Søk i arkivet

NORNA VI sjøsattEn prøveseilas for 75 år siden

18. april for 75 år siden prøveseilte kong Olav sin nye 6-meter NORNA VI. Det var en prøveseilas som var viktig på mange måter.

Båten lå nybygd og fin ved Johan Ankers verft i Vollen i Asker, og til tross for at 18. april 1937 ikke bød på fint vær, kunne ikke den daværende kronprinsen motstå fristelsen til å ta en prøvetur med den nye båten.

6-meteren NORNA VI ble bygd som en oppfølger til og erstatter for NORNA V, som ble bygd i OL-året 1936 og som ikke ble noen suksess. I det hele tatt lyktes ikke mesterkonstruktøren Johan Anker med OL-båtene sine dette året; hans eldre eldre konstruksjoner viste seg å seile fra de nye.

FIASKO. Johan Ankers kone, forfatteren Nini Roll Anker, skriver i 1936:

«I forgårs og lørdag var vi ute og så på vårregattaen: Det går fint med NORNA IV, kronprinsens båt fra i fjor, men NORNA V er det mindre bra med. Heller ikke den nye 8-meteren gjør det godt. I dag seiler Johan den selv til første uttagningsseilas for Kiel, og i kikkerten har jeg med bekymring sett at han blir slått av sin gamle båt SILJA.»

VANSKELIGE TIDER. På den tiden hadde Johan Anker dårlig økonomi; driften av verftet i Vollen i Asker balanserte på en tynn egg, og at båtene hans ikke gjorde det så godt som forventet, gjorde ikke situasjonen noe enklere.

«Johan har ennå ikke bestemt om han skal slutte med verftet for godt i høst, det er en vanskelig avgjørelse. Det har ikke gått heldig med båtene i år», skriver Nini Roll Anker.

En bestilling på en redningsskøyte som Alfred Larsen ville forære Redningsselskapet, ble bokstavelig talt redningen.

Johan Ankers helse hadde også begynt å svikte, og legen påviste hjerteflimmer i desember 1936. Legen ga den kjente konstruktøren om å sette ned tempoet og ikke anstrenge seg.

PRØVESEILAS. Med dette som bakteppe, var det spennende for flere enn kronprins Olav å prøveseile den nye 6-meteren NORNA VI den 18. april 1937. Mye stod på spill; nok en årgang Anker-båter ville ikke være av det gode.

Budstikka skriver:
«Kronprinsens nye 6-meter er nu ferdig fra ingeniør Ankers hånd. Selv om det ikke var noe innbydende vær i går, kunne ikke kronprinsen motstå lysten til å motstå lysten til å prøveseile båten. Vinden var det ikke noe særlig å snakke om, og regnet gjorde det også, men allikevel varte turen i bortimot tre timer. Kronprinsen så ut til å være riktig godt fornøid med båten, skjønt det vel først senere vil bli anledning til å lære dens egenskaper nærmere å kjenne. Båten blir liggende en tid hos Anker i Asker.»

KOLLISJON. I den første regattaen med NORNA VI satt Johan Anker selv til rors – og vant. Det var i en av fjordens vårregattaer. I den andre seilasen gikk det ikke like bra. Nini Roll Anker beretter:

«Johan ble seilt på av Magnus Konow annen dag da han skulle prøve den nye NORNA. Johan hadde forsert seg frem på linjen og Konow hadde retten med stor forbitrelse i den anledning. Noe enestående at min 66-åring kan være like heit som en 18-åring!»

Forfatteren var både stolt og bekymret for mannen sin.

NY REDNING. Høsten 1937 var det like kritisk for Johan Ankers verft, men nok en gang kom Alfred Larsen ham til unsetning med en fet bestilling. Denne gangen dreide det seg om 15-meteren MAGDA XIII, den største meterbåten verftet noensinne hadde bygd. Den vinteren ble også 8-meteren SIRA bygd, båten kong Harald i dag har restaurert og seiler.

Men for nøyaktig 75 år siden dreide det seg altså om NORNA VI, som ble prøveseilt for første gang.

I 1939 tegnet Johan Anker nok en 6-meter for kronprins Olav. Den bar navnet NOREG III, men da brøt krigen ut og Johan Anker tegnet ingen flere båter som ble bygd.

Johan Anker døde i 1940.

NOREG III: 6-meteren NOREG III var den siste av Johan Ankers konstruksjoner som ble bygd. [FOTO: Norsk Folkemuseum]



 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen