Søk i arkivet

BåttoaletteneTotalforbud mot tømming i Sverige

Neste sommer blir det totalforbud mot utslipp fra båttoaletter i svenske farvann.

Allerede sommeren 2015 må du enten tømme toalettet eller septiktanken i internasjonalt farvann eller ved en tømmestasjon på land om du seiler i Sverige. Fra 1917 må nye båter som selges med fast toalett i henhold til et nytt EU-direktiv, være utstyrt med tank som kan tømmes over dekk. EU-direktivet vil trolig også få virkning her i Norge. 

Det er den svenske Kryssarklubbens organ, «På Kryss», som melder dette.

KONTROLLSYSTEM. Hvordan svenskene skal klare å kontrollere de nye bestemmelsene?  Jo, stadig ifølge «På Kryss», er det Transportstyrelsen som skal føre tilsyn med utslippsforbudet. De bygger nå opp et kontrollsystem for å påse at havnene har mottaksanlegg. 

TILLATT MED POTTE. Det er tillatt å tømme en potte eller pøs over bord, beroliger bladet. Innholdet kan også graves ned på land.

For å få fart i utbyggingen av mottaksanlegg i havner og marinaer, vil det fra 2015 bli gitt offentlige bidrag med opptil 50 prosent av kostnadene. Havnene får ikke kreve noen egen avgift for tømming av båttoalettene  men det kan innkreves havneavgift. 

Bensinstasjoner og kiosker som ikke er havner, men har tømmeanlegg, kan kreve avgift.

HAR IKKE TOALETT. 780 000 svenske båter, av totalt 880 000, er uten toalett om bord, ifølge Kryssarklubben.

Foreningen samarbeider med myndighetene både nasjonalt og lokalt. Forslag om plassering av mottaksstasjoner og nye toaletter i skjærgården kommer også fra Kryssarklubben, som anser at utbygging av toaletter på land er det viktigste for båtlivet i Sverige.

For at alle båteiere med toalett og septiktank skal kunne etterleve de nye lovene, må det til en kraftig utbygging av tømmestasjoner langs kysten, understreker Kryssarklubben, som er Europas største turseilerorganisasjon.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen