Norske Karibia-seilere på vei hjem

I påvente av bygevær og motvind

Til nå har alt godt som smurt for de hjemvendende, norske Karibia-seilerne, men nå venter motvind og bygevær den siste strekningen før 17. mai-feiring på Azorene. Stefania R. Nilsen i AVVENTURA rapporterer.

Publisert Sist oppdatert

Det gjenstår cirka 440 nautiske mil til Horta på Azorene i direkte linje, men værendringer vil ikke tillate oss å seile direkte tll Azorene de neste dagene. Ironisk nok er det på grunn av det etterlengtede høytrykket. Det vil stabilisere seg nord for Azorene og sende vinder på 14-22 knop fra øst, sørøst og videre fra nordøst. Det betyr skarp kryss på nokså urolig sjø for oss som seiler på en kurs på 55 grader. Byger i 30-35+ knop er også meldt.

 

ROLIGE DAGER. De siste dagene har vært veldig rolige. Svake vinder fra lavtrykket nord for oss har gitt veldig behagelige seilforhold og knallvær, men ikke nok vind til bare å seile. Alle har derfor brukt motor og seil for å få god fremdrift, og dieselbeholdningen begynner å minske. AVVENTURA har heldigvis nok drivstoff igjen til å gå for motor helt til Horta. Ingen av de norske båtene ser ut til å ha drivstoffsmangel, men båter av annen nasjonalitet er blitt observert drivende like sørvest for Azorene uten diesel.

CASPARA (skipper Kjetil Rasmussen sammen med sønnen Olai og en venn) kom vel frem til Horta i går 11. mai.

 

GOD GUIDE. Vår værruter har guidet oss på en slik måte at vi har fått det beste ut av seilasen, vi har hatt det komfortabelt om bord frem til nå og hatt overskudd til å nyte det store havet med sine overraskelser: hvaler - den naermeste svømte kun en meter fra akterenden i går kveld - delfiner, portugisiske krigsskip og flotte solnedganger og -oppganger.

I forgårs fisket vi en blue marlin på cirka 30–35 kilo, 2 meter lang. Den tok hele cockpiten. Det var skikkelig arbeid å få den om bord! Den er nå filetert og har gitt oss allerede tre nydelige fiskemiddager.

 

MOTVIND OG BYGER. Fra i kveld, fredag 13. mai, vil østavinden fra høytrykket sette brått inn, jo sterkere jo lengre sør. Frivind har gjort oss oppmerksom på at komforten om bord ikke vil være den samme som de siste dagene, naturlig nok. Derfor har vi forberedt oss. Alt er stuet på plass, dørkplatene har vært skrudd hele veien og krengningen bør ikke skape problemer utover det å gjøre alle bevegelser under og over dekk spesielt slitsomme.

 

I går ble motoren sjekket (igjen); dieselfilteret (forfilter) ble drenert. Riggen så grei ut. Vi har forberedt middag til 2–3 dager fremover, så det er bare å ta maten ut av kjøleren og varme den opp. Vi lagde en stor porsjon havregrøt med rosiner, tranebær, eple og mandler som man kan forsyne seg med til frokost. Vi har også forberedt masse sandwicher, akkurat som vi gjorde i ARC 2010 før de verste dagene på skarp kryss i mye vind.

 

Da er det bare å sette rev i storseilet og vente på at de sterke bygene og motvinden setter inn.

Til tross for ulike overkommelige problemer (eks. på FRYD gikk doen tett, FANTELIV fikk en plastflak rundt propellen) har alle det godt og håper inderlig på en fin 17.mai-feiring i Horta. Kanskje noen har tatt med seg bunad?

Det blir i så fall en hyggelg overraskelse...