knops maks vindstyrke i seilene fra bygene en natt og seilt for det meste i utkanten av dem.

Vindvinkelen har vært varierende, for det meste slør/rom slør, hvilket betyr en behagelig seilas. ARIES, som seiler i en gruppe med FANTELIV, JOLLY SAILOR, JAZZ og DINA FRA OS, har arrangert North Atlantic Bingo-mesterskap på VHF. Alle har det fint og koser seg på de lange, rolige dønningene.
 
BEDRE VÆR I SIKTE?
I løpet av tirsdag neste uke bør lavtrykket løse seg opp. Etter hvert vil et høyttrykk trolig bygge seg opp nord for oss, ifølge Frivind. Den vil gi vind fra øst og nordøst. Hvilket vil betyr seiling på kryss for de fleste av oss.
 
Hilsen fra et hav fullt av flotte, fryktinngydende skyformasjoner. De preger landskapet ved solnedgangen, natten og ved soloppgang. Om dagen nyter vi sol fra nesten skyfri himmel og fortsatt nokså bra varme (23 grader ca.). Stjernehimmelen på havet er magisk og vil være noe av det vi vil savne mest når vi igjen vil sove i et vanlig soverom hjemme.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen