Avanserte E-jolleseilere

Avanserte E-jolleseilere

I helgen testet jolleseilere ut elektronikk for avansert analyse basert på mobiltelefoner.

Publisert Sist oppdatert

Tidligere «Norsteam»-seileren Martin Maursund Rishovd har utviklet et elektronisk system system som tracker jollenes fart, vind og krengning.

I helgen ble systemet testet for første gang sammen med Thomas Nilsson fraNorth Sails på Steilene i Oslofjorden.

– Jeg har utviklet systemet i hele vinter, forteller Rishovd som egentlig er møbelsnekker, men som nå har lært seg mye om data. Interessen for den teknologiske siden ved seilingen fikk han som ansvarig for instrumentene om bord i «Norsteam».

– Jeg er ferdig med mine to år om bord i Norsteam og seiler nå på Wolfpack med ansvaret for data analyse og elektronikken om bord, forteller Rishovd til SEILmagasinet.

VIA MOBILEN. Vinddata hentes fra en ultra-sonic vindmåler som i dette tilfellet er festet til den grønne flytestaken nederst på bildet og sendes til mobilen via dataloggeren. Data som sendes til RIB`en er blant annet fart (cog, sog) , ulike vinddata (awa,twa, aws tws) , langskips og tverrskips krengning mm. Det sendes ca 20 datastrenger hvert sekund. Foruten å sende ut data lagres disse i en intern minnebrikke i dataloggeren for senere analyse i en egenutviklet analyse software.

– Planen er å bruke dette til å kjøre to-båt tester med en datalogger i hver båt. Et kamera i toppen av masten skal i tillegg sende seilfasong bilder trådløst til RIB, forteller Thomas Nilsson til SEILmagasinet.

 

ANALYSE PÅ PC: Mobilen er kun ment brukt som et display jolleseileren kan se div. data på håndleddet/feste i båten. Det sendes mer data til pc`en.

– Systemet sender også til pc hvor data sendes til et analyseprogram, der tobåt testing kan utføres. Det kan plasseres ut opptil 4 stk vindsensorer/bøyer, båten vil da få vind fra den nærmeste bøyen. All data samles og behandles i dataloggeren før den sendes enten til en mobil eller pc Data som logges i tilegg til de nevnte under er heading, rorvinkler, loadceller, forteller Rishovd til SEILmagasinet.