Søk i arkivet

Atlantic Rally for Cruisers 2011Når riggen skaper spenning

Bør riggen sjekkes nøye før du kommer frem til Gran Canaria for å seile ARC? Les om opplevelsen til familien Thorsen på NOSTRA VIDA.

FREM TIL GRAN CANARIA. NOSTRA VIDA er en rask Bénéteau First 40 CR. Den ble levert vår 2011, skipperen prøveseilte den sammen med importøren før turen og hun har hittil fungert kjempefint (gjennomsnittsfarten over Nordsjøen på 8,7 knop sier jo alt!). Eieren – familien Thorsen – har hittil vært storfornøyd.

Turen har foregått uproblematisk. Etter en del kryss i Nord- og Irskesjøen har de stort sett seilt i medvind eller ingen vind i det hele tatt. I Biscaya ble det litt risting og jibbing med en del bølger fra siden og litt for lite vind, men ingenting dramatisk og belastende for båten.

RIGGINSPEKSJON. Problemene med bommen ble oppdaget av Jerry the Rigger, riggeksperten fra ARC som sjekker deltakerbåtene før start. Ved kickens feste har bommen fått en 5 centimeter lang sprekk, noe som har skapt ekstra spenning og mye stress i familien Thorsen.

Forestill deg situasjonen: Skipperen måtte ta flere telefoner og vente på riktig del for å forsterke bommen. Bénéteau-importøren i Norge, Normar, ble informert 11. november. Så kommer feil del og spenningen øker...

FLERE SAMARBEIDER FOR Å HJELPE. Da Thorsen ble besøkt torsdag morgen, så det ut som om Normar, samt Bénéteau-verftet og Sparcraft hadde kommunisert med hverandre for å hjelpe NOSTRA VIDA så godt de kunne.

Når det er flere aktører inne i bildet, blir ting mer komplisert, men det ser ut nå som om de klarer å finne en løsning.

– Det hadde vært en gedigen nedtur å ikke starte i ARC, en tur vi har gledet oss veldig til, utroper skipper Stig.

RIGGFORSTERKNING. Delen Bénéteau fikk først laget på Gran Canaria og som du ser er festet på bommen, er ifølge tegningene fra Sparcraft for liten.

– Slik det er nå, klarer vi ikke å følge med på sprekkens utvikling i seilasen en gang. Det er ingen betryggende måte å starte et atlanterhavskryss på, sier Thorsen.

– Las Palmas er en stor by som har en betydelig infrastruktur, derfor må det være mulig å finne løsninger på et problem som dette ved å få produsert delen her i byen, håpet Stig Thorsen.

EKSTRA FORSTERKNING: Disse platene i syrefast stål skal erstattes med lengre platene med 6 hull/skruer. Forhåpentligvis med sealing (isolasjon mellom platene og bommen) for å unngå galvanisk tæring. 

Noen timer senere – etter at bildene du ser her ble tatt mens Bénéteau-vedlikeholdsmannen fortsatt var til stede – var verftet villig til å lage en ny større del i syrefast stål i henhold til tegningene fra Sparcraft. Delen blir produsert på Gran Canaria fordi den ikke kan importeres fra Europa på så kort tid.

Stig og Torill Thorsen kunne da spise lunsj sammen med barna og besteforeldrene litt lettet og håpet igjen på en snar løsning.

Poenget i denne saken er:

TOLLEN: ET KJENT PROBLEM. Det er veldig mye båtutstyr du kan få kjøpt på Gran Canaria. Las Palmas er en viktig maritim by, og de nautiske aktivitetene er i ferd med å ta helt av, ikke minst på grunn av at myndighetene har forstått hvor viktig seilturismen er for den lokale økonomien. (Egen artikkel vil komme om saken).

Men problemene oppstår når utstyr og reservedeler ikke finnes på øya og må fraktes til Gran Canaria på raskest mulig vis, noe som ofte skjer i forbindelse med ARC. Tollbehandlingen kan ta flere uker, så det å løse slikt på et par dager eller på få timer, er helt umulig. Det er ikke nødvendigvis avhengig av velviljen til aktørene som er involvert, men av tollmyndighetenes rutiner.

RIGGSJEKK HELE VEIEN. Derfor er det kanskje lurt å holde øye med riggen og båten for øvrig hele veien sørover på langturen – som Jerry anbefaler på sitt ARC-seminar om riggsjekk. Eller eventuelt be ARC-ekstramannskapene som er på vei til Las Palmas om å frakte utstyr for deg med fly når de kommer på besøk. Men det lar seg ikke alltid gjøre av praktiske grunner.

Vi følger med spent på utviklingen og håper NOSTRA VIDA vil få oppleve sitt livs eventyr. De har for øvrig to forseil, spinnaker og tryseil som seilgarderobe. Takler de passaten med kun to forseil på spribom, som mange Atlanterhavseilere gjør, blir bommen ikke belastet over denne strekningen.

Men turen slutter ikke på St. Lucia...

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen