Søk i arkivet

Atlantic Rally for Cruisers 2011En knallstart

God start for X-Yachts IMX 45 MALINE som var tredje båt ut fra startlinja i racingdivisjonen. Ellers blir svellet og bølger fra en annen retning den første utfordringen på turen.

BEDRE KUNNE DET IKKE BLI. - Nå er jeg glad!!! Det var budskapet, utropt med hevede armer og seilglede fra Christian Stenberg, mannskap på SANA. Båten, en Hallberg rassy 48, skled raskt forbi pressens RIB, lydløs og elegant på vei mot syd. Starten på Atlantic Rally for Cruisers 2011 foregikk under strålende sol og nesten skyfri himmel etter en natt med regn og vind. Skyene så ikke ut til å ville slippe taket tidlig på formiddagen. Men da båtene begynte å poppe frem ut av havna, ble forholdene bedre og bedre. Det var nesten en reprise av starten i ARC 2010.

SVELL! SANA seilte nærmest land i det store feltet i cruising-divisjonen. Det var det nærmeste vi kom en norsk båt i mylderet av seilende fartøy i turflokken.  RIB-ens fører nærmet seg ikke den store gruppen som rullende og stampende avanserte på tvers av de store bølgene fra nord/nordøst. Svell var meldt, og svell ble det. Det var et behagelig gjensyn med et fantastisk knallblått hav, og varmen i lufta var nok til å tillate en start i korte ermer.

MALINE har nettopp forlatt havna og heiser snart seil.

 

FOKUSERT SKIPPER PÅ MALINE. Kjetil Bakke på MALINE var fåmælt, positiv og fokusert like før start.

- Jeg lastet ned grib-filer og PDF-er av værmeldingen på passageweather.com for alle dager de kunne melde for, fortalte han til Børre Sørås Sæter fra Drøbak (Nesodden Seilforening), som er et av Kjetils mest ressurssterke mannskaper. Flere om bord i MALINE har lite eller ingen seilerfaring, derfor synes vi det var sprekt gjort av MALINE å melde seg på i racingdivisjonen.

 

CAPRAIA på vei ut av havna.

 

TIDLIG UTE. For å unngå å ligge lenge i kø og få en god posisjon ved start, forlot MALINE havna like etter kl. 11. Enda tidligere ute var CAPRAIA III, som tok ut av Muelle Deportivo like etter at det var tillatt. Det kan være en fordel å forlate Muelle Deportivo tidligere enn alle andre båter: Du slipper å stå i kø og får ro på deg til å venne deg til havets bevegelser, heise seil og forberede starten om bord, uten å risikere kollisjon med andre båter på vei ut. Fra klokka 1000 står ARC-ens frivillige på moloen og noterer seg hvem som forlater havna.

TREDJE REV I SISTE LITEN. Både i går og i dag var seilmakeren hos ANGERONA, som bestemte seg for å installere et tredje rev i storseilet. Kanskje vil de ikke få behov for det på vei til Karibien, men det er definitivt greit å ha slikt på vei hjem igjen, hvis ikke man har tryseil.

 

ANGERONA ventet i dag tidlig på å få montert tredje rev i storen.

 

SISTE DUSJ. Duftende seilere kom tilbake fra toalettene etter siste deilige dusj på land. Hvor mange dager vil det gå før de blir så rene igjen? Ellers måtte de fleste kun stue vekk ulikt utstyr og fornøyd forberede seg til start.
Blant dem lille PERLE, en Hallberg Rassy 36 med seks personer om bord, fire voksne og to barn.

 

PERLE er en av båtene du vil bli bedre kjent med ved å følge med på seilmagasinet.no de neste dagene.

 

SENE MATLEVERANSER. ANGERONA og alle andre fikk levert sin frukt i går kveld ved 21-tiden:

- Vi gikk til El Corte Ingles for vi var sikre på at frukten da aldri ville bli levert av Mercado Central (Et kommunalt marked som selger gode ferskvarer), forteller Gro Haugen.

- Akkurat mens vi holdt på å kjøpe frukt på supermarkedet for å supplere, fikk vi en telefon fra mannskapet på båten som fortalte at leveransen hadde kommet til destinasjon.

ET NYTTIG TIPS. Dette med den sene leveransen var som å gjenoppleve marerittet mange måtte takle i fjor med levering av varer når alle butikker har stengt lørdag kveld. Det betyr at du ikke kan gå tilbake og klage hvis ikke du har fått det du ønsket (og det var AVVENTURAs tilfelle i fjor). Husk på dette hvis du planlegger din reise i ARC neste år. Vær tidlig ute og få gjerne ferskvarene noen dager i forveien. Kjøp gjerne kjøtt som er vakuumpakket fra før og ikke stol hundre prosent på butikkene. El Corte Ingles var i stand til å levere haugevis av kjøtt som ikke var vakuumpakket og gikk ut etter bare tre dager istedenfor 14. Det ble mye haimat av det.

Bestreforeldrene Thorsen tok endelig avskjed med barnebarn og "barn".

 

SEILERKLEMMER. Man er spesielt raus med klemmer og gode ord like før en slik seilas. Det var sterke og følelsesladde avskjedsøyeblikk og masse positivitet hos seilerne. De gledet seg enormt til å forlate Las Palmas. Til å stresse ned, nyte seilingen og gi gass - et uttrykk vi låner av Rune Aasberg og Simen Løvgren på SOLO. De er nok ikke de eneste nordmenn lenger som prøver å tolke havets lunefulle natur for å seile fortest mulig mot Karibien. Selv om forholdene her på disse breddegradene er ganske annet enn de som SOLO opplevde i Transat Jacques Vabre, er utfordringene mer enn nok for de mange båtene hvor det er små barn og uerfarne seilere om bord. Når de kommer til St.Lucia, vil de ha en helt annen kunnskapsballast.

Følg med på ARC 2011 på tracking-siden. Posisjonene bør bli oppdatert hver time.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen