Søk i arkivet

Atlantic Rally for Cruisers 2011På langtur med katamaran

- Etter å ha opplevd storm og 10 meters bølger har jeg funnet ut hvordan SAMSON takler sjøen...

INGEN TVIL. Lurer du på hvordan det er å seile på langtur med en katamaran? Du bør ta en prat med helikopterpilot og nybakt katamaranseiler Jens Fjelnset fra Trondheim. Han seiler SAMSON (Lagoon 400) i ARC 2011 sammen med tre venner, to av dem helikopterflyvere som ham.

Hans reise nedover Europas kyst startet ikke fra Norge. SAMSON ble seilt fra verftet i Frankrike til Viveiro, på Nord-Spanias Biscaya-kyst. Der lå den i fire måneder og seilte videre i lengre etapper frem til Portugal. Opplevelsen som på en måte utgjorde ilddåpen for Jens og SAMSON var stormen som traff dem på vei til Madeira fra Lisboa.

SAMSON: Skipper Jens Fjelnset (t.h.) sammen med kameratene Morten Jystad og Hans-Henrik Nilsen.

 

TAKLET BØLGENE FINT. - Vi fikk vind i 45 knop og bølger på 10 meter i mange timer. Jeg valgte å ha inn vinden og bølgene fra 90/100 grader... følte at SAMSON da taklet sjøen bedre. Vi tok ned alle seil og enda hadde vi over 8 knops fart og over 15 knop på en surf, forteller skipperen, som ble overrasket over hvor bra båten taklet slike forhold:

- Her i aktersalongen veltet det inn vann, men det var ingenting som tydet på at katamaranen kunne velte, sier han.

Jens synes for øvrig at det blir en del kastebevegelser i katamaranen når bølger treffer den aktenifra eller forfra, mens den rir bølgene bedre når de kommer litt fra siden. Han ble ordentlig imponert over måten SAMSON klarte å takle de svære vannfjellene og føler seg trygg nok til å takle en langtur.

NAVIGERTE MED IPAD. - Selvfølgelig har det vært små ting å fikse på SAMSON. Men båten virker robust. Det verste var faktisk at instrumentene koblet helt ut mens vi opplevde stormen, det kan skyldes slett oppkoblingsarbeid, sier Raymarine. Det var en støff seilas. Vi måtte håndstyre og bruke iPad med Navionics kart for å navigere. Det løste våre problemer der og da.

- For øvrig må jeg rose mannskapet jeg hadde om bord. De taklet stormen eksepsjonelt bra, spesielt han som ikke ble syk: Han fikk et lynkurs i styring og tok ansvar, så jeg fikk hvilt litt. Dette spesielt da vi kom i le av Ihlas Selvagems.

PARASAILOR. Som eneste norsk båt har SAMSON parasailor, en stor gennaker med hull og paraseil som festes med nedhal på katamaranens bauger, mens skjøtene føres akter til styreposisjonens vinsjer. Seilet ble kjøpt i Las Palmas og ble testet sammen med leverandøren like før starten av ARC.

- Parasailor virker veldig lett å håndtere, den gir båten stabilitet og hindrer at baugene graver seg ned i vannet. Den løser utfordringene man har på en katamaran som denne hvor bommen ikke kan spris helt ut på grunn av riggens utforming, bedyrer Jens Fjelnset.

På Atlanterhavet var planene om å bruke preventer på bommen.

- SAMSON er også utstyrt med et avansert Jordan sjøankersystem bestående av et dreggtau med flere koniske drivanker som bremser båten i tifelle ekstreme forhold.

- Jeg seiler veldig konservativt og rever før jeg absolutt må. Som mannskap totalt sett har vi ikke mye seilerfaring, men vi har tre dykkere og piloter som kan navigasjon, påpeker Jens.

RUNDT JORDEN. Etter ARC vil SAMSON fortsette gjennom Panamakanalen og i Stillehavet.

- Jeg har lenge drømt om å bo i båt og ta et avbrekk fra hverdagen. Da tenkte jeg at en katamaran ville passe best. Det er som å ha en liten leilighet, og den er egnet for en tur i medvind som den man opplever på jordomseiling i passaten.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen